תפריט עמוד
נתונים כללים
דרום אמריקה (אמריקה הדרומית) משתרעת על פני שטח של 17,815,000 קילומטרים רבועים (כ-12 אחוז משטחו היבשתי של כדור הארץ), היא היבשת הרביעית בגודלה אחרי אסיה, אפריקה ואמריקה הצפונית, וחיים בה כ-384 מיליון בני אדם, שהם כשישה אחוזים מאוכלוסיית העולם. בשטחה נמצאות 13 מדינות: ברזיל, ונצואלה, קולומביה, אקוודור, פרו, בוליביה, צ'ילה, ארגנטינה, פרגוואי, אורוגוואי, גיאנה, סורינם והטריטוריה גיאנה הצרפתית (השייכת לצרפת).
גיאוגרפיה
גבולותיה של דרום אמריקה הם האוקיינוס האטלנטי במזרח ובצפון מזרח, האוקיינוס השקט במערב והים הקריבי ומרכז אמריקה בצפון. הנקודה הדרומית ביותר ביבשת היא כף הורן, האי הדרומי שבאיי טיירה דל פואגו (פירוש השם: ארץ האש). אורך היבשת מצפון לדרום הוא 7,400 קילומטר ורוחבה המקסימלי הוא 5,160 קילומטר.
היבשת נחלקת לכמה אזורים: החלק הצפוני שכולל את הגינאות, ונצואלה וקולומביה; החרוט הדרומי שכולל את צ'ילה, ארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי וברזיל, והחלק המרכזי שכולל את המדינות האנדיות פרו, בוליביה ואקוודור. בחלקה הצפוני של היבשת עובר קו המשווה, כך שרוב שטחה נמצא בחצי הדרומי של כדור הארץ. רכס הרי האנדים נמתח לאורך חופה המערבי של היבשת, מצפון לדרום, ואורכו 8,800 קילומטר. זהו רכס ההרים השני באורכו בעולם, אחרי ההימלאיה. אגן האמזונס משתרע על רוב השטח שבצפון היבשת.
הנקודה הגבוהה ביותר בדרום אמריקה היא פסגתו של הר אקונקגווה (6,960 מטר מעל פני הים) ברכס האנדים בחלק שנמצא בארגנטינה. הנקודה הנמוכה ביותר נמצאת אף היא בארגנטינה, בחצי האי ולדס, וגובהה 40 מטר מתחת לפני הים.
אוצרות טבע: דרום אמריקה עשירה יחסית באוצרות טבע ובמחצבים: זהב חיפשו ומצאו בעיקר ברכס האנדים ובברזיל הרבה לפני הגעת האירופאים. כסף, כספית, נחושת, בדיל, עופרת ואבץ יש בהרים שבין מרכז פרו ודרום בוליביה. נחושת יש גם בצפון ובמרכז צ'ילה ובמרכז ובדרום פרו. ברזיל עשירה גם ביהלומים ובאבני חן. נפט וגז טבעי יש ממזרח לרכס האנדים: בוונצואלה, בקולומביה, באקוודור, בפרו, בבוליביה, בארגנטינה ובצ'ילה. ונצואלה היא אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, בתחילת שנות השמונים למשל היווה הנפט 95 אחוז מסך כל היצוא שלה. אולם חלוקת המשאבים אינה שוויונית, בפרגוואי ובאורוגוואי כמעט ואין אוצרות טבע.
אקלים
בדרום אמריקה כמה אזורי אקלים. אגן האמזונס קרוב לקו המשווה ושורר בו אקלים חם ולח מאוד. ממזרח להרי האנדים שורר אקלים יבש וחם. בפסגות האנדים ובארץ האש שורר אקלים סובארקטי. בשאר המחצית הדרומית של היבשת שורר אקלים טרופי וסובטרופי.
הצמחייה תואמת את אזורי האקלים: באגן האמזונס החם והגשום וברמות ברזיל גדלים יערות עד המייצרים כמחצית מכמות החמצן בעולם ומהווים כשליש מהיערות בעולם. בוונצואלה, ברמות ברזיל ובארגנטינה יש ערבות דמויות סוואנה, ובאנדים אפשר למצוא צמחייה הררית אופיינית.
מרבית היבשת נמצאת מדרום לקו המשווה מה שאומר שהחורף שורר מיוני עד ספטמבר והקיץ מדצמבר עד מרס.
מארג אתני
בדרום אמריקה חיים 12 לאומים שונים. עשר מהמדינות נחשבות לטיניות: ארגנטינה, בולביה, ברזיל, צ'ילה, קולומביה, אקוודור, פרגוואי, פרו, ונצואלה ואורוגוואי. שתי המדינות האחרות, גיאנה וסורינם, הן בנות חסות של מדינות אירופאיות (בריטניה והולנד בהתאמה), וגייאנה הצרפתית שייכת כאמור לצרפת.
התרבות הדרום אמריקאית (המכונה לטינית) היא שעטנז שמקורו במסורות האינדיאניות המקומיות ובהשפעה איברית חזקה, מורשת מתקופת הכיבוש הספרדי והפורטוגלי החל מהמאות ה-15 וה-16. בחלק ממדינות היבשת, בעיקר בברזיל, מורגשות גם מסורות אפריקאיות, מורשת סחר העבדים הטרנס אטלנטי. לפני הגעת האירופאים שלטו ביבשת שבטי אינדיאנים שונים, בעיקר בני האינקה. מהמאה ה-16 ועד המאה ה-19 שלטה ספרד (ופורטוגל בברזיל) ברובה של היבשת, ורק בשנת 1825 השתחררו רוב המדינות מהאימפריאליזם. כתוצאה מהנוכחת הספרדית ביבשת נוצר מגוון אתני רחב ורבים מתושביה הם מסטיסוס, בני תערובת אינדיאנים-לבנים. צאצאים של האינדיאנים הילידים אפשר למצוא בעיקר במדינות האנדיות (פרו, בוליביה ואקוודור) ואילו צאצאים של מהגרים מאירופה אפשר למצוא בעיקר בארגנטינה ובאורוגוואי. מלבד אירופאים (ספרדים, פורטוגלים וגם גרמנים, איטלקים ופולנים) הגיעו ליבשת מהגרים מאפריקה, מסוריה, מלבנון, והחל מהמאה ה-19 גם מאסיה, בעיקר מסין, הודו ואינדונזיה ואף מיפן.
אוכלוסיית היבשת גדלה באופן משמעותי בשנים 1960 עד 2000, בעיקר כפועל יוצא של גידול טבעי בילודה. המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה, גם מבחינת שטח וגם מבחינת גודל האוכלוסייה, היא ברזיל. חיים בה כ-183 מיליון תושבים, שהם כמחצית מתושבי היבשת.
שפה: בתשע מתוך 13 מדינות היבשת דוברים ספרדית (יש הבדלי הגייה קלים בין המדינות), בברזיל דוברים פורטוגזית. בשלוחות האירופיות, גיאנה, סורינם וגייאנה הצרפתית, מדברים באנגלית, בהולנדית ובצרפתית בהתאמה. בקרב האינדיאנים הילידים דוברים בשפות העתיקות כמו קצ'ואה, שפתם של בני האינקה, או איימרה שקדמה לה, ועוד.
דת: מבחינת דת מדובר ביבשת ההומוגנית ביותר: כ-90 אחוז מתושבי היבשת הם נוצרים קתולים. מעט מאוד פרוטסטנטים יש בעיקר בברזיל ובצ'ילה. 75 אחוז מהיהודים שחיים ביבשת מתרכזים בארגנטינה ובברזיל ו-10 אחוזים באורוגוואי ובצ'ילה.


טיול לדרום אמריקה

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.