תפריט עמוד

בנתיבי אלף המדרגות בחיפה

חיפה היא עיר שכולה כמו נשפכת לים – בתיה, גגותיה, חורשותיה ורחובותיה כמו זורמים כולם במורד אל כחול המפרץ ונתיבי הזרימה הן מדרגותיה הרבות. הפעם נצא לטייל בנתיבי המדרגות של חיפה

• עונה מומלצת: כל השנה.

• התאמה: כל המשפחה

• קושי מסלול: בינוני, למרות שמדובר במסלול עירוני

• אורך מסלול: כשלושה קילומטרים (תמיד ניתן לקצר ולדלג בין חלקי המסלול ברכב).

• משך מסלול: כארבע שעות בניחותא

• מפה: מפות טובות של העיר חיפה באתר האינטרנט www.tour-Haifa.co.il ישנה מפת מסלול מדרגות דומה למסלול המוצע כאן, שאף הוא מוגדר כאחד מכמה "נתיבי אלף המדרגות".

• ציוד נדרש: כעקרון מדובר במסלול עירוני, אך מומלץ להגיע בנעליים נוחות המונעות החלקה.

• הגעה: מומלץ לחנות בעיר התחתית בחניון שליד העמותה לתיירות ונופש חיפה, שד' בן גוריון 48 (כניסה מרח' אלנבי). מידע הנוגע לתחבורה ציבורית או מסלולי טיולים בחיפה ניתן לקבל בקו לשכת המידע העירונית 90 – 50 – 30 – 800 – 1 ובאתר האינטרנט שצוין.

• הקפצת רכב לנקודת הסיום: המסלול אינו מעגלי, אך מומלץ להשאיר את הרכב בסמוך לנקודת סיום המסלול, הקרובה יחסית לכביש הראשי החוצה את העיר התחתית של חיפה ולהמשיך אל נקודת ההתחלה ברחוב יפה נוף הנמצא ברום הכרמל, באוטובוס. חשוב לציין כי בחיפה פועלת התחבורה הציבורית גם בשבת.

• המסלול אינו מעגלי, יש צורך בהקפצת רכבים או בהסתמכות על תחבורה ציבורית ו/או מוניות.

בתור עיר שבנויה על מדרון תלול, חיפה היא עיר שכולה מדרגות. מעטים הם בתי המגורים שבהם הכניסה למבנה מצויה במפלס הרחוב. בדרך כלל מהבית אל הרחוב יש להעפיל או לרדת בגרם מדרגות או בכמה. גרמי מדרגות צרים ורחבים, ישרים ומפותלים, מטופחים ומוזנחים מקשרים בין רחובותיה של העיר ומהווים את עורקי החיים הרגליים שלה. הולכי הרגל נמנעים בדרך כלל מלהלך ברחובות עצמם, שברובם מתפתלים במתינות במעלה ובמורד ומאריכים מאוד את הדרך מנקודה לנקודה.

מבחינה כרונולוגית היה עלינו לעשות את דרכנו מהישן אל החדש, אולם מכיוון שהמעקב אחר התפתחותה של חיפה ידרוש מאיתנו טיפוס מאומץ מחופי המפרץ במעלה המדרון לפסגת הכרמל, נקריב את המעקב אחר הרצף הכרונולוגי למען נוחות ונערוך את המסלול בכיוון ההפוך – מפסגת ההר למרגלותיו, או במושגים היסטוריים – מחיפה החדשה אל חיפה הקדומה.

כשמגיעים אל רחוב יפה נוף חובה לבקר במרפסת התצפית שנמצאת מעל הגנים הבהאים (מעט מערבית למלון דן כרמל). מראה הגנים הסימטריים והמטופחים, שבלבם המקדש, הגולשים במורד ומהווים רצף אחד עם רחובה הראשי של המושבה הגרמנית הנושקת לנמל הוא מרשים במיוחד.

למרות שיש כמה מסלולי מדרגות שונים, נציע כאן רק אחד מהם: ממלון דן כרמל ממשיכים ברחוב יפה נוף מזרחה ופונים שמאלה בגרם המדרגות הראשון במסלול, המוליך אל רחוב גדרה. רחוב גדרה מסתיים כעבור מרחק קצר ומגיע אל רחוב החשמונאים. פונים בו שמאלה וימינה במדרגות המודיעי או מדרגות גמלא, הבאות אחריו. שני גרמי המדרגות מסתיימים ברחוב המקביל – אליהו גולומב, שבו פונים ימינה ושוב למטה במורד המדרגות של רחוב שפינוזה. אזור זה הוא לב שכונת הדר, בעברה מעוזם של עולי גרמניה וכיום שכונה מוזנחת, שבתיה הטובלים בירק הולכים ומתפוררים. גם אוכלוסייתה של השכונה משתנה בהדרגה.

מדרגות שפינוזה מגיעות עד לצומת הרחובות החשוב של ארלוזרוב ובלפור. במרחק לא רב במורד רחוב בלפור נמצא מבנה הטכניון הישן, אולם אנו נפנה שמאלה ברחוב ארלוזרוב ושוב ימינה במדרגות שמואל. זהו אחד מגרמי המדרגות הפראיים יותר. בשולי המדרגות ישנה צמחיית בר רבה הכוללת עצי לימון, זית ועוד. מדרגות שמואל יובילו אותנו עד רחוב בן יהודה שבו נפנה שמאלה וימינה במורד מדרגות צפת. מדרגות צפת יובילו אותנו אל רחוב הרצליה שבו נפנה שמאלה וימינה במדרגות האומן עד רחוב שבתאי לוי. בשבתאי לוי נפנה שמאלה ונרד במדרגות דור אל רחוב הואדי.

רחוב הואדי הוא אחד הרחובות המרכזיים של שכונת ואדי ניסנס. השכונה שונה בתכלית מהשכונות שחצינו עד כה. בתי השכונה קדומים יותר, רבים מהם נבנו במרוצת המאה ה- 19 והאוכלוסייה ברובה נוצרית. אם קודם לכן ביקרנו באירופה, כאן מובטחת לנו אווירה מזרחית חמימה של שווקים תוססים, דוכני ממכר של דייגים השוטחים כאן את מרכולתם הטרייה, ריח קפה עם הל והרבה חומוס עם פול וכנאפה.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...