תפריט עמוד

האיים הכי מסוכנים בעולם

חולמים על חופשה רגועה באי פסטורלי עם חופים זהובים וצמחייה ירוקה? ברחבי העולם יש איים שממש, אבל ממש, לא כדאי לכם לבקר בהם. אי שורץ נחשים ארסיים, אי שסערות טרופיות מכות בו שוב ושוב, אי שהאוויר בו רעיל - קבלו את האיים המסוכנים בעולם

איים בדרך כלל מקושרים אצלנו כמקום לתפוס בו שלווה ולברוח מהכל, אבל יש בעולם לא מעט איים שבהם, ולא משנה כמה מדהימים יהיו נופיהם, שלווה היא הדבר האחרון שתמצאו. הניתוק והריחוק של האיים הם, לעתים, אחד הגורמים להיותם מסוכנים. לעתים, בשל בידודם, הם מהווים אתרי ניסוי לנשק גרעיני וביולוגי, במקרים אחרים הם שורצים בעלי חיים מסוכנים שהתרבו ללא הפרעה ויש גם איים שתושביהם רוצים לשמור על בידודם ותוקפים זרים שמתקרבים לאי. הנה כמה איים מסוכנים, שממש לא מומלץ לבקר בהם.:

ביקיני, איי מרשל

אטול ביקיני (Bikini) המהווה חלק ממדינת האיים הזעירה איי מרשל באוקיינוס השקט, היה מיושב במשך לפחות אלפיים שנה, עד שב-1945 החליט הארי טרומן, נשיא ארצות הברית, לערוך ניסויים גרעיניים באי, בשל ריחוקו מנתיבי שייט וטייס. ב-1946 פונו 167 התושבים מהאי לאחר שנאמר להם שפינויים הוא "לטובת המין האנושי ועל מנת לסיים את כל המלחמות בעולם". לאחר הפינוי נערכו באי כמה סדרות של ניסויים גרעיניים, ועל אף שאלה היו אמורים להיות סודיים הם הגיעו לתודעה של הקהל הרחב, לאחר שהיקף הפיצוצים היה גדול מהצפוי והמים המזוהמים הגיעו עד חופי יפן.

תיעוד מהאוויר של אחד מהפיצוצים הגרעיניים באי ביקיני

תיעוד מהאוויר של אחד מהפיצוצים הגרעיניים באי ביקיני

בשנות השבעים, לאחר טיהור האי, נעשו ניסיונות להחזיר אליו את תושביו, אך פעם אחר פעם התברר כי יש שרידים רדיואקטיביים והמגורים כאן עדיין מסוכנים. בשנת 1997 קבעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שניתן לשהות באי, אך לא לגור בו, בעיקר משום שהמים והקרקע המזוהמים לא מאפשרים לגדל גידולים חקלאיים. מעניינת במיוחד העובדה שביקיני הוכרז אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, משום שהוא "מסמל את שחר העידן הגרעיני, למרות מראהו הפרדוקסלי של שלום וגן עדן עלי אדמות".

סאבא, הולנד

האי הטרופי סאבא (Saba) שייך להולנד והוא מהווה חלק מטריטוריה מעבר לים שמכונה "הולנד הקריבית". כשכניו בים הקריבי, גם בסאבא תמצאו חופים מדהימים וצמחייה עשירה, ובשונה מאיים אחרים המוזכרים כאן, זהו יעד תיירותי משגשג. אבל לפני שאתם מגיעים, כדאי שתעשו את זה בחורף. בקיץ ובסתיו, עונת סערות ההוריקן, מומלץ בחום להתרחק, שכן סאבא נמצא על נתיב ההוריקנים והוכה על ידי הסופות יותר מכל אי אחר.

האי סאבא נמצא בדרכן של סופות הוריקן ומומלץ לא להגיע אליו בעונה הסוערת

האי סאבא נמצא בדרכן של סופות הוריקן ומומלץ לא להגיע אליו בעונה הסוערת

בעבר, לא רק סערות היוו סכנה למבקרים באזור. במאות קודמות, החל מהמאה ה-16, סאבא שימש מסתור לשודדי ים, ועד היום צאצאי הפיראטים מתגוררים באי.

נזקי הוריקן אירמה באי סאבא

האי גריניארד, סקוטלנד

האי הזעיר גריניארד (Gruinard), שמרוחק כקילומטר מחופי סקוטלנד, היה יכול, בנסיבות אחרות, למשוך תיירים בשל נופיו הפסטורליים. אבל האי הקטן והלא מיושב שימש במהלך מלחמת העולם השנייה כאתר ניסויים סודי לנשק ביולוגי ובמשך יותר מ-50 שנה היה מזוהם בגחלת (אנתרקס). באי נעשה ניסוי בזן אלים במיוחד של גחלת, במטרה לבדוק את העמידות של בריטניה בפני מתקפה גרמנית של נשק גרעיני ואת היכולת של בריטניה לתקוף את גרמניה בגחלת. כחלק מהניסוי, הביאו לכאן כמה עשרות כבשים, הפציצו את האי בפצצות עם נבגי גחלת, ותוך כמה ימים כל הכבשים מתו. במשך שנים רבות לאחר מכן האי היה נתון בהסגר והביקור בו נאסר.

נופיו הירוקים של גרוניארד לא מעידים על על מה הוא טומן בחובו

נופיו הירוקים של גרוניארד לא מעידים על על מה הוא טומן בחובו | צילום: Kevin Walsh, cc by 2.0

רק ב-1986 ממשלת בריטניה התחילה לטהר את גריניארד, וב-1990 כבשים שהובאו לכאן נשארו בריאות. האי חזר לבעלות פרטית והוכרז כבטוח, אם כי יש המאמינים שהאדמה עדיין מכילה חומרים רעילים. באופן אישי, אנחנו לא היינו מסתכנים בביקור…

איליה דה קוווימדה גרנדה, ברזיל

איליה דה קווימדה גרנדה (Ilha da Queimada Grande), סמוך לחופי סאו פאולו, מכונה גם אי הנחשים, ולא במקרה. האי שורץ בנחשי צפע ארסיים במיוחד, מסוג ראש-חנית זהוב. לרעל הקטלני של הנחשים האלה אין תרופה. המומחים מעריכים שבכל מטר רבוע באי יש בין נחש אחד לחמישה, ואין זה מקרי שהוא לא מיושב. למעשה, צריך אישור מיוחד מצבא ברזיל כדי לבקר במקום והאישור ניתן רק לחוקרים.

צפע ראש חנית זהוב. לא מומלץ להיתקל באחד כזה...

צפע ראש חנית זהוב. לא מומלץ להיתקל באחד כזה…

מיאקה ג'ימה, יפן

איי איזו כוללים למעלה מתריסר איים געשיים באוקיינוס השקט, ממערב לטוקיו. למרות הנופים הנהדרים של הרי געש, צמחייה עשירה ועולם תת ימי עשיר, אי אפשר לטייל באיים האלה בשלווה. הפעילות הגעשית הענפה אחראית לכך שהאוויר מעל האיים רווי בגופרית ולעתים יש גם רמות חריגות ומסוכנות של גז. באי מיאקה ג'ימה (Miyake-Jima), למשל, החוק מחייב את התושבים לשאת מסכות גז לכל מקום שהם הולכים. כשרמות הגז עולות, נשמעת ברחבי האי אזעקה והתושבים נדרשים לחבוש את מסכות הגז.

מבט מלמעלה על האי מיאקה ג'ימה. פעילות געשית מוגברת | צילום: שאטרסטוק

מבט מלמעלה על האי מיאקה ג'ימה. פעילות געשית מוגברת | צילום: שאטרסטוק

האי צפון סנטינל, איי אנדמן

אם יש איים שבהם האיום הוא קרינה רדיואקטיבית ואיים בהם חיים בעלי חיים מסוכנים במיוחד, הרי שבאי צפון סנטינל (North Sentinel) שבמפרץ בנגל בים אנדמן הסכנה נשקפת דווקא מתושביו האנושיים. בני הסנטינל, תושביו של האי מזה 60 אלף שנה, נחשבים לאחד השבטים הבלתי נגועים האחרונים בעולם, כלומר כאלה שנותרו מבודדים לגמרי. מעט מאוד ידוע על האי, שתושביו שומרים בקנאות על בידודם מהעולם החיצוני ונוהגים לתקוף זרים המגיעים לחופיו. גם אם הם לא תוקפים, התושבים המבחינים בסירה המתקרבת לאי, נוהגים לברוח ולהסתתר במעבה היער, כך שאפילו מספרם המדויק אינו ברור ומעריכים אותו בכמה עשרות בודדות. חוקרים שניסו ליצור קשר עם בני הסנטינל נתקלו אף הם בגילויי אלימות, יידוי אבנים ומטחי חיצים. ב-2006, לאחר ששני דייגים שנקלעו בטעות לקרבת האי, נהרגו, הוחלט להניח לתושבים לנפשם. ממשלת הודו אוסרת להגיע לאי, אך יחד עם זאת, היא לא זנחה את תושביו ובמקרים של אסונות טבע, למשל צונאמי, הליקופטר מנחית חבילות מזון באי וממהר להתרחק מהמקום.

קבלת פנים בצפון סנטינל

האי רמרי, בורמה

האי רמרי (Ramree), הסמוך לחופי בורמה, מכיל ביצת מנגרובים עצומה. האי נכנס לדפי ההיסטוריה לאחר שבמלחמת העולם השנייה התקיים בו קרב בין הצבא היפני לחיילים בריטיים. הכוח היפני נאלץ לסגת ועשה זאת דרך הביצה שורצת התנינים. על פי דיווחים, מתוך כאלף חיילים שרדו רק עשרים, וכל שאר החיילים נטרפו על ידי תניני הים, מין הנחשב לאחד הזוחלים הגדולים בעולם. האירוע נכנס לספר השיאים של גינס בתור "האסון הגדול ביותר שבעלי חיים עוללו לבני אדם", למרות שהיסטוריונים לא בהכרח מסכימים על מה שקרה במהלך הקרב ולאחריו.

תנין ים, אחד הזוחלים הגדולים בעולם. זוהי אחת הסיבות שהאי רמרי נחשב מסוכן

תנין ים, אחד הזוחלים הגדולים בעולם. זוהי אחת הסיבות שהאי רמרי נחשב מסוכן

כיום האי נחשב בטוח יותר ולא נמצאו עדויות מהשנים האחרונות לקיומם של תנינים, בעיקר בשל שיעורי צייד גבוהים. ובכל זאת, לא בטוח שהייתם רוצים להסתכן בביקור במקום, שכן גם בלי תנינים, אורבות פה סכנות אחרות, בהן עקרבים ארסיים ויתושים נושאי מלריה.

בתמונה הפותחת: האי סאבא שספג יותר הוריקנים מכל אי טרופי אחר | צילום: שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.