תפריט עמוד

צלילי טבע קוסמיים
ניקו לוי, מוסיקאי, מצפה הררית

מהקצה הצפמצפה הררית נשקף נוף משובב נפש לעבר הר כמון, ראשיתו של נחל צלמון, בקעת סחנין ודרום הרי הגליל העליון. בתאורה מסוימת נראה הנוף כציור ממש, כאשר קו רכס אחד מתמזג עם קו הרכס שמאחוריו. בקצה תחום הבתים ישנו מבנה אחד, שמיד כשניצבים בפתחו הוא קורא להיכנס פנימה. כשחוצים את מפתן הדלת מתגלה אולם גדול שווילונות מכסים את חלונותיו, התאורה עמומה וחמימה וריח קטורת עדין מבשם את האוויר. על הרצפה פרוסים שטיחים ומחצלות, ועליהם מזרונים וכריות המזמינים את המבקר להשתרע. לא בכדי נקרא האולם בפי יוצריו "סתווה", שפירושו בסנסקריט רוגע ושלווה.
ברגע שחולצים נעליים ונכנסים מרגישים מיד את הניגוד העז שבין הנוף הרחב שבחוץ, לאולם הפנימי, העוטף בסגירותו ובחמימות שבו. מוזיקה שקטה מלווה את ההתרגעות ובהדרגה נכנסים לאווירה. ניקו לוי, מקימו של המקום ומפעילו, מלווה את המבקרים ולעתים גם מנחה את המופע, המכונה "צליל בטבע". בתחילת דרכו היה ניקו מוסיקאי קלאסי. בשנת 1983, כשהגיע להררית, הושפע מהמאפיינים הבולטים של המצפה – יפי הנוף והמדיטציה שבה עוסקים תושבי המקום. בהדרגה החל ליצור מוסיקה חדשה, המשלבת את המאפיינים הללו.
את הטבע בחר ניקו לייצג באמצעות הקלטת צליליו – פכפוך נחלים, שאון גלי ים, איוושת עלים, ציוץ ציפורים, קולות של חיות אחרות וקולות אדם. את רוב הצלילים הוא מקליט בטיוליו בסביבה ואף בחצר ביתו. את המדיטציה, השלווה והנינוחות הוא בחר לייצג באמצעות מה שמכונה בפיו "צלילים קוסמיים" רכים. "ייחודם של צלילים אלו", מסביר ניקו, "בכך שאינם מוגדרים והמאזין יכול לשמוע בהם כל דבר שעולה בדמיונו".
במהלך המופע, הנמשך כשעה, משמיע ניקו מארכיון הצלילים האדיר שליקט וערך, תוך שילוב נגינה חיה על מגוון כלים מכל העולם. כך הוא יוצר ובורא מנגינות, תוך שהוא מדגים את האפשרויות העומדות בפניו ביצירת מוזיקה כזו או אחרת. לעתים הוא משתף את המבקרים בלבטיו, ואלו מוזמנים לקחת חלק בתהליך היצירה ולהושיט יד מכוונת. מתוך חמימותו של החדר לוקח אותנו ניקו למסע חוצה גבולות ומגבלות, ויחד עמו אנו ממריאים בדמיון מתוך אולם הסתווה, משקיפים ממעוף הציפור על הנוף שסביב ואף רחוק הרבה יותר.

יש להזמין מקומות מראש בטלפון 6780198-04 או 2429838-052.

להתנועע ברגוע
רותי וג'ו פרדס, צימר וסדנאות תנועה, הררית

רותי בסלון ביתה. "מקום להציף היסוסים, לבחון רצונות ולחזק נטיות לב"

בקצה האחר של הררית משקיפים על הנוף ועל דקויות החיים רותי וג'ו פרדס. השניים גרים בבית חלומי, אותו שיפצו לפי חזונו של ג'ו, ארכיטקט במקצועו. המבנה, שבו הפנים והחוץ מתמזגים יחד, בנוי לפי שיטה ארכיטקטונית קדומה הנקראת "חתך הזהב". בולטים במיוחד החלל המרכזי, הגג וחלק מהחלונות, שצורתם מחומשת. סביב הבית יש תעלות ובריכות מים, בהן נופרים ודגי זהב. מן המרפסות נשקפים בקעת בית נטופה החרושה מתחת, הארבל וביום עם ראות טובה אפשר לראות גם את הכינרת והגולן. נוסף על המבנה עצמו חובה להזכיר גם את תכולת הבית, המעוצבת בטוב טעם.
אך יפים מכל הם הדיירים עצמם, שאור אמיתי בוהק בעיניהם. לצד חלל המגורים ישנו סטודיו לתנועה, בו מקיימת רותי, פסיכולוגית ודאנס-תרפיסטית, סדנאות. את קירות הסטודיו מעטר אפריז יפייפה, המשלב דוגמאות לריקודים קדומים במקומות שונים בעולם, פרי מעשה ידיה של הבת. בקומה השנייה של הבית ישנה יחידת נופש זוגית ומפנקת, בה ניתן לשהות.
בין בני הזוג שוררת הרמוניה מופלאה. דומה שכל אחד עוסק בשלו ונותן את מלוא המרחב לאחר, להתפתח בתחומי העניין שלו. בעוד ג'ו אחראי להסביר למבקרים על העקרונות והקווים המנחים לבניית הבית ומכין ארוחות מפוארות עם ניחוח צרפתי, רותי מעבירה סדנאות תנועה.

נוף בקעת בית נטופה הנשקף מקומה השנייה בבית משפחת פרדס

בעבר היא עבדה שנים רבות במחלקה לאבחון ולהתפתחות הילד בבית חולים אסף הרופא, במחלקה סגורה בבאר יעקב ואף היתה יו"ר עמותת יה"ת (יצירה, הבעה, תרפיה), העוסקת באבחון ובריפוי דרך אמנויות שונות.
לצד הטיפול באוכלוסיות הזקוקות למענה מיוחד מדגישה רותי גם את הטיפול באנשים בריאים. "דווקא בקרב אנשים בריאים יש מקום להציף היסוסים, לבחון רצונות לשנות כיוונים, לחזק עמדות ונטיות לב וללכת אחרי מאווי מימוש ששקעו". בסדנאות התנועה שלה היא מציעה התנסות שלדבריה עשויה לחולל פלאים אצל המשתתפים. "עצם הכניסה לסטודיו היא דבר מעורר, מעצם האפשרויות הגלומות בו", היא אומרת.

טלפון: 6780782-04, אתר האינטרנט

תת ההכרה נפתחת כמו מניפת צבעים
מרים זלינקובסקי, מאבחנת בצבעים, קיבוץ יחד

מרים זלינקובסקי (מימין) בפעולה. "עצם הבחירה בבקבוקי צבע מסוימים יוצרת מעין הדפס או צילום של מצבנו האנרגטי"

את מרים זלינקובסקי, מאבחנת בצבעים, פוגשים בחדר הדומה יותר לקליניקה סטרילית, ולא, כפי שאולי משתמע מהגדרת סוג האבחון, בסטודיו שכולו קשקושי צבע וגיבוב חפצים. כשנכנסים לחדר המבט נתקע מיד בעשרות בקבוקונים, המכילים חומרים צבעוניים שונים. האור הבוקע מהחלון שמאחוריהם משווה להם גוון זרחני משהו. "איני מטפלת", מדגישה מרים, "אני מאבחנת. האבחון נועד לשמש כזרז לעבודה, לשיחה ולשיתוף. על המאובחן לבחור אם הוא רוצה להמשיך בטיפול לאור האבחון או לא".
שיטת האבחון שבה משתמשת מרים קרויה "אורה סומה", ובעברית "גוף אור" (או "אור לסומא", כפי שמגדירה זאת מרים בבדיחות הדעת). השיטה מתבססת על קיומן של שבע הילות אלקטרומגנטיות סביב הגוף. הגוף עצמו מתואר כאפרוח, המוגן על ידי הקליפות האנרגטיות הללו.

במהלך האבחון יש לבחור כמה בקבוקים, לפי ההנחיות של מרים. על פי הבחירה היא עורכת ניתוח אישיותי הנוגע לתחומי עניין, לעיסוקים ולתחביבים, לטראומות מהעבר, מערכות יחסים, לבטים שהיו, כאבים פיזיים שונים ומצוקות נפשיות.
"וכל זה מסתתר בבקבוקים הללו?" אני שואל. מרים מסבירה שעצם הבחירה בבקבוקי צבע מסוימים יוצרת מעין הדפס או צילום של מצבנו האנרגטי. "ברמה הבסיסית ביותר", היא מבארת, "הצבע האדום הוא המנוע הפנימי. ברמה הפיזית הוא כולל את כלי הדם והלב וברמה הנפשית את האסרטיביות ויכולת ההישרדות. הכתום לעומתו הוא עמוד השדרה, הפיזי והנפשי. הצהוב הוא גוון מערכת העיכול, ומבחינה נפשית היכולת לעכל מצבים שונים. הירוק הוא צבעם של הלב והריאות ובקיומו מעניק מרחב נשימה. הכחול, המסמל ברמה הפיזית את הצוואר, הוא גם צבעה של יכולת התקשורת והביטוי. הסגול הוא מאגר האינפורמציה המודע והבלתי מודע והלבן הוא האינטואיציה וכל מה שאולי יכונה רוחניות".

ניתן לתאם פגישה בטלפון 6782558-04.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...