תפריט עמוד

דרום אדום: הכלניות חוזרות לצפון הנגב

פסטיבל דרום אדום, שחוגג את פריחת הכלניות המרהיבה בצפון הנגב, מהווה הזדמנות מצוינת להגיע לאזור המקסים הזה וליהנות מחוויות קולינריות, אטרקציות משפחתיות ואתרים היסטוריים שנמצאים כאן כל השנה, לצד פעילויות ואירועים מיוחדים המתקיימים במהלך הפסטיבל

אי אפשר להישאר אדישים למראה פריחת הכלניות, שמכסה את מרחבי צפון הנגב בחודש פברואר, בריכוזים שאין דומים להם במקומות אחרים בארץ. זוהי תופעת טבע ייחודית המתרחשת דווקא שם ולא במקרה. הכלניות פורחות בעיקר ביערות. ביערות של צפון הנגב ניתנים היתרי רעייה לרועים הבדואים מהנגב, כיוון שהרעייה מפתיחה את הצמחייה המשמשת כחומר בערה לשריפות, ובכך מונעת התפשטות של שרפות באזור. הצאן לא מגיב טוב מבחינה פיזיולוגית לכלניות ולכן לא אוכל אותן, אלא רק את הצמחים שמסביב. כתוצאה מכך, לכלניות אין תחרות, הן משגשגות ואנחנו נהנים מריכוזי פריחה מרהיבים. יש כמה מקומות בהם יש ריכוזים גדולים ויפים במיוחד של כלניות, בהם יער בארי, יער שוקדה, יער שרשרת, יער גברעם, יער דבירה ושמורת בתרונות רוחמה.

פריחת הכלניות מהווה חגיגה גדולה באזור, וברכה נפוצה בתקופה הזו היא "חג כלניות שמח". מדי פברואר מתקיים פסטיבל דרום אדום (השנה בתאריכים 30 בינואר – 29 בפברואר) שבמהלכו נערכים המון אירועים סביב הפריחה, כמו צעדת הכלניות (השנה ב-8.2) ומרוץ הכלניות (ב-15.2), לצד אירועים רבים נוספים, כמו סיורים מודרכים, סדנאות יצירה, מופעים, מפגשים קולינריים, שווקים וירידים ושלל פעילויות לכל המשפחה. לאלה מתווספות האטרקציות והמסעדות שנמצאות כאן כל השנה, ומזמינות לביקור לא רק במהלך הפסטיבל.

לפני שאנחנו עוברים להמלצות, יש לנו טיפ: הכלניות פורחות כל השבוע, ושלל האטרקציות והפעילויות של דרום אדום מתקיימות גם בימי שלישי ושישי, אז אפשר ליהנות מיפי הכלניות ומשלל האטרקציות של האזור בלי צפיפות ובלי פקקים. ואם אתם יכולים להרשות לעצמכם סופשבוע ארוך, בואו כבר בחמישי בערב, אז מתקיימות באולמות האזור הופעות מוזיקליות של מיטב האמנים (השנה יופיעו, בין היתר, יהלי סובול, דניאלה ספקטור, עידן רייכל, ישי ריבו, שלומי שבן, ברי סחרוף, שלמה יידוב ועוד רבים).

כלנית שהקדימה לפרוח בחניון רעים | צילום: סימי שאואר

כלנית שהקדימה לפרוח בחניון רעים | צילום: סימי שאואר

הנה כמה מקומות ששווה לעצור בהם בזמן הביקור בצפון הנגב:

גילו לי – קפה חברתי בצוחר

מרגע שנכנסים לבית הקפה המקסים גילו לי במושב צוחר סופגים אנרגיות חיוביות  – אולי זה בגלל הפרחים והפרפרים שמעטרים כל פינה, אולי זה בגלל השלטים עליהם חקוקים משפטים של השראה ואהבה המקשטים את הקירות, ואולי זה בגלל החיוך הרחב של גלית בשארים, בעלת המקום. החיוך הרחב של גלית מסתיר מאחוריו סיפור טראגי.

גלית, אשר נולדה במושב ישע הסמוך, פתחה לפני חמש שנים בית מאפה קטן במושב. היא נאלצה לסגור את העסק כאשר לבנה בן השמונה התגלה סרטן. גלית תיעדה את כל התהליך הגילוי והטיפול בפייסבוק והיא ומשפחתה הוצפו בתמיכה ואהבה. אחרי שהגידול הוסר המשפחה חגגה את החלמתו, וכ-300 איש, את מרביתם לא הכירו כלל, באו לחגוג אתם. למרבה הצער הגידול חזר והתפשט, הרופאים נאלצו לקטוע את רגלו של גיל ולבסוף הוא נפטר, בגיל עשר ושבעה חודשים. גלית מספרת שבשבועיים האחרונים לחייו גיל הרבה לדבר על אהבה, על משפחה ועל נתינה, על החשיבות של היש ועל להיות כאן ועכשיו. אחרי פטירתו בני המשפחה החליטו לפתוח בית קפה חברתי, כדי שיוכלו להחזיר אהבה אחרי שקיבלו כל כך הרבה ממנה, וכדי שיוכלו להנציח את גיל וליישם את הרעיונות שגיל דיבר עליהם.

בית הקפה גילו לי. אוכל מצוין ואנרגיות חיוביות | צילום: עומר הרפז

בית הקפה גילו לי. אוכל מצוין ואנרגיות חיוביות | צילום: עומר הרפז

מה זה אומר בית קפה חברתי? זה אומר שכל מי שמבקר במקום יכול לרכוש מנה במתנה, בסכום שנע בין 60-10 שקלים. את המנות מחלקים דרך הרווחה לנזקקים או לחיילים במדים, וגם מפתיעים איתן מישהו שלא מכירים. גלית מספרת שלמקום מגיעים אנשים שמבקשים לקנות מנה במתנה להריונית הראשונה שתיכנס למקום, לאשה הראשונה שתיכנס בשמלה פרחונית, ועוד. מי שמקבל מנה במתנה בדרך כלל שמח להעביר בעצמו מנה במתנה למישהו אחר, ואפשר לדמיין את האפקט המתמשך שזה יוצר.

בית הקפה פועל כבר קרוב לשנה רבה וזוכה להצלחה רבה, בעיקר בימי שישי אז חייבים להזמין מקום מראש. לא רק בגלל הסיפור ובגלל המסר, אלא בעיקר בגלל האוכל. בימים שני-חמישי יש כאן תפריט רגיל של פסטות, סלטים וקישים, ואילו בימי שישי יש בופה עשיר עם עשרה סוגי סלטים, 10 מטבלים, מאפים (אל תחמיצו את פשטידת הקישואים והבצל), לטקס, לחמים ועוגות בחושות נהדרות כמו עוגת אגסים-מרציפן או חלבה-קפה. הכל, חוץ מהריבה, נעשה במקום, בעבודת יד של גלית.

איפה? מתחם מופת, מושב צוחר, טלפון: 08-9950155

חוות אל היען

בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת היתה בארץ פריחה של חוות יענים, כאשר באזורים שונים בארץ נפתחו חוות יענים לשיווק מסחרי של תוצרי היען בארץ ובחו"ל. לפריחה הזו אחראים צופיה ומייק ואן חרבנברוק, שהקימו בשנות השבעים את חוות אל היען, חוות היענים הראשונה בארץ. בני הסוג עבדו כשנה בחוות יענים בדרום אפריקה, ולקראת חזרתם לישראל הצליחו לקחת עמם כארבעים ביצי יען פוריות אותן נשאו בתיקי היד איתם עלו למטוס. הביצים החלו לבקוע כבר במטוס לישראל, ולארץ הם נכנסו כשתכולת התיקים זזה ומצייצת.

ילדים מאכילים יענים באל היען | צילום: אייל בריברם

ילדים מאכילים יענים באל היען | צילום: אייל בריברם

זו היתה ההתחלה של חוות אל היען ושל ענף גידול היענים בארץ. בשנות האלפיים נסגרו כל חוות היענים בארץ וחוות אל היען נותרה החווה היחידה. היא שינתה את ייעודה מחווה מסחרית לחווה תיירותית. ויש הרבה סיבות טובות לבוא לפה. ראשית כל, המיקום, על ערוץ הבשור, באמצע שום מקום, עם נוף יפה על הבתרונות. היענים, כמובן, הן סיבה נוספת. במקום אפשר לטייל בין היענים, להאכיל אותן, להצטלם איתן ולשמוע הדרכה על העוף הגדול בעולם, אשר משקל גופו מגיע עד 160 ק"ג אבל משקל מוחו שמונה גרמים בלבד.

בחווה יש עוד הרבה בעלי חיים, ובהם כבשים, עזים וארנבות עתק מתוקות להפליא, כמו ארנב פלמי ענק, אותן ניתן להאכיל. יש גם מתקני שעשועים ובית קפה קטן שפועל בשבתות. במהלך פסטיבל דרום אדום יתקיימו מופעים מיוחדים והפעלות לילדים, כמו הפעלת בועות סבון ענקיות של ד"ר באבל, מופעי בלונים וסדנאות ג'אגלינג.

חוות אל היען, טלפון: 052-6901660, אתר אינטרנט

צופיה ואן חרבנברוק עם ארנב פלמי ענק בחוות אל היען | צילום: סימי שאואר

צופיה ואן חרבנברוק עם ארנב פלמי ענק בחוות אל היען | צילום: סימי שאואר

סיור חקלאי בקיבוץ עלומים

בארץ נותרו עוד מעט מאוד קיבוצים שיתופיים קלאסיים שדוגלים במוטו "כל אחד לפי יכולתו, כל אחד לפי צרכיו". הקיבוץ הדתי עלומים שמדרום-מערב לצומת סעד, אשר הוקם ב-1966,  הוא עדיין קיבוץ כזה בדיוק. תושביו מתפרנסים בעיקר מחקלאות אך גם מעבודות מחוץ לקיבוץ, אך בסופו של דבר, כולם תורמים את הכנסתם לקיבוץ, וזו מחולקת בין המשפחות לפי מספר הנפשות במשפחה. בצהריים ובסופי שבוע נפגשים כל החברים בחדר האוכל, ובשונה מקיבוצים אחרים, לא צריכים לעבור בקופה בדרך לשולחן.

בקיבוץ מציעים למבקרים סיור מרתק שמאפשר להתוודע לאורח החיים הקיבוצי הזה שכבר כמעט וחלף מן העולם. המבקרים יכולים לנסוע ברכבת הקיבוץ בין השדות, הפרדסים, המטעים והרפת (שמניבה לא פחות מארבעה מיליון ליטר חלב בשנה), לעצור לקטיף תותים וללמוד על החיים בקיבוץ. סיורים כאלה מתקיימים בימים א-ה בשעות  16:00-08:30,  בתיאום מראש בטלפון 077-7295741.

הרכבת הקיבוצית בקיבוץ עלומים | צילום: אביב אברגל

הרכבת הקיבוצית בקיבוץ עלומים | צילום: אביב אברגל

הקיבוץ מציע גם סיורים רגליים מודרכים בקיבוץ בהם לומדים יותר לעומק על אורח החיים הקיבוצי. ניתן להצטרף גם לסיור "חולמים ולחמים במרכז המבקרים בארות בנגב שמוקדש לסיפור המרתק של קבוצת בארות יצחק הישנה, אשר חבריה ספגו אבדות קשות במלחמת העצמאות בקרב מול הצבא המצרי אך לא נכנעו.

במרכז בארות בנגב פועל גם בית הקפה "המשולש", הפתוח משך כל השנה לקבוצות ובתקופת הפסטיבל גם בימי שישי. בבית הקפה מגישים מאפים נהדרים ועוגות מופלאות של הפטיסרי Cakes&Mor, ואפשר לקנות גם תוצרת חקלאית מהקיבוץ.

בקיבוץ פועל גם מתחם אירוח כפרי מקסים וטובל בירוק שכל חדריו שופצו לאחרונה. המחיר ללילה לזוג באמצע השבוע – 400 ₪.

פרטים נוספים בטלפון 077-7295741

פטיפורים מפתים בקפה המשולש בקיבוץ עלומים

פטיפורים מפתים בקפה המשולש בקיבוץ עלומים

אתר הראשונים ברוחמה

קיבוץ רוחמה, השוכן כעשרה קילומטרים ממזרח לשדרות, הוא האתר בו נרכשה האדמה הציונית הראשונה בנגב, ב-1911. היישוב עבר כמה גלגולים  – הוא ננטש במלחמת העולם הראשונה, יושב מחדש ב-1919 אך ננטש שוב במאורעות תרפ"ט. ב-1932 היישוב עלה שוב, אך ניטש ונחרב פעם נוספת במאורעות 1939-1936, עד שיישוב הקבע עלה במקום בשנת 1943 כיישוב של השומר הצעיר. היום אפשר לבקר באתר הראשונים שבמקום שמספר את סיפורו של הקיבוץ. אפשר לצפות בסרט בן שמונה דקות במהלכו פוגשים את הדמויות שהיו באזור באותה תקופה (ובהן המשורר אלכסנדר פן, אשר היה שומר הלילה של הקיבוץ עד שמאס בעבודתו וירה לעצמו ברגל, ואז גורש מהקיבוץ).

באתר אפשר להתרשם גם מהבאר הציונית הראשונה בנגב, אשר נחפרה ב-1913. משאבת הענק שבמקום שוקמה ושוחזרה ואפשר לקחת חלק בחוויית שאיבת המים בבאר שפועלת בדיוק כפי שפעלה לפני מאה שנה.

בפסטיבל דרום אדום ניתן יהיה לשלב ביקור במקום עם טיול מודרך במכוניות פרטיות אל שמורת בתרונות רוחמה שם יש פריחת כלניות מרהיבה.

פרטים נוספים בטלפון 077-7295778

אתר הראשונים ברוחמה | צילום: נחשון דביר

אתר הראשונים ברוחמה | צילום: נחשון דביר

מסעדת קארווג'ו, כוכב מיכאל

בצמוד לשוק האיכרים והמעצבים בכוכב מיכאל נמצאת מסעדת קארווג'ו, שמתגלה כהפתעה נעימה במיוחד, עם חלל מזמין המעוטר ביצירות אמנות, כיאה למסעדה הקרויה על שמו של הצייר האיטלקי מתקופת הרנסאנס. המסעדה, אשר נפתחה לפני כשנה, אידאלית למשפחות, מכיוון שכל אחד יכול למצוא בה מנה כלבבו. התפריט כולל ארוחות בוקר, מאפים נפלאים מהטאבון כמו פוקצ'ות ופיצות נהדרות, לצד סלטים ומנות פתיחה (ההמלצה שלנו – משאוויה – עגבנייה ובצל סגול צלויים בתנור, מתובלים בשמן זית, שום, טחינה גולמית, עשבי תיבול ופלפל חריף), פסטות ומנות בשריות שכולם אוהבים כמו שניצל והמבורגר.

ארוחת בוקר במסעדת קרוואג'ו | צילום: אלדד שץ

ארוחת בוקר במסעדת קרוואג'ו | צילום: אלדד שץ

מה שמייחד את התפריט הוא שהכל נעשה במקום, מרכיבים מקומיים. הירקות, הבשרים ושמן הבית כולם מגיעים מיצרנים מהאזור והלחמים כולם נאפים בטאבון שבמקום, כולל הלחמניות המצוינות שעוטפות את ההמבורגר והשניצל. המנות לא רק טעימות מאוד אלא גם מעוצבות להפליא עד כי כואב הלב לאכול אותן. גם התמחור יותר מהוגן. מנה של 220 המבורגר שנטחן במקום מבשר בקר, בתוך לחמנייה עם ירקות וצ'יפס בצד, עולה 42 שקלים בלבד.

כתובת: התבואה 1, כוכב מיכאל, טלפון: 077-7295822

החלל המזמין של מסעדת קראווג'ו | צילום: אלדד שץ

החלל המזמין של מסעדת קראווג'ו | צילום: אלדד שץ

שוק האיכרים בכוכב מיכאל והאלפחורס של יהודית

כבר קרוב לשלוש שנים, בכל יום שישי לאורך השנה (מלבד ביולי-אוגוסט) פועל במתחם בית האריזה בכוכב מיכאל שוק איכרים ומעצבים. השוק כולל שיתופי פעולה עם חקלאים מקומיים ובו אפשר לקנות ירקות ופירות במחירים מפוקחים, לצד תוצרת חקלאית שכוללת שמן זית, מיץ רימונים, גבינות בעבודת יד מוצרי אלוורה ועוד. לצד אלה יש דוכני מעצבים כמו קרמיקה, סריגה, צורפות ועוד. יש גם דוכני אוכל, שכוללים פריקסה, ממולאים, קובות, קוסקוס, שקשוקה, חומוס, פיצות ועוד. אפשר לשבת באחת מפינות הישיבה במקום, וליהנות מהאוכל, מהופעות מוזיקליות המתקיימות במקום ומאווירה טובה.

סדנת ציור על עוגיות באלםחורס של יהודית מאפשרת גם למבוגרים לבטא את הצד היצירתי שלהם | צילום: סימי שאואר

סדנת ציור על עוגיות באלפחורס של יהודית מאפשרת גם למבוגרים לבטא את הצד היצירתי שלהם | צילום: סימי שאואר

במתחם השוק אפשר למצוא גם את האלפחורס של יהודית. יהודית רותם צדקה מכוכב מיכאל מייצרת אלפחורס נפלאים ועוד הרבה עוגיות ומאפים טעימים, מהכל אפשר ליהנות בדוכן שלה בשוק האיכרים. אם אתם מגיעים עם ילדים, או שאתם רוצים לתת ליצירתיות שבכם לפרוץ החוצה, תוכלו להתנסות בציור על עוגיות בדוכן של יהודית. יהודית מספקת למשתתפים עוגיות נהדרות בשלל צורות ומזלפים עם רויאל אייסינג (ציפוי לעוגות על בסיס סוכר) בשלל צבעים. כל אחד יכול לצייר כרצונו על העוגייה. זוהי פעילות שדורשת ריכוז ותשומת לב אך מתאימה לכולם, מגדולים ועד קטנטנים, והתוצאות תמיד משובבות נפש. הפעילות תתקיים בפסטיבל דרום אדום בימי שישי במתחם השוק. באמצע השבוע קבוצות ומשפחות עד 15 איש מוזמנות להשתתף בסדנאות אפיה חווייתיות.

טלפון: 077-7295765

• לפרטים נוספים על דרום אדום לחצו כאן

• המידע, התאריכים והאירועים השונים המופיעים בכתבה מתייחסים לדרום אדום 2020, והם נכונים רק לשנה זו

צילום התמונה הפותחת: יגאל סלבין

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...