תפריט עמוד

מושג הזמן שונה ומיוחד באזור המערבי של היבשת, מפרת צפונה ועד מדבר החול הגדול. מדינת אוסטרליה המערבית (WA) דומה בשטחה לזו של אירופה המערבית, והמרחק בין אתר לאתר הוא גדול. בכל המדינה הענקית מתגוררים פחות משני מיליון בני אדם, 900 אלף מהם בפרת הבירה. על המרחקים הגדולים מפצים שמורות טבע מיוחדות ואנשים חמים.

המטיילים באזור הם בעיקר צעירים מאוסטרליה וממדינות אחרות, ואוסטרלים שקנו עם הפרישה לפנסיה קרוואן ועושים במשך חודשים מסע תגליות מסביב ליבשת.

זהו מסלול טיול, המיועד בעיקר לנוסעים בין פרת לדארווין, או לגיחה של כמה ימים מפרת. מושגי הגודל שונים באוסטרליה, וגם חלק מכלי הרכב. לפעמים, בנסיעה בדרך לא סלולה (שעשויה להיות כביש ראשי בין שמורה ל-Highway), רואים ענן אבק גדול מתקרב. זהו תוצר של משאיות ה-Road Train – הפתרון להיעדרן של רכבות באזור. בנסיעה בדרכי עפר "מטאטא" זנב המשאית את הכביש, ומומלץ לפיכך לעצור בצד עד שהיא עוברת.

לעומת גודלן של המשאיות, יישוב המסומן במפה עשוי להתגלות למבקר בו כשלושה בתים ותחנת דלק (Road House). אלה מפוזרים לאורך הכביש כל 150-100 קילומטר, וטובים להצטיידות בדלק ובמצרכים וגם לחילוץ עצמות ולקבלת מידע לגבי האזור. כדאי לזכור, עם זאת, שהמחירים ב-Road House גבוהים יותר מבערים, ומומלץ משום כך להצטייד מראש.

עמודי גיר בחול

150 קילומטר צפונית לפרת נמצאת עיירת הדיג הקטנה סרוונטס (Cervantes), מקום היישוב הקרוב ביותר לפארק הלאומי נמבורג (Namburg).

בפארק אפשר לראות תופעת טבע מיוחדת, הנקראת פינקלס (Pinnacles). אלה הם עמודי גיר בגובה של עד חמישה מטרים, הצומחים מהקרקע החולית. לפני מיליוני שנים היו כאן דיונות חול, שחלקן התחתון הפך לאבן גיר, עם זרימת מי הגשמים. הצמחייה יצרה משקע קרקעי חומצי מעל לאבן הגיר, וכך נוצרה שכבה קשה בינו לבין אבן החול. עם הזמן, יצרו שורשי הצמחים בקעים בשכבה הקשה והמסו את אבן הגיר הרכה יותר, וחול נכנס במקום הגיר המומס. לאחר שמתו הצמחים, העיפה הרוח את החול וכך נחשפו שרידי הגיר.

שתי סכנות מאיימות על תופעה מיוחדת זו – דיונות חול נודדות והצמחייה שהתפתחה שוב באזור. אפשר לשוטט בים הפינקלס בלי לגרום נזק, משום שדרך הגישה לרכב מסומנת באבנים קטנות. באופן כללי, גישתם של אנשי רשויות הטבע באוסטרליה היא להציג את השמורות למבקרים עם התערבות מזערית בטבע, אך עם סימני הדרכה ברורים.

קניוני קלבארי
בדרך לפארק הלאומי קלבארי (Kalbarri) עוברים בעיר ג'רלדטון (Geraldton) להצטיידות, ומציצים בקתדרלה אירופית, שנראית שייכת למקום אחר לחלוטין. מג'רלדטאון ממשיכים עוד שעה נסיעה לעיירת הנופש קלבארי. קשה להבחין בעובדה שמכרות חול רבים היו באזור זה. זאת, משום שחברות המכרות היו פותחות תלם בקרקע, כורות את החול, ואחר כך מכסות ומשקמות את הסביבה (כולל נטיעת עצים).

הפארק עצמו ידוע בזכות הקניונים הגדולים, שנהר מרצ'יסון (Murchison River) חרץ בקרקע, עד השפך שלו לאוקיינוס ההודי. במספר מסלולי טיול, רגליים וכאלה שנגישים לרכב, יש תצפיות מרהיבות אל הקניון. למשל, אוקס הד (Hawks Head), צוק אבן המזכיר ראש נץ הבולט לכיוון התהום, מעל הקניון האדמדם. וכך גם ה-The Loop וה-Z Band שהן נקודות תצפית לעיקולים ול"פניות חדות" בערוץ הקניון. את היום כדאי לסיים ברד בלאף (Red Bluff), החוף המצוקי האדמדם של האוקיינוס. עם קצת מזל, אפשר לצפות כאן בדולפינים.

החוף ידוע גם בשבר הספינה ההולנדית Zuytdorp ובעקבותיו המאובנות של ה-Euryterid, עקרב ענק שחי באזור לפני כ-400 מיליון שנים והיה, כנראה, מהיצורים הראשונים שעלו על היבשה.


נוף בפארק הלאומי קלבארי  | הצילומים בכתבה: שאטרסטוק

דולפינים, מכרות, קניונים תלולים
אחרי כשלוש שעות נסיעה צפונה מקלבארי על ה-(North Western Coastal Highway) פונים שמאלה ונוסעים עוד כשעה לכיוון העיירה דנהאם (Denham) וחוף מונקי מיה (Monkey Mia).

ב-1964 התחילו אנשים להאכיל דולפינים שהזדמנו לחוף, ומאז הם מרבים לבוא לשם. נכנסים למים בגובה הרגליים ונותנים לדולפינים להתקרב. כשזה קורה, ניתן לגעת בהם ולהאכיל אותם בדגים שאפשר לקנות בחוף. הפקחים מסבירים למבקרים מהו המזון האהוב על היונקים הימיים האלה וכיצד ליצור איתם מגע. חוויה מיוחדת במינה.

חוזרים לכביש הראשי, מתרחקים איתו מהחוף כשהוא פונה לכיוון צפון-מזרח. לפנינו יום שלם של נסיעה אל פארק קאריג'יני, אחד הפארקים הפחות ידועים באזור, בגלל ריחוקו מהכביש הראשי.
הדרך הראשית לצפון-מערב אוסטרליה עוברת לא רחוק מקו החוף, אולם אחרי ננוטארה רוד האוז (Nanutarra Road House) פונים שמאלה, לכיוון מכרות טום פרייס (Tom Price) ופרבורדו (Paraburdoo). אלה מכרות ענקיים של עפרות ברזל, ולכל אחד מהם יש קו של מסילת ברזל המחבר אותו לנמל מים עמוקים. מן המכרה לנמל נוסעות רכבות שאורכן מגיע ל-2.5 קילומטרים(!), ואותן מושכים שלושה קטרים ויותר.

לחברות שהקימו את המכרות יש יד ורגל כמעט בכל תחום בחיי התושבים באזור. ליד המכרות הן הקימו ערי הכורים, וליד הנמלים הוקמו ערים נוספות. החברות דואגות גם לכל שירותי הרווחה והחינוך לעובדים ולבני משפחותיהם.

כשעה נסיעה מטום פרייס, נכנסת הדרך לפארק הלאומי קאריג'יני (Karijini Park; זהו שמו הנוכחי של פארק המרסלי ריינג' – Hamersley Range). מרחוק נראה האזור כמישור עם גבעות נמוכות, והצבע האדום של הקרקע יוצר ניגוד מיוחד לצבע הירוק-לבן של העצים. כשמתקרבים, מגלים כי בקרקע פעורים קניונים תלולים. רוחבם של חלק מהם מספיק למעבר אדם, ולא יותר, וחלקם רחבים. בקניונים זורמים מים ויש בהם מפלים רבים. כאן נמצא גם ההר הגבוה ביותר באוסטרליה המערבית, הר מהארי (Meharry), שגובהו 1,245 מטר.
אחת מנקודות התצפית המדהימות יותר היא אוקסר לוקאאוט (Oxer Lookout), נקודת מפגש של ארבעה קניונים – האנוק (Hanock), ג'ופר (Joffre), ווינו (Weano) ורד ווינו גורג' (Red Weano Gorge). האחרון צר במיוחד וגבוה, ואפשר לרדת אליו בשביל, עד ברכת מים יפהפייה. מומלץ לקום בשעות הבוקר המוקדמות, לראות קנגרו מקפצים בין הגבעות, ואת צבע הקרקע המשתנה עם עליית השמש.

מרכז המידע של הפארק
מיקום: Banyjima Drive, בתוך הפארק
טלפון : 61-08-91898157

מפארק קאריג'יני יוצאים צפונה, לעבר העיירה וויטנום (Wittnoom). בעבר, היו כאן מכרות אזבסט, עד שהתברר כי האזבסט הוא חומר מסרטן, והעיירה ננטשה. היום יש כאן מרכז מידע על הפארק, ומלבד תחנת מכבי האש נראה המקום כעיירת רפאים.

הכביש ממשיך צפונה, ובעיר פורט הדלנד (Port Headland) מתחברים שוב ל-Great North Highway, ומכאן אפשר להמשיך עוד צפונה לכיוון דארווין.

חתונה בטהיטי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.