תפריט עמוד

נאפולי: עשרה דברים נפלאים שאסור להחמיץ

לטייל בסמטאות הרובע העתיק של נאפולי, לשוטט בגני ארמונות, לטפס על הר וזוב, לבקר בעתיקות פומפיי, לשוט אל האי קפרי, לנסוע לאורך חוף אמלפי, לאכול פיצה במקום שבו היא הומצאה. המקומות והחוויות שלא כדאי לוותר עליהם בנאפולי וסביבתה

נאפולי, בירת מחוז קמפניה בדרום איטליה, היא אחת הערים המיוחדות באיטליה.  אי אפשר להישאר אדיש לנאפולי – או שמתאהבים בה עד כלות או שמתקשים לעכל אותה. אנחנו נמצאים בצד שאוהב את העיר הזו, למרות, ואולי דווקא בגלל שהיא אחת הערים הכי כאוטיות באיטליה. זוהי עיר הומה, רועשת, צפופה וצבעונית, שהביקור בו הוא חוויה שמערבת את כל החושים. כשמסתכלים מעבר לסמטאות הצרות והצפופים מגלים כנסיות מפוארות, ארמונות, מבצרים, נמל שוקק חיים ותפאורה מרהיבה של הר הגעש וזוב ושל מפרץ נאפולי. נאפולי היא גם עיר טעימה להפליא והאוכל בה, בעיקר הפיצות, נחשב לטוב באיטליה.

כאמור, נאפולי היא בירתו של מחוז קמפניה – אחד מחבלי הארץ היפים והמרתקים באיטליה, עם מצוקים תלולים היורדים אל הים, עיירות ציוריות ואיים מלאי קסם, לצד ערים היסטוריות ואתרים ארכיאולוגיים. כל אלה נמצאים במרחק נסיעה לא ארוכה מנאפולי. אפשר לטייל ממקום למקום במסלול קווי, שמתחיל בנאפולי ונמשך לכיוון דרום. מי שמעדיף לא לארוז בכל יום מחדש, יכול להתמקם בנאפולי עצמה או באחת העיירות בדרך חוף אמלפי ולצאת בכל יום לטיול חדש באזור. הנה כמה מהחוויות והמקומות שלא כדאי להחמיץ בנאפולי ובסביבתה:


נוף בעיירה סלרנו שבחוף אמלפי

המוזיאון הארכיאולוגי

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה של נאפולי (Museo Archeologico Nazionale di Napoli) הוא אחד המוזיאונים הארכיאולוגיים החשובים בעולם. גם מי שבדרך כלל נרתע מארכיאולוגיה ימצא אותו מרתק. במוזיאון, ששוכן בארמון מהמאה ה-17, מוצגים מרבית הממצאים שנמצאו בפומפיי ובארקולינו (הרקלונאום). בנוסף, יש פה אוסף עצום של חפצי אמנות יווניים ורומיים, בהם פסלים, פסיפסים, ציורי קיר ועוד. במוזיאון יש גם חדר מיוחד ובו אוסף של אמנות ארוטית שהתגלתה בפומפיי.
כתובת: Piazza Museo, 19, אתר אינטרנט


המוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי, אחד המוזיאונים הארכיאולוגיים החשובים בעולם

רובע ספאקנאפולי

רובע ספאקנאפולי (Spaccanapoli) בלב ההיסטורי של נאפולי הוא הרובע המזוהה ביותר עם העיר. כאן תמצאו את נאפולי שרואים בסרטים, עם הרעש והכאוס והסמטאות הצרות שבין בתיהן מתוחים חבלי כביסה. פה נמצאים גם רבים מאתריה החשובים של העיר – בין היתר, מתחם Santa Chiara שבו כנסייה, מנזר, מוזיאון ארכיאולוגי וקברים, ארמון ונציה וארמון פנורמיטה. גולת הכותרת של הרובע היא הדואומו, הקתדרלה של נאפולי, שנבנתה בסוף המאה ה-13 בסגנון גותי-צרפתי.


רובע ספאקנאפולי, הרובע המזוהה ביותר עם נאפולי

הארמונות של נאפולי וסביבתה

בנאפולי ובקרבתה יש כמה ארמונות מפוארים שמהווים תזכורת לימים בהם היא שימשה כעיר הבירה של ממלכת שתי הסיציליות. אחד המפורסמים שבהם הוא פלאצו ריאל (Palazzo Reale), ששימש את מלכי בורבון. הארמון, שנבנה במאה ה-17, מתהדר בחזית מפוארת עם פסלים של כל המלכים ובגרם מדרגות מפואר משיש. ניתן להתרשם מהריהוט, שטיחי הקיר, הפסלים ועבודות האמנות שבחדרי הארמון.

ארמון נוסף שמומלץ מאוד לבקר בו הוא הארמון של קאזרטה (Reggia di Caserta), במרחק כ-25 ק"מ מצפון לנאפולי. הארמון, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שימש מעון של ראשי ממלכת נאפולי מבית בורבון.. הארמון נחשב לאחד הארמונות הגדולים באירופה – יש בו כ-1,200 חדרים המרוהטים ומעוצבים בסגנון המאה ה-18. בנוסף, הוא מוקף בגן מרהיב עם מפלים מלאכותיים, מזרקות ופסלים, בסגנון דומה לגני ורסאי.


מזרקה בגנים של ארמון קזרטה

מופע בתיאטרון סן קרלו

חובבי אופרה, וגם כאלה שרק רוצים לטעום מהחוויה, לא יוותרו על צפייה במופע בבית האופרה המפורסם של נאפולי, Teatro San Carlo. זהו בית האופרה העתיק ביותר באירופה שפועל ברציפות באותו מבנה. בתקופה בה היתה האופרה הנפוליטנית בפריחה, טובי המלחינים האירופים רצו לעלות את יצירותיהם בתיאטרון סן קרלו, בהם היידן ובאך. מלחינים מפורסמים דוגמת כמו רוסיני ובליני ניהלו את בית האופרה, וטובי הזמרים הופיעו פה, בהם פארינלי וג'ובאני מנצואולי. גם אם אינכם מתכוונים לצפות במופע, שווה להתרשם מהמבנה המפואר והנוצץ.
כתובת: Via San Carlo 98, אתר אינטרנט


פנים בית האופרה סן קרלו. מהוותיקים והמרשימים באירופה

לאכול פיצה

אם יש לכם זמן לעשות רק דבר אחד בנאפולי, דלגו על המוזיאונים, הארמונות ושאר אתרי החובה, ולכו לאכול פיצה. הפיצה של נאפולי נחשבת לטובה בעולם, והיא שייכת לזן הדקיק ומצופה ברוטב עגבניות ובגבינת מוצרלה בופאלו. תושבי העיר כל כך גאים בפיצות שלהם, עד שאיגוד אופי הפיצות המקומי קבע תו תקן למה באמת עשוי להיחשב "פיצה נפוליטנית". הפרמטרים כוללים, בין היתר, את היחס המדויק בין העגבניות והגבינה, את טמפרטורת התנור ואת התוספות.

הפיצריה העתיקה בעולם

הנה כמה מהפיצריות המומלציות בעיר:
Da Michele (כתובת: Via Sersale 13) שמציעה מאז 1870 רק שני סוגי פיצות – מרגריטה ומרינרה – אבל הטעם אלוהי.
Il Pizzaiolo del Presidente, שקיבלה את שמה אחרי שביל קלינטון אכל במקום (כתובת:  Via dei Tribunali 120).
Pizzeria Port'Alba – הפיצרייה הראשונה בעולם (כך לפחות טוענים הבעלים), שנפתחה ב-1738 (כתובת: Via Port’Alba 18).
Da Ettore – מציעה, מלבד פיצה משובחת, גם נוף ובריזה מהים (כתובת: Via S. Lucia 56).

פיצה נאפוליטנית עם בצק דקיק, עגבניות טריות, גבינת מוצרלה ועלי בזיליקום. הכי פשוט, הכי טעים

תענוגות קולינריים נוספים

בנוסף לפיצה, נאפולי וסביבתה מציעים עוד כמה תענוגות קולינריים. המאפה החביב על הנאפוליטנים הוא ספוליאטלה, קונכייה של עלי בצק דקיקים במילוי של גבינת ריקוטה מתוקה. את הספוליאטלה הטובה בעיר אפשר להשיג, כך אומרים, במאפיית Attanasio (כתובת: Vico Ferrovia 1). לתוספת מתיקות, נסו את הגלידה המקומית – כל גלידריה בעיר מציעה ויטרינה מפתה ובה גלידות שמנת לצד סורבה פירות. בין הטעמים הפופולריים: אגוזי לוז, זביונה וסורבה תות או לימון. Gay-Odin נחשבת בעיני רבים לגלידריה הטובה בעיר, גלידריות פופולריות נוספות הן Otranto Gelateria, Casa Infante ו-Fantasia Gelati.


ספוליאטלה, המאפה המזוהה ביותר עם נאפולי

אזור קמפניה מפורסם בלימונים שלו, מהם מכינים שלל מוצרים, ובראשם הלימונצ'לו, ליקר לימונים איטלקי מענג שהפך לאחד מהסמלי האזור. תוכלו לטעום מנות שהוכנו עם לימונים טריים בכל אחת מהמסעדות בעיירות שבחוף אמלפי. מומלץ בחום לשתות את הלימונצ'לו שלכם בבית קפה המשקיף על המפרץ היפהפה.

לסיום, אל תוותרו על האספרסו הנפוליטני הקצר, המריר והחזק. בין בתי הקפה הטובים בעיר: Caffè Gambrinus שנפתח ב-1860, Arx Cafe ממנו נשקף נוף נפלא של העיר ושל vמפרץ ו-Caffe Mexico שיודעי דבר טוענים כי האספרסו שלהם הוא הטוב בעיר.


לימונצ'לו, ליקר לימונים שמככב בחבל קמפניה בדרום איטליה

הר וזוב

וזוב (Monte Vesuvio), השוכן במרחק כ-15 ק"מ מדרום-מזרח לנאפולי, הוא אחד משלושת הרי הגעש הפעילים באיטליה. ההתפרצות המפורסמת ביותר שלו אירעה ב-79 לספירה והיא החריבה את הערים פומפיי והרקלונאום. אחריה התפרץ ההר עוד 36 פעמים. גובהו של החרוט המרכזי הוא כ-1,281 מטר, כשהפארק הלאומי וזוב נמצא בגובה של כאלף מטר, ואת השאר ניתן להשלים בטיפוס רגלי בשבילים המובילים לשפת הלוע, ששם נשקף נוף מרהיב.


מטיילים על הר הגעש וזוב, מהרי הגעש הפעילים באיטליה

פומפיי והרקלונאום

אם צריך לבחור טיול יום אחד מנאפולי, הרי שיהיה זה טיול לערים הרומיות פומפיי (Pompeii) והרקלונאום (Herculaneum). שתי הערים נחרבו בהתפרצות של הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה והתגלו רק במאה ה-18. תחת שכבה עבה של אפר געשי נחשפו רחובות, בתי מגורים, מבני ציבור, חנויות, מקדשים ועוד. ביקור בערים הללו, שנראות כאילו קפאו בזמן, מאפשר הצצה מרתקת לחיי היום יום בתקופה הרומית.

 

רחוב בפומפיי. הצצה לחיי היום יום בתקופה הרומית

רחוב בפומפיי. הצצה לחיי היום יום בתקופה הרומית

האי קפרי

האי קפרי (Capri), בים הטירני מדרום לנאפולי, נחשב לאחת הפנינים של מחוז קמפניה. זהו גם לאחד האתרים הכי מתוירים באיטליה, כך שסביר להניח שלא תהיו התיירים היחידים כאן… האי, שאליו ניתן להגיע במעבורת מהנמל של נאפולי, מפורסם במיוחד הודות למערה הכחולה, המלאה במי ים ומוארת בגוון כחלחל מקסים. בנוסף למערה, הנה כמה ממוקדי המשיכה העיקריים באי:
הנמל הגדול (Marina Grande) והציורי שבו עוגנות המעבורות מנאפולי ושממנו מטפס רכבל אל העיר העילית.
הנמל הקטן (Marina Piccola) המוקף בצוקים תלולים, שבו חוף יפה.
גני אוגוסטוס – גנים בוטניים שמהם יש תצפית נהדרת לים.
העיר אנאקפרי (Anacapri) – העיר שממוקמת בנקודה הגבוהה ביותר בעיר היא עיר נעימה ופחות ממוסחרת, ויש בה כמה כנסיות, מוזיאון, חנויות ומסעדות טובות.
וילה סן מיקלה
(Villa San Michele) שבה התגורר הסופר והרופא אקסל מונתה.
הר סולארו (Monte Solaro), שמראשו, בגובה 588 מטר, נשקף נוף מרהיב של האי ושל מפרץ נאפולי.


נוף באי קפרי. מצוקים תלולים וים תכול

חוף אמלפי

גולת הכותרת של מחוז קמפניה, בעיני רבים, היא אזור חוף אמלפי. זוהי רצועת חוף יפהפייה עם מצוקים שצונחים בתלילות אל הים, מטעי לימונים, עיירות מקסימות התלויות על על שפת המצוק וכפרי דייגים שלווים. הדרך הטובה ביותר להתוודע לקסמו לשל האזור היא בנסיעה על דרך החוף אמלפי (Costiera Amalfitana), אשר נמתחת לאורך 68 ק"מ בין סורנטו לסלרנו. זוהי אחת הדרכים היפות בעולם (ואחת התלולות והמפותלות שבהן). כדאי להקדיש לפחות יום מהטיול לנסיעה בדרך היפה ועצירה בכמה מהעיירות המעניינות שלאורכה.


העיירה פוזיטאנו בלילה. היהלום שבכתר של חוף אמלפי

אל תוותרו על עצירה בעיירה אמלפי (Amalfi), עיירת קיט השוכנת בפתחו של קניון עמוק, ובה בתים לבנים ונמל קטן עם סירות דייגים צבעוניות. משם כדאי להמשיך לראוולו (Ravello), השוכנת בראש מצוק בגובה 370 מטר, שהנוף הנשקף ממנו עוצר נשימה. האתר המפורסם ביותר בראוולו הוא וילה רופולו (Villa Rufolo), ארמון מהמאה ה-11 שבו אוסף אמנות מרשים, המוקף בגנים נהדרים. פנינת האזור היא העיירה פוזיטאנו (Positano), שבתיה הצבעוניים יורדים בתלילות מראש המצוק עד לחוף הים.

עוד על דרום איטליה

מפת נאפולי:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. איציק בן שושן הגיב:

    הייתי בנפולי פעמיים והיא שברה לי את
    גם בפוזיטינו וגם באמלפי.
    אין אין על נפולי,אין על הפיצה של דון מיקלא,
    והאספרסו של גמברינו.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.