בעקבות צדיקים: טיול מיער בירייה לראש פינה

הטיול שלנו, שאורכו כשמונה קילומטרים מתחיל במרומי צפת, עובר ביער ביריה, יורד לעבר עמק החולה ומסתיים בקברו חוני המעגל שבחצור הגלילית. הדרך עבירה לרכב פרטי, ואפשר לעצור לאורכה לפיקניק, תצפיות נוף, ביקור בקברי צדיקים וטיול לעבר פריחת החלמוניות.

טיולנו מתחיל, כפי שראוי להתחיל כל מסע, בקברו של צדיק – רבי יונתן בן עוזיאל. כדי להגיע לשם פונים מהכניסה הראשית של צפת (כביש 8900) צפונה בדרך סלולה המוליכה ליער ביריה. הדרך חולפת על פני מצודת ביריה, ולפני שער עמוקה פונה שמאלה, עוברת על פני הפנייה לדרך נוף יער ביריה ומגיעה לאחר קילומטר וחצי לצומת: ימינה – לכביש 90; שמאלה – לקבר יונתן בן עוזיאל.

מצודת בירייה. אפשר לקפוץ אליה בדרך

קברו של יונתן בן עוזיאל הוא אחד מאתרי העלייה לרגל המקובלים ביותר בארץ. למען האמת, על משנתו של יונתן בן עוזיאל אין יודעים הרבה. הוא חי בדור שלפני חורבן הבית השני ונחשב לגדול תלמידיו של הלל הזקן. הוא תרגם את התורה לארמית, השפה שהייתה שגורה בפי העם בזמנו, במה שמוכר כ"תרגום יונתן". אמרו עליו כי בעת שעסק בתורה – כל עוף שעף מעליו היה נשרף מיד. על פי המסורת העממית, עלייה לקברו של יונתן בן עוזיאל היא סגולה למציאת בן זוג. לא ברור מהיכן באה מסורת זו: יש הטוענים שהיה רווק, אחרים גורסים שהיה נשוי אבל חשוך ילדים.

נשוב בנסיעה לדרך היער הראשית ונפנה ימינה לכיוון עמוקה. ליד שער היישוב ממשיכים ישר בדרך הנוף הסלולה המסומן בשלט חום – דרך נוף יער ביריה. מכאן הדרך ממשיכה בתוך היער. לאחר כ-300 מ' מגיעים לצומת (הפנייה שמאלה מובילה למלון בית בגליל), ממשיכים ישר ולאחר 700 מ' לערך מגיעים לעין מרגנית. כבר שנים שהמעיין כאן חרב, ובריכה ריבועית היא בגדר סימני המים היחידים שנותרו כאן. במקום צומחים כאן עצי תאנה עבי-גזע, שבצלם יש שולחנות עץ.

חלמונית גדולה. שיא הפריחה בסוף נובמבר – תחילת דצמבר

דרך הנוף מקיפה את עין מרגנית מימין, פונה שמאלה ומתחילה בירידה עקלתונית במורד לעמק החולה. כ-900 מטרים אחרי עין מרגנית מסתעפת ממנה ימינה דרך לרכבי 4X4 היורדת לחצור. אנו ממשיכים בדרך הנוף ולאחר כחצי קילומטרים מגיעים לחניון קטן. כאן מתחיל שביל החלמוניות, היורד בגדה הצפונית של נחל מחניים. אם הגעתם בתקופת הפריחה (ששיאה בסוף נובמבר-תחילת דצמבר) מומלץ בחום ללכת לאורך כחצי קילומטר לאתר פריחה נפלא של חלמוניות. בדרך רואים סימני שוחות צבאיות שחפרו הבריטים במלחמת העולם השנייה כחלק ממערך ההגנה של צפת.

ממשיכים בנסיעה. 200 מ' משביל החלמוניות פונה דרך שמאלה ושבה לעמוקה. אולם אנו ממשיכים ישר, חולפים על פני המלון בית בגליל ויוצאים מגבולות היער. הנופים הנגלים מכאן מפעימים: מתחתנו משתרעות חצור הגלילית וראש פינה, הלאה משם הגולן עם תלי הגעש הבולטים, וממש ממול – קצרין.

קבר חוני המעגל. כשתפילתו לגשם לא נענתה, שרטט מעגל וסירב לצאת מתוכו עד לרדת הגשמים

עוד כחצי קילומטר במורד מביאים אותנו לרחוב הפלמ"ח בחצור הגלילית. פונים ימינה (דרומה), ולאחר כ-400 מ' מגיעים לפארק חצור. כאן אפשר להתארגן לפיקניק קצר, ואז להמשיך ברחוב עוד כ-100 מ' ולפנות ימינה למערת קבורה מכוסה במבנה. על פי המסורת זהו קברו של חוני המעגל.

חוני המעגל היה צדיק שחי במאה ה-1 לפנה"ס (התקופה החשמונאית). הוא נודע כמי שתפילותיו נענות. על פי המשנה, חוני התבקש להתפלל לרדת גשמים. פעם, כשתפילתו לא נענתה, שרטט מעגל, נכנס לתוכו והצהיר שלא יצא עד שירד הגשם. מיד ירדו גשמי עוז עד כי חוני נאלץ להתפלל להפסקת הגשמים.

נרות דולקים בקבר חוני המעגל. או חברותא או מיתותא

האגדה מספרת על מותו יוצא הדופן של חוני. על פי המסופר בתלמוד הוא נתקל באדם נוטע חרוב. הוא שאל לפשר מעשהו, שכן החרוב עתיד לתת פרי רק אחרי 70 שנה. ענה הנוטע: "כשם שנטעו אבותי לי, אטע אני לבני". 70 השנים הבאות עברו על חוני בשינה רצופה. כשהתעורר, מצא את נכדו של הזקן קוטף מפרי החרוב. הוא נכנס לבית המדרש ותירץ כל קושיה שעלתה שם. כשהאנשים התפלאו על בקיאותו, אמר להם שהוא חוני, אך איש לא האמין לו. בצערו כי רב התפלל חוני וביקש למות, וגם תפילתו זו נענתה. בעקבות מעשה זה נולדה האמרה "או חברותא או מיתותא" (או חברים או מוות). עוד קבורים במקום חנן הנחבא – בן בתו של חוני, ואבא חלקיה – בן בנו של חוני. מכאן קצרה הדרך לראש פינה.