תפריט עמוד

ארץ הפלאות – ברוניי

הסיפור על ברוניי, הממלכה שעושרה אגדי, נשמע כלקוח מסרט של אולפני דיסני. הארמון הגדול בעולם, סולטאן שנחשב לאיש השני הכי עשיר בתבל, תושבים פטורים ממסים, מסגד מצופה זהב ופארקים שהשימוש בהם חינם. כל אלה בממלכה קטנטנה ששטחה כרבע ממדינת ישראל ועושרה עולה על כל דמיון. הצצה נדירה להזיה טרופית שכנראה לעולם לא נזכה לבקר בה

סולימן ישב על הרצפה, שעון כנגד קיר העץ של סלון ביתו. הוא המתין לשמש שתצבע את האופק בצבעי שקיעה. נשות המשפחה כרעו על רצפת המטבח סביב קערות מזון שהכינו כדי לשבור את צום הרמדאן. בית העץ בעל המרפסות הפתוחות בנוי על כלונסאות השקועות בנהר, והוא חלק מקמפונג אייר (Kampung Ayer), מושבת כלונסאות השוכנת בבירת ברוניי, בנדר סרי בגוואן. שלושים אלף איש חיים בקמפונג אייר ויש בה בתי ספר, מרפאות, מסגדים, שווקים צפים, וגם תחנות דלק. המדינה הציעה להם מגורים חלופיים בבתים מודרניים על היבשה, אבל הם מעדיפים לחנות את מכוניות היוקרה שלהם בחנייה, לגשת אל רציף מוניות המים, ולשלם לנהגי סירות המרוץ שיביאו אותם למחוז חפצם. אורח החיים המסורתי נוח להם יותר מבתי לבנים ממוזגים, יפים ומסודרים ככל שיהיו.

הארמון הגדול בעולם

מקמפונג אייר אפשר לראות את ארמון הסולטאן, האיש השני הכי עשיר בעולם, אחרי ביל גייטס. ארמונו, שהוא הגדול בעולם, יותר גדול מארמון ורסאי ליד פריז, מעוצב בסגנון אר-דקו וחלקו ראוותני במידה מוגזמת כל כך עד שחבריו של הסולטאן יעצו לו לבנות ארמון צנוע יותר. בארמון 1,788 חדרים, 200 חדרי רחצה, 500 נברשות ענק, לפחות 2,000 טלפונים, ואולמות אירוח שיכולים להושיב 4,000 מוזמנים לארוחה. גאוות הארמון היא ציור פרי מכחולו של רנואר, שנקנה בשבעים מיליון דולר.

בתום הרמדאן, בחג 'הארי ראיה' שמו המלאיי של 'איד אל פיטר', פותח הסולטאן את ארמונו, בפני 372,000 נתיניו. בשלושת ימי הביקור עומדים כל הנתינים מחוץ לארמון בתור שנמשך כשעתיים. הגברים זוכים ללחוץ את ידי הסולטאן ובני משפחתו. הנשים זוכות לפגוש את אשתו. ביציאה מקבלים כולם מן הסולטאן שי למזכרת, וגם מעטפה ובה תשורה סמלית: מאה דולר למבוגר וכעשרים דולר לילד. גם תיירים מצטרפים לתור ומקבלים מעות חג. בארמון חי הסולטאן עם אשתו הראשונה. לפני כמה שנים התגרש מאשתו השנייה, לה היה נשוי 21 שנים, וממנה יש לו ארבעה ילדים. הוא פגש אותה כאשר שימשה כדיילת בחברת 'רויאל ברוניי איירלינס'.

ארמונה של אשתו השנייה של הסולטאן, צמוד לפארק ג'רודונג, שכולל גם פארק שעשועים שתוכנן ונבנה על ידי מתכנני הפארקים של דיסני. פארק ג'רודונג פתוח כל ימות השנה, וכל שעות היממה. לא רק שהכניסה חינם, גם השימוש בכל המתקנים אינו כרוך בתשלום. בערב מגיעים רבים לרחבת הארמון כדי לצפות במופע מזרקות חדשני לצלילי מוזיקה פופולרית, שמלווה באורות לייזר. פאטי, סטודנטית בת עשרים שהכרתי בפארק, סיפרה לי שהיא נוהגת לבוא בשעות הערב לשמוע במקום מוזיקה ולהירגע. לא אחת היא נרדמת על הספסלים, מתעוררת בסביבות השעה שלוש ואז יוצאת לחניה ונוהגת הביתה. בברוניי אין חשש מפשע, ושעות הלילה הן השעות הנעימות ביותר לתנומה מתחת לכוכבים.

שמורת טבע בתולית

ברוניי שוכנת סמוך לקו המשווה, בחלקו הצפוני של האי בורניאו בדרום-מזרח אסיה. שטחה של ברוניי 5,700 קמ"ר והיא מחולקת לשני אזורים כשמובלעת מלזית נטועה בין שניהם. בטומבורנג (Temburong), האזור המופרד על ידי חבל סראוואק (Sarawak) שבמלזיה, חיים רק שלושה אחוזים מהאוכלוסייה, ורוב השטח הוא שמורת טבע בתולית. עושרה של המדינה מגיע מנפט ומגז והיא בעלת תל"ג (תוצר לאומי גולמי) גבוה: יותר מ-24,000 דולר לנפש (בישראל מגיע התל"ג לעשרים אלף דולר לנפש). מסיבה זו אוצרות הטבע האחרים אינם מנוצלים, וכך נשמרו בברוניי יערות גשם בראשיתיים. שמונים אחוז משטחה של ברוניי מכוסים יער גשם טבעי.

זרם בלתי פוסק של נשים לבושות בגד תפילה לבן החל לצאת ממסגד ג'מה אסר חאסאניל בולקייה (Hassanal Bolkiah) ואחריהן הופיעו הגברים לבושים בטנונאן, חולצת משי מעוצבת בצבעים בוהקים, מעל מכנסיים רפויים. כולם פנו לנעול את נעליהם שנחלצו בחוץ ואחר הזמינו אותי להיכנס. המסגד נחנך ב-1992 והושקעו בו ציפויי זהב טהור, נברשות זכוכית מאוסטריה ששוקלות טון וחצי, ועמודי שיש איטלקי במגדלים וצריחים של תכלת וזהב. מסגד מדהים לא פחות מצוי בלב העיר על שפת המים. מסגד עומר עלי סייפודין הוא מבנה שיש לבן שכיפתו וכיפות צריחיו מצופים בעלי זהב. הוא נחנך ב-1958 והפך למבנה המסמל יותר מכל את העושר שהחל שופע בממלכה בזכות הנפט. לצדו ניצב העתק של סירה מלכותית מן המאה ה-16, המשמשת היום להכרזת זוכה תחרות חידון הקוראן השנתית. הסירה והמסגד מוארים בערב ויוצרים מראה אגדי.

הסולטאן הכל יכול

הסולטאן חאג'י חסנאל בולקייה הוא השליט ה-29 בשושלת מלוכה השולטת בברוניי כבר שש מאות שנים. גם תחת השלטון הבריטי, שהפך את ברוניי למדינת חסות ב-1888, המשיכה השושלת לשלוט ורק ב-1984 הפכה ברוניי עצמאית. הסולטאן מכהן כראש הממשלה, שר ההגנה, שר האוצר וכראש הדת של ברוניי. בשנת 2004 יצר כותרות כאשר כינס את המועצה המחוקקת בפעם הראשונה מזה עשרים שנה (למעשה לראשונה מאז העצמאות) כדי להעביר תיקון חוקה לפיה ישבו במועצה 45 נציגים, 15 מתוכם יבחרו. עד אז ישבו בה 21 חברים שמונו על ידי הסולטאן. בברוניי אין קולות של ביקורת או של אופוזיציה למרות פרשיות שחיתות ושערוריות בהן היו מעורבים בני משפחת המלכות, ובאופן בולט אחיו של הסולטאן, ג'פרי. הסולטאן הקים קרן שנועדה לפתח בברוניי תחומי תעשייה עתירי ידע, ובהם שרותי בנקאות עולמיים, לימים בהם ידלדלו עתודות הנפט. עושרה של המדינה מבטיח שבני עמה עוסקים בעבודות צווארון לבן, וארבעים אחוז מכוח העבודה הם פועלים זרים שמגיעים ממלזיה.

נתיני הממלכה אינם משלמים מסים, ודי בכך כדי להגדיר את המדינה ארץ דמיונית. אולם יתרונותיה של הארץ רבים עוד יותר. שמונים אחוז מתושבי ברוניי מועסקים על ידי המדינה, וכחלק מן המשרה הם זכאים לדיור ממשלתי משובח. את המפתח לדירה מוסר להם בחגיגיות הסולטאן בעצמו. כל חודש מנכים ממשכורתם כמאה דולר, דמי השתתפות בדירה, ושכרם הממוצע עדיין עולה על אלפיים דולר בחודש. גם לעשרים האחוז הנותרים אין מה לדאוג, כיוון שלכל הנתינים מובטחת פנסיה, סבסוד רכישת מכונית, מימון החאג' למכה, טיפול רפואי חינם וחינוך חינם לילדים. ארץ הפלאות היא ארץ זבת נפט וגז.

הכניסה לבעלי דרכון ישראלי לברוניי עדיין אינה מותרת ואפשרית רק למחזיקים בדרכון זר.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.