תפריט עמוד

בקעת הנזירים

הפעם נצא למסלול נסיעה, המתאים לכל כלי הרכב וגם לאופניים ומאפשר שפע נקודות בהן ניתן לעצור ולצאת להליכה כאוות נפשנו או לערוך פיקניק באחד מהאתרים המוסדרים לכך לאורך הדרך

• עונה מומלצת: כל השנה

• התאמה: לכל המשפחה

• קושי מסלול: קל מאוד!

• אורך מסלול: כמה שרוצים. אפשרי גם באופניים

• משך מסלול: שעה וחצי ויותר

• הגעה ממחלף בן שמן: נסיעה בכביש ירושלים ת"א לכיוון ירושלים. במחלף בן-שמן פונים לעבר מודיעין, כביש מס' 443. כעבור חצי קילומטר פונים ימינה לכפר דניאל. כמה מאות מטרים לפני הכניסה לישוב ישנה פנייה שמאלה של דרך עפר טובה המסומנת בסימון שבילים שחור.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 9, "מבואות ירושלים".

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים, במידה ורוצים להיכנס למערות – פנסים.

הדרך המסומנת שחור מתעקלת דרך יער בן שמן ולמעשה חוצה את כולו ממערב למזרח. היעד אליו אנו מתעתדים להגיע הוא "בקעת הנזירים" המכונה גם ביר א-שאמי. לאורך כל הדרך ישנו שילוט ברור של הקק"ל. בנקודה מסוימת יש לפנות ימינה בשביל שסימונו כחול, אך מכיוון שגם פנייה זו משולטת בכיתוב, אין צורך של ממש לנהוג כמנהגנו בקודש ולעקוב אחר הגוון המסומן.

את עמק הנזירים נוכל לזהות על פי המצוק הגדול הנמצא בגבולו הדרומי. המצוק יתגלה מימין לנו, ונוכל להבחין במערות החצובות בו, ובשני עצי השיזף הגדולים הצומחים בבידוד מכל יתר עצי האורן הנטועים. המערות במצוק הקטן הן ככל הנראה מערות טבעיות שהועמקו בימי קדם לצורכי מגורים. בתקופה הביזנטית הן שימשו כמעון לנזירים ולעולי רגל ומכאן שמו של העמק כולו.

בתוך המערה ממתינה לנו הפתעה בדמות גומחות קבורה מפוארות

בתקופה העות'מאנית זכתה המערה הגדולה במצוק בכינוי "מערת האסירים" (אל חביס), אולי בשל אגדה כלשהי שנכרכה בה. למען האמת, המערה אינה אפלה ונסתרת, אלא גדולה ופתוחה וכיוון שיש בה אור גם אין צורך בפנס. במאמץ קל אפשר לטפס ולהיכנס אליה דרך חור שבסלע. מצד שמאל של פתחה יש מדרגות חצובות שבעזרתן קל לטפס. בירידה – אפשר גם לקפוץ אל מזרון ישן שבדרך כלל מישהו טורח להשליך מתחת לפתח. בתוך המערה ניתן לראות כוכי שינה, ששימשו את יושבי המערה ומי שיחפש יוכל למצוא גם צלבים חרוטים, ככל הנראה מהתקופה שבה התגוררו כאן נזירים ביזנטיים. לא מן הנמנע שבתקופות קדומות יותר הסתתרו כאן המכבים והרומאים נעו בעמק בחיפוש אחריהם.

אל המערה נקשרת אגדה אודות התנא נחום איש גמזו, ממוריו של רבי עקיבא, שחי במאה ה-2 לספירה. מסופר שיום אחד, כשהיה בדרכו ללוד, הבחין בקרבת העיר בקבוצת חיילים רומים שחיפשו אותו, הוא מיד נכנס למערה. על פי האגדה, עכבישי האזור ארגו מסך צפוף של קורים וכיסו את פתח המערה. החיילים שראו את הקורים היו בטוחים שאיש לא נכנס למערה, וכך ניצלו חייו.

מעט מערבית למערות (מימין כשעומדים עם הפנים למצוק) נמצאת מערת קבורה מפוארת. מעט קשה למצוא אותה, כיוון שרוב פתחה מכוסה בעפר. אומנם הכניסה אליה מצריכה זחילה, אך בהחלט כדאי להקדיש לחיפוש כמה דקות. בין המערה לשביל מתוח היום כבל חשמלי שנועד להרתיע בקר. הגם שנגיעה בו גורמת אי נוחות קטנה ולא יותר, מומלץ להקפיד שלא לגעת בו. מעל הכניסה למערה ניתן לראות גם כיום זכר לגמלון מגולף ובתוכו דמות עיט הנושאת זר גדול, סמל נצח רומי. בתוך המערה ממתינה לנו הפתעה בדמות גומחות קבורה מפוארות שקשתות מעליהן ועיטורים במתכונת קורינתית (כאן נדרש פנס!). ביציאה מהמערה ניתן להמשיך אל חורבת זכריה הנמצאת במרומי הגבעה. במקום שרידי ישוב נוצרי עם שרידי מבנה כנסייה ואגן טבילה. ממרומי חורבת זכריה יש תצפית על הסביבה כולה.

מהמצוק ניתן ללכת גם אל עבר עץ השיזף מצפון. מעט מזרחית לו נמצאת בריכת אגירה גדולה שנועדה לאגום את מי הגשמים ולספק את צורכי התושבים ועוברי האורח. כיוון שבתחתית בריכת האגירה יש ציפוי טיח, גם כיום ניתן למצוא בה מים לאחר ירידת גשם.

מעמק הנזירים ניתן להמשיך מזרחה או צפונה. שתי הדרכים מובילות חזרה אל כביש 443 שממנו הנסיעה אל אתר קברות המכבים קצרצרה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים