תפריט עמוד

דרך היין בכרמל

בספר ירמיהו נאמר: "ואביא אתכם אל ארץ הכרמל לאכול פריה וטובה" (פרק ב' פסוק ז'). ואכן, אזור מורדות הכרמל עמוס בכרמים, מעין גרסה ישראלית לפרובנס שבדרום צרפות.  זוהי אחת מדרכי היין הראשונות בארץ, עוד לפני שקמו מתחרות בגולן ובשפלת יהודה, והעושר הרב מזמין לצאת לטיול נינוח בין כרמים ויקבים. הנה הצעות לביקור בכמה יקבים, חלקם יקבי בוטיק איטימיים, אחרים גדולים ומבוססים.

בצד הדרך המובילה מבנימינה לזיכרון יעקב (כביש 652) נמצא יקב תשבי. הקשר בין משפחת תשבי ליין החל עוד בשנת 1882 כשמיכאל חמליצקי גידל גפנים בתקופת הברון רוטשילד ויוזמותיו לייצור יין. בשנת 1985 הקים יונתן תשבי, דור רביעי לחמליצקי, את היקב המשפחתי. יש במקום מרכז מבקרים הכולל חנות וסוכת גפנים נחמדה שבה אפשר לאכול ארוחות קלות. בהזמנה מראש אפשר להזמין סיור מודרך שבמהלכו מבקרים במתקני היקב, במזקקת ברנדי אותנטית, היחידה במינה מזרח התיכון, ובמרכז השוקולד ויין בו ניתן לחוות טעימות של יינות עם שוקלדים של וולרונה.

כדאי לשלב ביקור ביקב עם טיול באזור היפהפה, בין השאר מומלץ לסייר בגני הנדיב המקסימים, מרחק קצרצר מהיקב. פרטים נוספים על יקב תשבי, היינות ואפשרויות סיור באתר האינטרנט.

בזכרון עצמה תמצאו את יקב סומק (רח' הרצל 16, זכרון יעקב), יקב משפחתי אינטימי, המנוהל על ידי ברק דהן, דור חמישי לכורמים, ואשתו הילה, בעלת תואר שני בייננות. השניים מקפידים להשתמש אך ורק בענבים שמגיעים מכרמי המשפחה הנטועים באזור בקעת הנדיב מאז 1882. בין היינות של יקב סומק תמצאו שרדונה, מרלו, קריניאן ובלנד הנקרא גבעת הנדיב רזרב.

בתיאום מראש אפשר לסייר ביקב, ללמוד על תהליכי ייצור היין מהבציר ועד לבקבוק ולטעום מהיינות המצוינים. פרטים נוספים באתר האינטנרט.

בצד השני של הסקאלה נמצאים יקבי כרמל, המייצרים את כמות היין הגדולה בישראל – 15 מיליון בקבוקים. היקב בזכרון הוקם בשנת 1892, בהשקעה כספית אדירה מצדו של הברון אדמונד דה רוטשילד. המקום משלב באופן מרתק בין העולם החדש לעולם הישן של היין. במרכז תרבות היין הצמוד ליקב אפשר  להתרשם מתהליך ייצור היין, להתנסות בטעימות ולהשתתף בסדנאות. יש כאן גם חנות יינות ומסעדת יקב המגישה תפריט ביסטרו לצד מבחר נרחב של יינות. בבר היין של המסעדה תוכלו לטעום כמה יינות מתוצרת כרמל במחיר של כוס יין אחת. פרטים נוספים על היקב, מרכז תרבות היין והביסטרו באתר האינטרנט.

במורדות הכרמל, בין זכרון יעקב לכרם מהר"ל תמצאו את יקב אמפורה שקיבל את שמו מכלי חרס ששימש בתקופה ההלניסטית לאחסון יין ומוצרים אחרים. היקב נמצא בשטחה של חוות מקורה, חווה פרטית יפהפייה המתמחה בגידולים אורגניים. היקב פועל בשיטות אקולוגיות, ורוב צריכת החשמל מגיעה מאנגרגיה סולרית. מבנה היקב המרשים מצופה באבן מקומית ומזכיר במראהו יקבים בטוסקנה. אפשר להגיע לטעימת יינות או לסיור ביקב הכולל הסבר על תהליך הכנת היין ועד ביקור במרתף החביות הקריר. במקום נערכים גם אירועים שונים, השקת יינות וסדנאות יין. הכניסה לחווה וליקב היא מכביש הכניסה לכרם מהר"ל, פרטים על ביקור ביקב, סיורים מודרכים, אירועים וכדומה באתר האינטרנט.

יקב בנימינה הוא מהיקבים הגדולים בישראל. שלושה מיליון בקבוקי יין מייצר היקב מדי שנה, וכן ליקרים ושאר משקאות חריפים. מרכז המבקרים של היקב שוכן במבנה ששימש בעבר את מפעל יסמין, מפעל בשמים שהוקם על ידי הברון רוטשילד ב־1925, פעל עד שנת 1937 אז ננטש. בשנות המאבק בבריטים שימש המקום סליק, ועם קום המדינה ננטש שוב לארבע שנים. ב־1952 הוקמו במקום יקבי אליעז שהפכו ליקב בנימינה בשנת 1992. במרכז המבקרים מגוון רחב של פעילויות. הסיורים כוללים הצצה לתוך היקב, בתהליכי הייצור בעבר ובהווה, ביקור בחדר החביות וטעימות יינות וליקרים ועוד. פרטים נוספים על היקב, היינות ומרכז המבקרים באתר האינטרנט.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.