תפריט עמוד

הגליל התחתון: מעשה בחמישה הרים

הרי הגליל התחתון אינם גבוהים במיוחד אבל הם עשירים בסיפורים, מסורת ואגדות שכדאי להכיר. הנה חמישה הרים שנושאים על גבם את כל ההיסטוריה של התרבות המזרח תיכונית, על גווניה ופניה השונים

הר הקפיצה
הר זה, בכניסה הדרומית לעיר נצרת, מתנשא לגובה 397 מטר ויש לו שני שמות: הר קדומים והר הקפיצה (ג'בל קפזה בערבית). מקור השם במסורת הנוצרית – ישו נמלט מרודפיו, בני נצרת, וכשאלה כמעט השיגו אותו, קפץ ישו אל התהום, ולא ארע לו דבר. בברית החדשה נאמר שכאשר הרגיז ישו את מתפללי בית הכנסת בנצרת בהסבו על עצמו את דברי ישעיהו הרומזים למשיחיותו, הוציאוהו מן העיר וביקשו לדחפו מן ההר, "אך הוא עבר בתוכם וילך לדרכו" (לוקאס ד' 31-16). מכאן המסורת הנוצרית בדבר קפיצתו של ישו מראש ההר אל העמק שמתחתיו. לפי המסורת של הנוצרים האורתודוקסים קפץ ישו מן הפסגה המזרחית של הרי נצרת אל פסגת הר קדומים.

בפסגת ההר נמצאו שרידים של פסיפס קדום ומבנה כנסייה קטן מימי הביניים. חלק מאבני הפסיפס שמורות במוזיאון של בזיליקת הבשורה. המסורת גם מספרת כי כאשר בני נצרת עמדו להשליך את ישו מההר, השקיפה אמו, מרים, בחרדה מתל דיר אל בנאת, ולכן קיבל התל את השם "הר הפחד". שתי הכנסיות על ההר מציינות את מקום עמידתה של מרים החוששת. המדרון הדרומי של הר הקפיצה יוצר מצוק זקוף, המתנשא מעל בקעת כסולות. מפסגת ההר רואים נוף יפה של התבור ממזרח והכרמל ממערב, וביניהם נפרשים מרחבי עמק יזרעאל. ממול ניצבים הר הגלבוע, גבעת המורה וגבעות עין דור. קק"ל הכשירה אל ראש ההר דרך יפה, שמובילה לאבן גדולה ורחבת תצפית. במרכז הרחבה נטוע עץ זית ולצידו שלט עם כתובת המספרת על המקום בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית. 

ההגעה להר הקפיצה פשוטה – כביש 60 מוליך מעפולה צפונה לנצרת. לאחר הפיתולים, בכניסה לנצרת, יש שילוט ימינה לנצרת-עילית. יורדים בכביש זה עד לרמזור. כאן יש שילוט חום המורה ימינה להר הקפיצה. נוסעים כ- 400 מטר ופונים שמאלה, ומשם הדרך מטפסת אל ההר. בקצה הכביש, במרחק 1.8 ק"מ מהפנייה, בפסגת ההר יש כיכר עם חנייה. מקץ שתי דקות הליכה מגיעים לתצפית על עמק יזרעאל. שביל הטיול מוליך אל מערה פרה-היסטורית, שבה נתגלו ממצאים של האדם הקדמון מלפני כ- 100 אלף שנים, ואל תצפית נוף ובחזרה לחנייה המרכזית. במרכז ההר נטעה קק"ל את יער האפיפיור, שהעצים הראשונים בו ניטעו בעת ביקורו בארץ של האפיפיור באוקטובר 2000.

הר דבורה
הר דבורה נמצא כשלושה קילומטרים ממזרח לנצרת עילית. גובהו 437 מטרים והעומדים בראשו זוכים לתצפית יפה על כל האזור. שמו של הר זה בערבית ג'בל סרטבה וההשערה היא ששם זה משמר את שמו הקדום "שר טבא" כלומר ההיפך מרוח רעה.
באזור זה של נצרת יש שני מסלולי טיול נוספים: האחד ליער צ'רצ'יל בהר דבורה והשני לדרך הנוף יער בית קשת. להר דבורה יש לנסוע בכביש 75 החוצה את העיר נצרת עילית, אל כביש היוצא מרחוב הגליל בעיר, עובר על הר כסולות וממשיך מעל גדותיו של נחל ברק, וחוצה אותו. מגיעים לרחבת חנייה מצפון לאנדרטה לזכרה של המלכה אליזבת, ומשם אפשר לרדת אל שביל הליכה המסומן בכחול.

הר האחים
הר האחים נקרא על שמם של ניטורא ופיליפוס, שני אחים ילידי הכפר רומא שבבקעת נטופה, שהצטיינו מאוד בקרב כנגד הרומאים במצור על יודפת. 
ההר שוכן סמוך למושב אבטליון, ובראשו יש מצפור יפה. גובהו 521 מטר והוא אחד ההרים הגבוהים באזור. כדי להגיע אליו פונים מצומת המוביל שמאלה לכביש 79 ומיד לאחר מכן בצומת יפתחאל ימינה בכביש 748 לכיוון כפר מנדא וישובי גוש שגב. עוקבים אחר השילוט להררית ופונים ימינה בכביש 7955. לאחר הפנייה ליודפת עולים בדרך להררית ואבטליון. לפני אבטליון פונים ימינה אל החניון.
בחניון צומחים עצי אלון רבים, עצי אורן ושיחי אלת המסטיק. בהמשך השביל, במרחק חמישים מטר, נבנה מצפור שממנו נשקף נוף נפלא של בקעת בית נטופה ובלבה תעלת המוביל הארצי. לדעת רבים זו אחת מנקודות התצפית היפות ביותר בצפון הארץ. 

הר תבור
פסגת התבור, בגובה 562 מטר מעל פני הים וכ-400 מטר מעל סביבתה, מזכירה בצורתה אי – הר עגול, מושלם, מעל ים של בעיות. בראש ההר ניצב בית לבן – זהו המנזר הפרנסיסקני שתכנן האדריכל האיטלקי הגאון אנטוניו ברלוצ'י לפני יותר משמונים שנה. פסל קטן של ברלוצ'י ניצב בגינה, הדמות נראית מרוצה למדי מהתוצאה, ובצדק. נזירים בשמלות חומות ארוכות, עם חבל שקשור למותניהם, משוטטים בחצר. בכמה מקומות בגינה ועל המרפסות יש ספסלי אבן שצופים אל הנוף. מצד אחד, המנזר והגן הירוק שהנזירים מטפחים, וממול – עמקים והרים. 

הדרך המפותלת שעולה אל פסגת ההר מהווה הכנה להתנתקות, לבידוד ולמרחק שהוא מעניק. השביל שמקיף את הפסגה מאפשר, בעיקר בימי חורף נאים, כאשר האזור כולו פורח ומלבלב, לערוך טיול רגלי קצר שאורך כשעה.
במדינה צפופה ורועשת כל כך כשלנו, לא קל למצוא מקום שכזה, שבו השקט המבורך מופרע רק על ידי שירת הנזירים. 

הר האושר
הר האושר, מצפון לכנרת, נקרא לעיתים גם הר נחום. האדריכל ברלוצ'י, אותו אחד מפסגת התבור, תכנן את הכנסייה המיוחדת שנבנתה במקום בשנות השלושים של המאה שעברה. הכנסייה המתומנת מציגה בפני המבקרים את דרשותיו של ישו. לפי המסורת הנוצרית כאן נשא ישו את דרשת ההר ובה היטווה את עיקרי תורתו. מלבד הכנסייה יש במקום מנזר של המיסיון האיטלקי ואכסניה של המסדר הפרנציסקני, אלא שרק עולי רגל נוצריים יכולים ללון באכסניה היפה הזו. 

מעלתו הגדולה ביותר של המקום הזה היא הנוף הנפלא שנשקף ממנו. בגובה 120 מטר מעל הכנרת יש כאן תצפית מדהימה על הסביבה ועל האגם. שביל הליכה מסומן ונוח יוצא מכאן במורד ההר אל כפר נחום.

הגליל התחתון – העמוד הראשי>>

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...