תפריט עמוד

בעקבות הדינוזאורים: מפגשים עם ענקים שנכחדו

אמנם הדינוזארים נכחדו לפני מיליוני שנים, אבל הם הותירו אחריהם סימנים. מסקוטלנד ועד אוסטרליה, הנה כמה מקומות מוצלחים במיוחד לראות עקבות של דינוזאורים וכמה מוזיאונים עם תצוגות מדהימות

עד כמה שזה נשמע מוזר, הדינוזאורים חוזרים, ובגדול. ההתעניינות האנושית ביצורים הפרהיסטוריים העצומים הללו שנכחדו לפני עשרות מיליוני שנים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. בובות דינוזאורים הם פריט חובה בכל חנות צעצועים, ספרי דינוזאורים מככבים בבתי ילדים רבים, תערוכות שמציגות דגמי דינוזאורים בגודל מלא נפוצות ברחבי העולם, וגם אלינו הן מגיעות מדי קיץ.

החדשות הטובות הן, שגם מי שרוצה לראות את הדבר האמתי לא יתאכזב. דינוזאורים אמתיים אי אפשר כמובן לראות, אבל עקבות של דינוזאורים ושלדים שלהם נמצאים במקומות רבים, מזכירים לנו שמישהו היה כאן הרבה לפנינו. הנה כמה מקומות ברחבי העולם (וגם אצלנו) שבהם תוכלו לעקוב אחרי הדינוזאורים:

לה ריוחה, בספרד

חבל לה ריוחה (La Rioja) בצפון ספרד הוא אחד מאזורי הייין המפורסמים במדינה. האזור מצטיין לא רק בכרמים ויקבים אלא גם בכמות אדירה של עקבות דינוזאורים שנמצאו בו. אלפי העקבות שהתגלו העניקו לו את הכינוי "פארק היורה של ספרד", ונתיב הדינוזאורים של לה ריוחה, מסלול באורך של כ-60 ק"מ, מאפשר לראות ריכוזים נאים שלהן. נקודת מוצא טובה לטיול היא הכפר אנקיסו (Enciso), שבסביבתו אפשר לראות כ-1,400 עקבות דינוזאורים לצד מודלים של דינוזאורים בגודל אמיתי. בכפר יש מוזיאון פלאונטולוגי קטן עם תצוגות של מאובנים ודגמי דינוזאורים.

עקבות דינוזאורים בחבל לה ריוחה בספרד. כאן נמצא הריכוז הגדול ביותר של עקבות באירופה

עקבות דינוזאורים בחבל לה ריוחה. כאן נמצא הריכוז הגדול ביותר של עקבות באירופה | צילומים: שאטרסטוק

אחד מאתרי הדינוזאורים המעניינים בלה ריוחה הוא Era del Peladillo, גבעה שעליה 1,766 עקבות דינוזאורים – הריכוז הגדול ביותר באירופה. לא רחוק משם נמצאת העיירה איגאה (Igea), שבה ממוקם המרכז הפלאונטולוגי של לה ריוחה עם מאובנים, דגמי דינוזאורים ותצוגות אינטראקטיביות המלמדות על הדינוזאורים שחיו באזור.

כרמים בלה ריוחה. אחרי שהלכתם בנתיב הדינוזאורים תוכלו ליהנות מהיינות המשובחים של האזור

כרמים בלה ריוחה. אחרי שהלכתם בנתיב הדינוזאורים תוכלו ליהנות מהיינות המשובחים של האזור

האי סקאי, סקוטלנד

האי סקאי (Skye) הוא לא רק אחד מהיפים שבאיי סקוטלנד, הוא גם אוחז בתואר "אי הדינוזאורים" ויש לזה סיבה טובה. באי נמצאה הכמות הגדולה ביותר של מאובני דינוזאורים בסקוטלנד, וגם  כמה שיאים נרשמו פה: מצד אחד, באי נמצאה טביעת הרגל הדינוזאורית הקטנה ביותר שתועדה עד כה, ומנגד, נמצא מקבץ של טביעות הרגליים הגדולות ביותר. בחוף סטפין (Staffin) במזרח האי ניתן להבחין בזמן השפל בעקבות שדינוזאורים השאירו, לפי ההערכות, לפני 165 מיליון שנה. בקיץ העקבות מכוסים לרוב בחול ולכן הזמן הטוב ביותר לראותן הוא אחרי סערה חורפית. אם פספסתם את עקבות הדינוזאורים, תוכלו לבקר במוזיאון סטפין, מוזיאון מקומי קטן שמציג יציקות של העקבות הללו לצד עצמות דינוזאורים ומאובנים נוספים.

טביעת כף רגל של דינוזאור בחוף סטפין באי סקאי | צילום באדיבות The Skye Guide

טביעת כף רגל של דינוזאור בחוף סטפין באי סקאי | vצילום באדיבות The Skye Guide

מקום נוסף באי סקאי שבו ניתן להבחין בעקבות דינוזאורים הוא חוף דונטולם (Duntulm), מדרום לטירה הרוסה למחצה הנושאת את אותו שם. במקום נתגלה ב-2015 המקבץ הגדול ביותר של עקבות דינוזאורים בסקוטלנד ואחד המרשימים בעולם. בין השאר, נמצאו פה עקבות של דינוזאורים בעלי צוואר גבוה, כמו הברכיוזאורוס, שמתוארכים ללפני כ-170 מיליון שנה. גם כאן, הזמן הטוב ביותר לצפייה בעקבות הוא בשפל.

חוף דונטולם באי סקאי. גם כאן הדינוזאורים הותירו טביעות רגליים

חוף דונטולם באי סקאי. גם כאן הדינוזאורים הותירו טביעות רגליים

ברום, אוסטרליה

אתר דינוזאורים נוסף נמצא ב-Gantheaume Point שבדרום חוף כייבל (Cable Beach) סמוך לעיירה ברום (Broom) במערב אוסטרליה. כאן נמצא אחד החופים היפים באזור, עם צוקים דרמטיים מאבן חול אדומה. מי שיגיע בעת השפל יבחין בעקבות דינוזאורים על הסלעים השטוחים, במרחק כמה עשרות מטרים מקו המים. העקבות הללו שייכות לדינוזאורים בני 130 מיליון שנה מתשעה מינים שונים והן מעידות על כך שכל המינים הבולטים של הדינוזאורים חיו באוסטרליה, בהם טירנוזאורוס, אנקילוזאורוס, סטגוזאורוס, זאורופוד ועוד.

על הסלעים האדומים ב-Gantheaume Point אפשר לראות בבירור עקבות של דינוזאורים

על הסלעים האדומים ב-Gantheaume Point אפשר לראות בבירור עקבות של דינוזאורים

קאל-אורקו, בוליביה

פארק קאל-אורקו (Cal Orcko) בבוליביה נחשב לאחד מהמרכזים הגדולים בעולם של עקבות דינוזאורים. בפארק יש לא פחות מ-5,000 טביעות רגלים שהשאירו 300 מינים שונים של דינוזאורים. בפארק יש הרבה מאוד שבילי עקבות, כולל שביל שבו אפשר להבחין בעקבות קטנות מוקפות בעקבות גדולות יותר. חוקרים מעריכים כי אלו עקבות של שני דינוזאורים בוגרים שהגנו על גור דינוזאור שהלך ביניהם.

דגם של דינוזאור בפארק קאל-אורקו, בוליביה

דגם של דינוזאור בפארק קאל-אורקו, בוליביה | צילום: Diego Grandi / Shutterstock.com

אחד הדברים שמייחדים את האתר הזה, מעבר לכמות העצומה של טביעות רגליים, הוא העובדה שרבות מהן מצויות על מצוק תלול בגובה של כמאה מטר ובשיפוע של 72 מעלות. לא יכולות הטיפוס של הדינוזאורים הן הביאו למיקום המפתיע על מה שמכונה "קיר הדינוזאורים", אלא תנודות טקטוניות הן שהרימו את קו החוף. במקום פועל מוזיאון שמסביר על התופעה ומציג מוצגי דינוזאורים שונים. זהו לא אתר הדינוזאורים היחיד בבוליביה. ב-2016 התגלתה במרגואה, בדרום המדינה, טביעת רגל ענקית של דינוזאור, שרוחבה יותר ממטר!

עקבות דינוזאורים על המצוק התלול בקאל אורקו

עקבות של דינוזאורים על המצוק התלול בקאל אורקו

רכס הדינוזאורים, מוריסון, קולורדו

גם בצפון אמריקה אפשר להתרשם משרידים שהותירו אחריהם הדינוזאורים, אשר רבים מהם הסתובבו לפני מיליוני שנים באזור הרי הרוקי, במקום בו נמצאות היום המדינות קולורדו, וויומינג ומונטנה. אחד האתרים המעניינים, שהפך לפארק תיירותי מהסוג שהאמריקאים מיטיבים לעשות, הוא רכס הדינוזאורים (Dinosaur Ridge) במוריסון, ממערב לדנוור בקולורדו.

רכס הדינוזאורים במוריסון, קולורדו

רכס הדינוזאורים במוריסון, קולורדו

מסלול מסומן באורך כ-3.2 ק"מ מציע תצפית על כמה מאות עקבות בנות כמאה מיליון שנה של ארבעה מיני דינוזאורים, בהם אורניתופוד ותרופוד. כדאי לבקר במחצבת העצמות, שם ניתן לראות ואפילו לגעת בעצמות דינוזאורים. במרכז המבקרים יש תצוגות של מאובנים ופעילויות חינוכיות לכל המשפחה.

טביעות רגליים של דינוזאורים בקולורדו

טביעות רגליים של דינוזאורים בקולורדו

ומה אצלנו? דינוזאורים בישראל

על משטח סלע במרכז מושב בית זית, ממערב לירושלים, התגלו בשנות החמישים של המאה הקודמת כ-200 עקבות דינוזאורים בנות עשרות מיליוני שנים. העקבות שהתגלו בבית זית קטנות יחסית ואינן עולות על גודלן של עקבות יען. העקבות לא זוהו בוודאות, אך ככל הנראה הן שייכות לדינוזאורים ממין סטרוטיומימוס או אלפרוזאורוס, אשר גובהו היה כ-2.4 מטר ומשקלו בין 300-150 ק"ג. האתר נמצא בסמוך למגדל המים של המושב, כדי להיכנס יש לגשת (באמצע השבוע) למזכירות המושב ולבקש את המפתח לשער.

עקבות דינוזאורים בבית זית

תצוגות דינוזאורים במוזיאונים

לצד התבוננות בעקבות שהשאירו אחריהם הדינוזאורים, אף חובב דינוזאורים לא יסרב לתצפית על הדבר האמיתי, או הכי קרוב לו… מתוך מוזיאונים רבים שמציגים שלדי דינוזאורים, בחרנו כמה טובים במיוחד.

מוזיאון פילד בשיקגו

מוזיאון פילד להיסטוריה של הטבע (The Field Museum) הוא אחד ממוזיאוני הטבע והפלאונוטולוגיה הטובים בעולם. הוא מפורסם בתצוגת הדינוזאורים המרשימה, הכוללת שלדי דינוזאורים, בהם שלדים של טירנוזאורוס רקס, טריצרטופס, סטגוזאורוס, ברכיוזאור, דיינוניכוס, פרזאורולופוס ועוד. כוכב המוזיאון הוא סו, השלד הגדול והשלם ביותר של טירנוזאורוס רקס שנמצא עד היום, הקרוי של שמה של ציידת המאובנים סו הנדריקסון שגילתה אותו ב-1990. אתר המוזיאון

סו, השלד הגדול והשלם ביותר של טירנוזאורוס רקס שנמצא עד היום, המוצג במוזיאון פילד | צילום: Vlad / Shutterstock.com

סו, השלד הגדול והשלם ביותר של טירנוזאורוס רקס שנמצא עד היום, המוצג במוזיאון פילד | צילום: Vlad / Shutterstock.com

מוזיאון הטבע בברלין

מוזיאון הטבע של ברלין (Museum für Naturkunde) נחשב לאחד ממוזיאוני הטבע החשובים בעולם, כשגולת הכותרת שלו, לצד תצוגות מרשימות של צמחים ומאובנים, היא תצוגת הקבע "עולם הדינוזאורים", שבה אוסף של עצמות ושלדי דינוזאורים אשר מרביתם התגלו בטנזניה. אחד המוצגים החשובים בתערוכה הוא שלד של ג'ירפטיטן, מין ממשפחת הברכיוזאוריים. זהו השלד הניצב הגדול ביותר של דינוזאור שהורכב אי פעם, גובהו 12.72 מטר ואורכו 22.5 מטר. השלד הורכב כולו מעצמות של בעל חיים אחד, למעט הזנב שהורכב מעצמות של כמה דינוזאורים. מוצג מרשים נוסף הוא מאובן של ארכאופטריקס, דינוזאור בעל יכולת תעופה, אשר נחשב למאובן הידוע הקדום ביותר בעולם. אתר המוזיאון

שלדי דינוזאורים במוזיאון הטבע בברלין | Faviel_Raven / Shutterstock.com

שלדי דינוזאורים במוזיאון הטבע בברלין | Faviel_Raven / Shutterstock.com

מוזיאון המדע בבריסל

במוזיאון המדע בבריסל, או בשמו המלא – המכון המלכותי הבלגי למדעי הטבע (Institut Royal des Sciences naturelles de Belgique), נמצאת גלריית הדינוזאורים הגדולה בעולם. במוזיאון מוצגים 35 שלדי דינוזאורים, בהם כמה עשרות איגואנודונים, דינוזאורים שחיו לפני כ-120 מיליון שנה במזרח אמריקה הצפונית ובמערב אירופה. באגף יש שלל תצוגות ופעילויות אינטראקטיביות שישמחו כל ילד. אתר המוזיאון

שלד דינוזאור במוזיאון המדע בבריסל. התצוגה הגדולה בעולם

שלד דינוזאור במוזיאון המדע בבריסל. התצוגה הגדולה בעולם | Ishan Naman Sinh/ Shutterstock.com

מוזיאון זיגונג, סין

מוזיאון זיגונג (Zigong) הממוקם באתר חפירות של מאובני דינוזאורים בחבל סצ'ואן, ליד העיר זיגונג, הוא אחד ממוזיאוני הדינוזאורים הגדולים בעולם, ויש בו דגש מיוחד על דינוזאורים בסין. במוזיאון מוצגים 18 שלדי דינוזאורים שלמים לצד דגמי דינוזאורים מכניים ואוסף מרשים של ביצי דינוזאורים.

המוזיאון הלאומי לדינוזאורים, קנברה, אוסטרליה

המוזיאון הלאומי לדינוזאורים (National Dinosaur Museum) הממוקם בקנברה מציג את האוסף הגדול ביותר באוסטרליה של שלדים ומאובני דינוזאורים. בין היתר יש פה 23 שלדי דינוזאורים שלמים ולצדם דגמים של דינוזאורים בגודל אמיתי שזזים ומשמיעים קולות. במוזיאון מתקיימות פעילויות לכל המשפחה, כמו חפירות למציאת מאובני דינוזאורים. אתר המוזיאון

האם יש דינוזאורים בימינו?

דינוזאורים קמים לתחייה רק בסרטים, אבל מי שרוצה לראות יצור דומה למדי יכול להרחיק לאיי קומודו (Komodo) באינדונזיה, שם חיה לטאה מסוג כוח ענק, המכונה דרקון קומודו. זוהי הלטאה הגדולה ביותר בעולם – אורך גופה מגיעה לכשלושה מטרים ואורך זנבה כמטר וחצי! משקל לטאת הכוח מגיע לכ-150 ק"ג ואף יותר.

דרישת שלום מהעבר: שני דרקוני קומודו זכרים נלחמים על שטח מחייה

דרישת שלום מהעבר: שני דרקוני קומודו זכרים נלחמים על שטח מחייה

בדומה לדינוזאורים, לטאות הכוח חיו בתקופת היורה, לפני כ-200 מיליון שנה, בשונה מהדינוזאורים הן לא נכחדו. אבל היום, לטאות הכוח נמצאות בסכנת הכחדה ועל פי ההערכות נותרו כ-7,000 פריטים בטבע. הריכוז הגדול ביותר של דרקוני קומודו נמצא בפארק הלאומי קומודו, שמשתרע על פני 1,817 קמ"ר בין האיים סומבווה לפלורס והוכרז כאתר מורשת עולמית.

בתמונה הפותחת: שלד של טי-רקס במוזיאון
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. לגבי זיגונג בסצואן, סין.
    החלק המדהים במקום הוא אתר החפירות בו הושארו כמה שכבות שלדים שהתחתונות מציצות מתחת לעליונה והמראה מוחשי להפליא.

  2. בודר קומודו , יום רביעי 13.8.1997 הגיב:

    דרקוני קומודו צעירים בהרבה מן הדינוסאורים. בעקבות ממצאים מ 2005 באינדונסיה , ומ 2009 באוסטרליה התברר שהשלדים הקדומים ביותר הם בני יותר מ 3.8 מיליון שנה, מאוסטרליה, והשלד שהתגלה באינדונסיה רבתי הוא בן 900 אלף שנה. לכו הסיקו שהכח הענק התפצל מאבותיו לפני כ 4 מיליון שנה. מקור : https://www.abc.net.au/news/2009-09-30/australia-was-hothouse-for-killer-lizards/1085036 וגם https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2748693/

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.