תפריט עמוד

ברטיסלבה: יפהפייה סלובקית

בשנים האחרונות יותר ויותר מטיילים מגלים את ברטיסלבה, בירת סלובקיה. בעיר המקסימה תמצאו רובע עתיק, מצודה מרשימה, מוזיאונים מצוינים, מסעדות מזמינות וחיי לילה תוססים. והכל במחירים נוחים ביחס לערים אירופאיות אחרות

ברטיסלבה (Bratislava), בירת סלובקיה, היתה עד זמן לא רב בגדר פנינה סודית, ורק בשנים האחרונות יותר ויותר מטיילים מבקרים בה ונשבים בקסמה. ובעיר הזו יש קסם למכביר. זוהי עיר יפהפייה ונעימה, שמוקפת בתפאורה חלומית של הרים ויערות. ממדיה הצנועים יחסית הופכים אותה אידיאלית לטיול רגלי, במיוחד במרכז העתיק והמקסים. אבל לא רק בתים עתיקים וכנסיות יש פה, אלא גם מבנים חדשים ומודרניים ואווירה תוססת עם הרבה בתי קפה, מסעדות וחיי לילה. אז מה עושים בברטיסלבה? הנה כמה המלצות:

הגשר החדש של ברטיסלאבה. בעיר יש שילוב של ישן וחדש | צילום: RastoS / Shutterstock.com

הגשר החדש של ברטיסלבה. בעיר יש שילוב של ישן וחדש | צילום: RastoS / Shutterstock.com

מה לראות?

הסמל הבלתי מעורער של העיר הוא מצודת ברטיסלבה (Bratislavský hrad) שחולשת על העיר ומפורסמת בארבעת מגדלי השמירה שבפינותיה. המצודה עברה במהלך השנים כמה ידיים ונבנתה מחדש, כשכל תקופה הותירה בה את חותמה במגוון סגנונות בנייה – גותי, רנסאנס ובארוק. המצודה שימשה למגורי משפחת המלוכה וניתן להתרשם בה מאוסף תכשיטי הכתר. כיום פועל כאן מוזיאון להיסטוריה ובו ריהוט תקופתי, כלי פורצלן וזכוכית, שעונים, פריטי כסף ועוד. במצודה נמצאת אחת מנקודות התצפית היפות ביותר על העיר, ובימים יפים אפשר לראות מפה גם את המדינות השכנות, אוסטריה והונגריה.

מצודת ברטיסלאבה, סמלה של העיר

מצודת ברטיסלבה, סמלה של העיר

במרחק כעשרה קילומטרים ממרכז העיר נמצאים שרידיה של מצודת דווין (Hrad Devín). זהו אחד האתרים ההיסטוריים החשובים במרכז אירופה, אבל מוקד המשיכה העיקרי למטיילים הוא המיקום של המצודה – על גבעה מעל מפגש הנהרות הדנובה והמוראבה, כשמסביב נופים של כרמים ויערות. תצפית בת ימינו תמצאו במה שמכונה UFO, מרפסת תצפית דמויית צלחת מעופפת, התלויה בגובה 95 מטר מעל גשר SNP. בימים בהירים אפשר להשקיף מכאן למרחק של עשרות קילומטרים.

אחרי שמשקיפים על העיר מלמעלה רדו למטה, אל העיר העתיקה, הגדושה בארמונות, כנסיות, בתי קפה ומסעדות. אחד הארמונות היפים הוא ארמון הארכיבישוף (Primate's Palace). הארמון הקלאסי, שנבנה במאה ה-18, שימש ב-1805 לחתימת הסכם השלום בין נפוליאון לאימפריה האוסטרו-הונגרית. בין השאר, אפשר לראות כאן שטיחי קיר אנגליים מרשימים מהמאה ה-17. אל תוותר גם על ארמון גרסלקוביץ (Grassalkovich Palace) מהמאה ה-18, הבנוי בסגנון הרוקוקו. כיום הוא משמש כמשכנו של נשיא הרפובליקה הסלובקית. בעבר היה זה ארמון קיץ ששימש כמוקד לאירועים חברתיים ואירח בין היתר את המלחין האוסטרי הנודע יוזף היידן. אחת הכנסיות היפות בעיר העתיקה היא קתדרלת סן מרטין מהמאה ה-15, אשר שימשה להכתרת מלכי הונגריה. בליבה של העיר העתיקה נמצא מדרחוב Venturska הגדוש בחנויות ובתי קפה.

שרידי מצודת דווין מוקפים בנוף ירוק

שרידי מצודת דווין מוקפים בנוף ירוק

בברטיסלבה יש כחמישים מוזיאונים, חלקם גדולים ומקיפים, דוגמת המוזיאון להיסטוריה, הגלריה הלאומית לאמנות ומוזיאון דנוביאנה מאולנסטין (Danubiana Meulensteen) לאמנות מודרנית, שסביבו פארק פסלים יפה. בנוסף, יש כמה מוזיאונים ייחודיים מעניינים, בהם מוזיאון השעונים ומוזיאון התחבורה, שמוקדש לרכבות ולכלי תחבורה עתיקים ושוכן במבנה ששימש כתחנת רכבת הקיטור הראשונה בעיר.

ברטיסלבה היא עיר ירוקה מאוד ויש בה הרבה פארקים וגנים. הגנים הבוטניים הם פינת חמד עם עצים נשירים ועצים מחטניים, אזליאות, צמחייה אלפינית, סחלבים, שרכים וחממות עם צמחים טרופיים. פארק היער הוא פארק מיוער על גבעות מצפון לעיר – בשטחו נמצא מגדל הטלוויזיה, שממנו נשקף נוף נפלא של העיר והסביבה. בפארק יש מסלולי הליכה יפים בטבע ושפע של אטרקציות לכל המשפחה – רכבל, פארק חבלים, מתקני משחק לילדים, מסלולי מזחלות בחורף ועוד. בגדה הימנית של הדנובה, בין הגשר הישן לגשר החדש, נמצא פארק Janka Kráľa, אחד הפארקים הציבוריים הוותיקים ביותר באירופה. יש כאן מדשאות, עצים עתיקים, פסלים ומבנים מיוחדים.

הכיכר המרכזית בעיר העתיקה של ברטיסלאבה

הכיכר המרכזית בעיר העתיקה של ברטיסלבה

לאכול טוב בברטיסלבה

המטבח הסלובקי, בדומה למטבחים רבים במרכז אירופה, מציע מנות עשירות וממלאות, שבהן מככבים בשרים (בעיקר בשר חזיר) ותפוחי אדמה. לא תמצאו הרבה ירקות טריים, אבל כרוב מבושל ובצל יש בשפע. בין המנות האופייניות למטבח המקומי: כופתאות תפוחי אדמה עם גבינת כבשים, פנקייק תפוחי אדמה, מרק עם נקניק וכרוב כבוש, גולש והרבה תבשילי קדירה. סצנת האוכל של ברטיסלבה נמצאת בפריחה בשנים האחרונות, כשלצד מסעדות שמגישות אוכל מסורתי יש הרבה מסעדות אתניות ובתי קפה אופנתיים.

כדי ליהנות ממאכלים סלובקים מסורתיים במיקום נהדר נסו את Hradna Hviezda, מסעדה רומנטית במצודת ברטיסלבה. מסעדה מומלצת נוספת, שמגישה אוכל סלובקי עם השפעות הונגריות ואוסטריות, היא Zylinder, הממוקמת בלב העיר העתיקה. כתובת: Hviezdoslavovo námestie 19

מרק כרוב ונקניק, אחת המנות הפופולריות במטבח הסלובקי

מרק כרוב ונקניק, אחת המנות הפופולריות במטבח הסלובקי

אם תרצו לגוון, נסו את Green Buddha, מסעדת פיוז'ן תאילנדית המעוטרת בפסלי בודהה ומציעה אוכל מצוין ואווירה נהדרת. כתובת: Zelená 4. אפשרות נוספת היא Kansai, מסעדה יפנית לא שגרתית שמתמחה בסושי במנות בשריות מאזור קנסאי. כתובת: Ventúrska 18

ואם אתם רוצים לאכול כשברטיסלבה פרושה מתחת, בקרו ב- Sky Bar & Restaurant, מסעדה ים תיכונית ובר וודקה בקומה השביעית של אחד הבתים בעיר העתיקה. מחלונות הענק אפשר לראות את המצודה, קתדרלת סן מרטין והגגות האדומים של בתי העיר. כתובת: Hviezdoslavovo namestie 7

העיר העתיקה של ברטיסלאבה גדושה בחנויות ומסעדות

העיר העתיקה של ברטיסלבה גדושה בחנויות ומסעדות | צילום: trabantos / Shutterstock.com

מה כדאי לקנות?

ברטיסלבה היא אמנם העיר היקרה ביותר בסלובקיה, אבל המחירים בה זולים בהשוואה למדינות מערב אירופה. המרכז העתיק גדוש בבוטיקים אופנתיים, חנויות ספרים, חנויות מזכרות ועוד. רחוב הקניות הראשי הוא Obchodna, שבו תמצאו חנויות של מותגי אופנה מקומיים ובינלאומיים לצד מסעדות ובתי קפה. אם אתם מעדיפים קניונים, הקניון המרכזי ביותר הוא Eurovea Gallery הממוקם סמוך לעיר העתיקה, על גדות הדנובה. הקניון מעוצב בסגנון ייחודי ויש בו חנויות של מותגים בינלאומיים, כמו בנטון ומרקס אנד ספנסר. קניון מרכזי נוסף הוא Aupark, שבו 240 חנויות ועשרות בתי קפה, פאבים ומסעדות. בקניון Cubicon תמצאו חנויות ובוטיקים ייחודיים של מעצבים.

בעיר יש גם כמה שווקים ששווים ביקור, כמו השוק הישן של ברטיסלבה (Stará tržnica), שוק מקורה ששוכן בעיר העתיקה. בשוק, הופעל בשבתות, יש דוכני מזון ומזכרות ובתי קפה. השוק המרכזי של העיר נמצא ברחוב Mileticova וכדאי לבקר בו בשבת בבוקר, אז הוא הופך לשוק איכרים גדול.

יריד מזכרות בכיכר העיר העתיקה

יריד מזכרות בעיר העתיקה | צילום: Tatiana Volgutova / Shutterstock.com

חוויות עונתיות

מרבית המבקרים מגיעים לברטיסלבה באביב ובקיץ, כשמזג האוויר נעים ואפשר לטייל בחוץ. אבל יש בה קסם מיוחד גם בעונות האחרות. בסתיו הפארקים נצבעים בצבעי שלכת ובעיר מתקיימים אירועי תרבות ופסטיבלים, כמו הפסטיבל למוזיקת עולם שמתקיים בספטמבר, פסטיבל ימי הג'אז שמתקיים באוקטובר, פסטיבל הבירה שהוא הגרסה המקומית לאוקטוברפסט, פסטיבל יין ועוד. בחורף, בתקופה שלפני חג המולד, מתקיים בכיכר המרכזית שוק חג מולד עם עשרות דוכנים שבהם מוכרים פונץ', יין חם, לביבות תפוחי אדמה, עוגיות ועוגות מסורתיות. בחורף גם נפתחות בכיכר Hviezdoslavovo ובכיכר  Primatial זירות החלקה על הקרח. ב-31 בדצמבר, ערב השנה החדשה, תוכלו ליהנות ממפגן זיקוקים מרהיב.

שוק חג המולד בעיר העתיקה של ברטיסלבה

שוק חג המולד בעיר העתיקה של ברטיסלבה | צילום: Renata Sedmakova / Shutterstock.com

מפת ברטיסלבה:

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. חברים, עוד שבועיים אנחנו שם. בלי לירות בי – מאיפה מומלץ לשכור רכב?
    תודה לעונים ותודה לכתבה שהעלתה את רף הציפייה 🙂

  2. מוזיאון העיר מומלץ מאוד, הוא אחד המוזיאונים העירוניים הטובים ביותר בהם ביקרתי. בנוסף, הוא גם מציע נוף מקסים של הרחבה המרכזית בעיר העתיקה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסלובקיה

טרנבה, סלובקיה: הצצה לשכיות החמדה
טרנבה, סלובקיה: הצצה לשכיות החמדה

מסע טעימות מוקפד ומסקרן של כמה משכיות החמדה במחוז טרנבה במערב סלובקיה מגלה ערים עתיקות, יקבי יין (במקרה זה יין דבש ייחודי), אתרי ספא, פארקים ירוקים, מערת נטיפים מסתורית וטירות נישאות

קושיצה – פנינה עירונית בסלובקיה
קושיצה – פנינה עירונית בסלובקיה

טיסות ישירות וזולות אל קושיצה, שבמזרח סלובקיה, מאפשרות לקפוץ לסוף שבוע קצר בעיר או לצאת ממנה לטיול ארוך יותר בהרי הטטרה היפהפיים. ומה עושים בקושיצה? עם מרכז עתיק מקסים, פארקים ירוקים, אטרקציות משפחתיות, קניות בזול ואפשרויות טיול מחוץ ...

סלובקיה: היפהפייה המתעוררת
סלובקיה: היפהפייה המתעוררת

סלובקיה, השוכנת בלב אירופה, סמוך לפולין וצ'כיה, היא גן עדן ירוק ושופע מים, עם רכסי הרים מרשימים, נהרות ומפלים, יערות ומערות, אטרקציות משפחתיות וטירות מהאגדות. ועכשיו, עם טיסות ישירות וזולות, כל הטוב הזה נגיש וקרוב מתמיד