תפריט עמוד

ברלין – 25 שנה לנפילת החומה

ב-9 בנובמבר 1989 נפלה החומה שחילקה את ברלין. לציון 25 שנים למאורע יתקיימו בעיר שלל אירועים, תערוכות, סיורים וקונצרטים. הנה כמה אירועים נבחרים

ב-9 בנובמבר 1989 נפל דבר בעולם: חומת ברלין, שהפרידה במשך 28 שנה בין ברלין המזרחית למערבית והפכה סמל לדיכוי ואובדן החירות, נפלה. לאחר מלחמת העולם השנייה חולקה גרמניה בין מדינות המערב ששלטו במערב המדינה לבין ברית המועצות ששלטה במזרחה. ב-1961 הקימה ממשלת מזרח גרמניה בלב ברלין, בגבול שבין מזרח למערב, חומה שהשתרעה לאורך 45 קילומטרים.


תצוגה לזכר אלו שנהרגו במהלך הניסיון לחצות את החומה | צילום: visitBerlin / Günter Steffen ©

את נפילת החומה, שהיתה רגע מכונן בהיסטוריה הגרמנית, מציינים בברלין בשורה של אירועים שיתקיימו במשך השנה כולה. שיאם של האירועים יתקיים ב-9-7 בנובמבר, תחת הסיסמה From Walled City to World City, סיסמה שמשקפת את המעבר שברלין עברה ב-25 השנים האחרונות מעיר חצויה לעיר קוסמפוליטית תוססת ודינמית, שמיליונים מבקרים בה מדי שנה.


הסברים במלל ובתמונות על החומה, במקום שבו היא עמדה | צילום: visitBerlin / Wolfgang Scholvien ©

חוויה מיוחדת תצפה למי שילך בתוואי החומה במרכז ברלין, בין Bornholmer Strasse לגשר אוברבאום (Oberbaumbrücke), ודרך אתרים מרכזיים כמו הרייכסטאג, כיכר פוטסדאם, צ'קפוינט צ'רלי והאיסט סייד גלרי. לאורך 15 קילומטר יוצבו 8,000 בלונים לבנים מוארים, שמטרתם להזכיר את התחושה שחשו התושבים משני חלקי העיר המחולקת. לאורכו של הנתיב יהיו תחנות מידע וסיורים, ויוצבו מסכי ענק עליהם עליהם יוקרן הקולאז' הקולנועי של מרק בודר- Wall Pieces. בערבו של ה-9 בנובמבר ישוחררו 8,000 הבלונים לחלל האוויר, באקט שיסמל את השמחה הספונטנית עם נפילת החומה.

לאורך תוואי החומה שבו יוצבו הבלונים, תוצג תערוכה שתציג 100 אפיזודות מברלין המחולקת, בטקסטים ובתמונות – בניית החומה, ההפגנות, הקורבנות שנפגעו בעת שניסו לעבור את החומה, חיי היום יום בעיר המחולקת ונפילת החומה.


שורה ארוכה של בלונים מוארים לציון 25 שנים לנפילת החומה | צילום: Kulturprojekte Berlin/Christopher Bauder ©

לצד שלושת האירועים הבולטים האלה יתקיימו בסוף השבוע סיורים מיוחדים, הרצאות וקונצטרטים. סיורים מודרכים לאורך החומה, באנגלית ובגרמנית, יתקיימו ב-7 בנובמבר בשעות 20:00-18:00 (בכל שעה עגולה) וב-8 ו-9 בנובמבר בשעות 20:00-12:00 (בכל שעה עגולה). כל סיור יימשך שעה, עלות הסיורים – 5 אירו. הסיורים ייצאו מתחנות המידע בפארק מאואר, צ'ק פוינט צ'רלי והאיסט סייד גלרי.

ב-8 בנובמבר בשעות 19:30-18:00 יתקיימו קונצרטים מיוחדים של תזמורת הצעירים של האיחוד האירופי בצ'ק פוינט צ'רלי, באיסט סייד גלרי ובפארק מאואר. ב-9 בנובמבר יתקיים פסטיבל רחוב בשער ברנדנבורג, ששיאו בקונצרט בניצוחו של דניאל ברנבוים ובהשתתפותו של הזמר פיטר גבריאל. מי שמעדיף להשתתף בקונצרטים באולם סגור יוכל לצפות באותו ערב בפילהרמונית של ברלין בקונצרט מיוחד לרגל 25 שנה לנפילת החומה.


שער ברנדנבורג, אחד האתרים המפורסמים של ברלין | צילום: visitBerlin / Rasmus ©

אירועים נוספים במהלך השנה:

במוזיאון שונברג תיפתח ב-7 בנובמבר התערוכה "בעיני השטאזי" (Im Visier der Stasi), שתציג מסמכים שנתפסו בידי השטאזי, המשטרה החשאית של גרמניה המזרחית. התערוכה תינעל ב-29 במרץ 2015.

במוזיאון משפחת קנדי תיפתח ב-7 בנובמבר תערוכה של הצלם תומס בילהרדט, שתציג 60 תמונות שמתארות את החיים במזרח גרמניה ובמזרח ברלין מ-1950 ועד לנפילת החומה. התערוכה תינעל ב-31 במרץ 2015.

פסטיבל הסרטים הקצרים שיתקיים בברלין ב-16-11 בנובמבר יעמוד גם הוא בסימן המהפכה של 189 ונפילת החומה. הסרטים יוצגו בבתי קולנוע ברחבי העיר.

במוזיאון ארמון אפרים (Museum Ephraim-Palais) תוצג תערוכה שתוקדש למערב ברלין, האזור שבתקופת החומה סימן את החלון למערב ואת החופש, אבל מאז נפילת החומה הוא איבד את זוהרו לטובת מזרח העיר שהפך לאופנתי וטרנדי. התערוכה תצג בתאריכים 14 בנובמבר – 28 ביוני 2015.

בתמונה הראשית: שרידי החומה מעוטרים בציורי גרפיטי ססגוניים | צילום: visitBerlin / Günter Steffen ©

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.