תפריט עמוד

הבריכות הטבעיות הכי נפלאות

עזבו את החופים ההומים ואת בריכות השחייה הצפופות ובואו לטבול באחת הבריכות הטבעיות הנפלאות בעולם: בריכה בתוך בולען, בריכה התלויה מעל מפלים שוצפים, בריכה במערה ימית ומגלשת סלע טבעית שמובילה לבריכה בלב יער. הכי טבעי שיש

בריכות מים טבעיות מספקות תענוגות מהסוג שלעולם לא תמצאו בבריכות שחייה רגילות, עם ריח של כלור, קירות בטון ומישהו שקופץ לכם על הראש מהמקפצה. כל אלה נשכחים מיד כשטובלים בבריכה שנוצרת למרגלות מפל שוצף או בכזאת שמוזנת ממי תהום עמוקים. הנה כמה בריכות טבעיות נפלאות במיוחד ברחבי העולם, שיזכירו לכם שהטבע הוא המעצב המוכשר ביותר:

סנוטה יק-קיל, יוקטן, מקסיקו
כשמשכשכים במים הקרירים והאפלים שבמעמקי סנוטה יק-קיל (Cenote Ik-Kil) קשה לעלות על הדעת שבעבר בני המאיה נהגו להשליך לכאן קורבנות אדם. כיום הבריכה הטבעית היפהפייה הזאת, בחצי האי יוקטן שבדרום מקסיקו, משמשת בעיקר לשחייה ולטבילה מרעננת לפני או אחרי הביקור באחד מאתרי המאיה המפורסמים בעולם, צ'יצ'ן איצ'ה (Chichen Itza), הנמצא קילומטרים ספורים מצפון.


סנוטה יק-קיל, בריכה מופלאה בתוך בולען | צילום: Daryl Mitchell, flickr

יק-קיל היא אחת מסנוטות רבות הפזורות ברחבי יוקטן. אלו הם בולענים שנפערו בסלע והתמלאו במי תהום. בחלק מהבולענים האלה אפשר לצאת לצלילת מערות מרתקת, ביק-קיל ההנאה הגדולה נובעת מהשילוב של העומק הרב של הבריכה הטבעית וכן משורשי האוויר והשריגים שיורדים לאורך עשרות מטרים אל תוך הבריכה, כשמעליהם זולגים מפלוני מים קטנים. הכל נפלא כאן ומרגש: החל בירידה במדרגות תלולות לעומק של 25 מ' אל משטח הסלע, דרך הקפיצה אל תוך המים הכהים וכלה בשחייה מרעננת בין קירות הסלע התלולים ופיסת השמיים שנשקפת מעל. כשנמצאים במים, עמוק בבטן האדמה, התחושה היא שהגעתם למקום שלא מן העולם הזה.


שורשי אוויר ומפלונים מוסיפים ליופייה של יק-קיל | צילומים: Daryl Mitchell, flickr

איך מגיעים? סנוטה יק-קיל נמצאת לצד כביש 180 (Valladolid-Merida), כארבעה קילומטרים מדרום לאתר המאיה צ'יצ'ן איצ'ה.

בריכת השטן, מפלי ויקטוריה, זמביה
בעונה היבשה, בין ספטמבר לדצמבר, כשמפלס המים בנהר הזמבזי יורד מעט, נוצרת בריכה מופלאה, ששמה מעיד על האומץ הנדרש כדי להיכנס אליה. בריכת השטן (Devil's Pool) תלויה ממש מעל מפלי ויקטוריה, בצד של זמביה. הבריכה הזאת, שראויה לתואר "המפחידה בעולם", נוצרת כאשר מי הנהר נעצרים על ידי קיר סלעי. הקיר הזה אמור לעצור גם את הרוחצים מליפול מאות מטרים אל הנהר השוצף למטה, אבל בהחלט לא מומלץ לזנק למים ללא ליווי של מדריך מקומי המכיר היטב את הבריכה הזאת, את הזרמים שבה ואת מגבלותיה. בעיני רבים עצם הרחצה כאן מספקת ריגוש עוצמתי, אבל תמיד יימצא מי שיגדיל לעשות ויתלה מעבר לשולי הבריכה כדי לקבל זווית מעניינת על המפלים. לפני שאתם נתלים מעבר לתהום, כדאי שתדעו שבמהלך השנים היו כאן כבר כמה תאונות קטלניות.


בריכת השטן. לא מומלץ להישען מעבר לקצה | צילום: Charles Haynes, flickr

בעיני רבים עצם הרחצה כאן מספקת ריגוש עוצמתי, אבל תמיד יימצא מי שיגדיל לעשות ויתלה מעבר לשולי הבריכה כדי לקבל זווית מעניינת על המפלים. לפני שאתם נתלים מעבר לתהום, כדאי שתדעו שבמהלך השנים היו כאן כבר כמה תאונות קטלניות. למי שלא מסתפק בתמונות למעלה, הנה סרטון המראה את חוויית הרחצה בבריכת השטן:

לאמיצים בלבד: חוויית הרחצה בבריכת השטן מעל מפלי ויקטוריה

איך מגיעים? בריכת השטן נמצאת על אי ליווינגסטון (Livingstone Island) בזמביה, לא רחוק מהגבול עם זימבבווה.

מפלי הוואסו, גרנד קניון, אריזונה
למרות שמפלי הוואסו (Havasu Falls) והבריכה הנפלאה הנוצרת למרגלותיהם נמצאים באחד מאתרי הטבע המפורסמים ביותר בארצות הברית, הגרנד קניון, ההגעה אליהם מסובכת למדי. המפלים נמצאים סמוך לסופאי (Supai), אחד היישובים המבודדים ביותר בארצות הברית, שהדרך היחידה להגיע אליו היא במסוק ברכיבה על גבי פרדות בנתיב הוואסופאי (Havasupai Trail), העובר בתחתית הגרנד קניון. בני שבט הוואסופאי, שזהו אזור מחייתם, מכירים את השטח כמו את כף ידם ומומלץ לשכור את שירותיו של מדריך מקומי כדי להגיע למפלים (ובאותה הזדמנות ללמוד על חיי השבט, שבידודם מהעולם החיצון עזר לשמר את השפה והמסורות הייחודיות שלהם).


מפלי הוואסו. מי הטורקיז בולטים על רקע קירות הסלע האדומים

מפלי הוואסו, הנמצאים כשני קילומטרים וחצי מסופאי, נופלים מגובה של 30 מטר אל תוך בריכה גדולה. מינרלים המצויים במים אחראים לצבע הלא ייאמן של הבריכה – טורקיז יפהפה, שבולט שבעתיים על רקע קירות הסלע האדומים שמסביב. בנוסף, בשטח השמורה האינדיאנית יש עוד כמה מפלים יפים, שאותם פוגשים במהלך הטיול.

איך מגיעים? מי שהפרוטה מצויה בכיסו יכול להגיע לסופאי במסוק שיוצא מפלגסטף (Flagstaff), אריזונה. מפלאגסטף יוצאים גם סיורים מודרכים (ברגל ועל גבי פרדות), בני שלושה-ארבעה ימים. הדרך אינה קלה, והלינה נעשית בתנאי שטח. אפשרות אחרת היא להגיע לכניסה של השמורה האינדיאנית Hualapai ושם לשכור את שירותיו של מדריך מקומי להליכה מאתגרת לאורך כ-30 ק"מ בנתיב הוואסופאי עד המפלים. כדי להגיע לשמורה – נוסעים מערבה מפלגסטף על כביש 40 עד Seligman, ושם פונים צפונה על כביש 66 עד הכניסה לשמורה.


מפלי נאוואחו שנמצאים אף הם בשטח השמורה | צילומים: Christy Woodrow, flickr

מפלי קואנג סי, לאוס
מפלי קואנג סי (Kuang Si), הנמצאים כ-25 ק"מ מדרום ללואנג פרבאנג (Luang Prabang), עיר מקסימה בצפון-מרכז לאוס, הנמצאת על חצי אי שנוצר על ידי נהר המקונג ואחד מיובליו. המפלים הללו נופלים דרך סדרה של בריכות, רובן רדודות מאוד ומיעוטן עמוקות למדי, וכל אחת מהן נהדרת מהקודמת. הצמחייה העשירה המקיפה את הבריכות וצבע המים הכחול-ירקרק – תוצאה של מינרלים המצויים בהם – הופכים את הרחצה כאן לתענוג אמיתי. רוב הבריכות פתוחות לרחצה, אבל יש גם כאלה שנחשבות אתר מקודש ואסור לרחוץ בהן. מי שלא מסתפק בטבילה, יכול לנסות את כוחו בקפיצת טרזן אל הבריכה הגדולה, בעזרת חבל שמשתלשל מאחד מענפי העצים.


אחת הבריכות הנהדרות במפלי קואנג סי | צילום:
Kuba, flickr

איך מגיעים? מלואנג פרבאנג נוסעים דרומה בכביש מס' 1. אחרי כ-20 ק"מ מתפצלת מהכביש דרך עפר המובילה אל המפלים.

מערת השירה, מחוז פוליה, איטליה
הבריכה הזאת יפה כל כך עד שטבילה במימיה המלוחים תגרום לכם לרצות לכתוב שירה. הדבר אינו אם מאמינים לאגדה, כי אחת המוזות נהגה לחמוק אל המערה הימית הזאת כדי לרחוץ בפרטיות במימיה התכולים. מערת השירה (Grotta della Poesia) היא אחת מסדרה של נקרות ומערות ימיות במפרץ סלנטו (Salento), שבמחוז פוליה בדרום איטליה. אם אתם מבקרים בעיר הברוקית היפה לצ'ה, כל שעליכם לעשות הוא לנסוע כ-15 ק"מ מזרחה אל חופי הים האדריאטי, ושם בין סצנת חופים תוססת, תגלו גם את הבריכה שבתוך המערה.


מערת השירה. אחת המוזות נהגה לרחוץ כאן | צילום: Chad Palomino, flickr

איך מגיעים? מערת השירה נמצאת ב-Roca Vecchia, על חוף הים האדריאטי במחוז לצ'ה שבפוליה. מהעיר לצ'ה, בירת המחוז, נוסעים דרומה בכביש מס' SP1 עד מזלג בדרך, שם עוברים לכביש SP145. ממשיכים ב-SP145 כל הדרך אל החוף, ושם, ב-San Foca, נוסעים דרומה בכביש SP366 המקביל לים עד Roca Vecchia.

הנהר הקסום, הפיליפינים
אחרי מערת השירה, מה טבעי יותר מלהקיף חצי עולם כדי להגיע לנהר הקסום? לכינוי הזה זכה הנהר, ששמו הרשמי הינטואן (Hinatuan River), בשל העובדה שנראה כאילו הוא צץ משום מקום וגם בזכות מימיו שצבעם כחול כהה. ועוד דבר מפתיע בנהר הזה, הזורם במזרח האי מינדנאו שבפיליפינים – המים שלו מלוחים. הסיבה אינה, כפי שאפשר לחשוב, קרבתו הרבה לאוקיינוס השקט, אלא משום שהמקור שלו במעיין תת קרקעי מלוח. זהו נהר קצר מאוד, שבתחילתו יש בריכה גדולה ועמוקה, מוקפת בצמחייה. קשה לעמוד בקסמה של הבריכה הטבעית הזאת, ופשוט מוכרחים לקפוץ לתוכה.

הבריכה בנהר הקסום שבאי מינדנאו. מים מלוחים וצמחייה טרופית

איך מגיעים? הנהר הקסום נשפך אל מפרץ Hinatuan בצדו המזרחי של האי מינדנאו (Mindanao) בדרום-מזרח הפיליפינים. הנהר קצר מאוד ותחילתו (עם הבריכה היפה) נמצאת קרוב לשפך.

סלידינג רוק, קרוליינה הצפונית
השם סלידינג רוק (Sliding Rock, מגלשת סלע) יותר ממרמז על ייחודו של המקום היפה הזה בדרום-מערב מדינת קרוליינה הצפונית שבארצות הברית. זהו מפל מתון, הזורם לאורכו של שקע ארוך בסלע, מה שהופך אותו למגלשה טבעית אידיאלית עבור הרוחצים בבריכה הנקווית למרגלותיו. ממש כמו בפארק מים, גם כאן הרוחצים, בעיקר הצעירים שבהם, נוהגים לרוץ שוב ושוב במעלה הסלע (יש מעקה כדי למנוע החלקה) אל ראשו של המפל ומשם לגלוש במהירות אל תוך הבריכה. וגם אם הדרך אינה תלולה במיוחד ואין פיתולים מבהילים כמו בפארקי מים, ההחלקה כאן מרגשת הרבה יותר מזו שתחוו במגלשת פלסטיק רגילה.


מגלשת הסלע בקרוליינה הצפונית. יותר כיף מפארק מים | צילום: Possum, flickr

איך מגיעים? סליידינג רוק נמצא ליד העיירה Brevard בדרום-מערב מדינת קרוליינה הצפונית. מהעיירה יוצאים צפונה בכביש 64 (Asheville Highway) עד להצטלבות עם כביש 276 (Pisgah Highway), המוביל עד לסליידינג רוק.

וגם לנו יש בריכות טבעיות נפלאות, על בריכות בישראל בכתבה הבאה:

אל המעיין - בריכות טבעיות ומעיינות בישראל
אל המעיין – בריכות טבעיות ומעיינות בישראל
ברחבי הארץ יש עשרות בריכות טבעיות שמזמינות לטבילה מרעננת ביום קיץ חם. הנה כמה בריכות מומלצות במיוחד, מהצפון לדרום


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.