תפריט עמוד
בכניסה לצפת, בצפון מזרחה של העיר העתיקה, עומד קומפלקס של מבנים הידוע בשם "בית בוסל". המקום, שנבנה במאה ה־19 ושימש בעבר בית ההבראה של קופת חולים הכללית, מוכרז חוקית לשימור, אך עומד זה 19 שנה שומם ומוזנח ובמצב תחזוקה גרוע. כל חורף מחריף את מצבו. כיום הוא שייך לקבלן פרטי. המועצה לשימור אתרים פונה כבר שנים אחדות לעיריית צפת בבקשה שתדרוש מבעל הנכס לשקמו או שתפקיע אותו מידיו לאלתר. נכון להיום, למרות כל ההבטחות של העירייה לטפל בנושא, דבר לא נעשה.  לפניכם סיפורו של הבית.
בראשית המאה ה־19 שכנה בצפת קהילה יהודית קטנה בצד היישוב הערבי. שירותי רפואה בקושי היו בנמצא, ואל החלל הזה נכנסו קבוצות של מיסיונרים שפעלו למען רווחת התושבים בצד פעילות מיסיונרית. בית בוסל קשור לפעילות הארגון המיסיונרי האנגלי L.J.S, שמטרתו היתה לפעול בקרב היהודים. לצפת הגיעו נציגי הארגון לראשונה בשנת 1825 במהלך סיור בגליל, אבל הזדמנות ראשונה לפעולה ממשית נקרתה להם בעקבות

בית בוסל. נבנה במאה ה-19

הרעש הגדול ב־1837 (רעידת האדמה הגדולה שהשאירה את חותמה על כל יישובי הגליל). המיסיונרים הם שהגיעו ראשונים לעיר ההרוסה כדי להגיש עזרה לנותרים בחיים.
כמה שנים אחר כך הוקמה בעיר שלוחה של המרכז המיסיונרי שנוסד בירושלים, והפעילים בצפת סייעו לתושבים, אבל לא באופן סדיר.
ב־1867 רכש הארגון שמונה דונמים בצפונה של צפת לבניית בית חולים, והפעילות במקום התחדשה. תהליכי הרישום התארכו, ורק כעבור כארבעים שנה, ב־1904, נחנך המבנה.
יתרונותיו של המקום ברורים היום עוד יותר מאז: המבנה מרוחק מן העיר הצפופה, ועם זאת הוא במרחק הליכה קצר ממנה, משקיף אל ערוץ נחל המתחבר אל נחל עמוד, ויש בו אוויר צח, נוף יפהפה ושקט.
האיש שעמד מאחורי השלמת הבנייה והשגת האישורים היה ד"ר אנדרסון, שצורף לצוות המיסיון עשר שנים קודם לכן ופעל מבית חולים זמני קטן ברובע היהודי. הבנייה נמשכה שש שנים והסתיימה כאמור ב־1904, וב־31 במאי נחנך בית החולים החדש.
הבתים נבנו מאבני גיר מסותתות, כמנהג המקום. רוב החלונות מרובעים, ורק משקופם העליון קמור. במבנה חלונות רבים וגג רעפים, ובבניין הראשי כרכוב ועליו השעון. לטקס הפתיחה הגיעו אורחים רבים ממיסיונים אחרים בארץ. קאדי נשא תפילה בערבית לשלום הסולטן. בית החולים סיפק את שירותיו חינם, והנזקקים היו יהודים וערבים כאחד, מצפת ומן הסביבה. בד בבד גבר אצל היהודים הצורך לספק שירותי בריאות "כשרים" חלופיים. ב־1912 נבנה בית חולים יהודי בעיר, בית החולים רוטשילד, שפעל במקביל לבית החולים של המיסיון האנגלי.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ב־1914, גורשו המיסיונרים מהעיר ובניין בית החולים הוחרם על  ידי התורכים לשימוש הצבא. עם כיבוש הארץ בידי הבריטים הוא הוחזר לידי המיסיון האנגלי, והפך לאכסניה של פליטים ערבים־נוצרים שברחו מלבנון.
שנתיים אחר כך העבירו אנשי המיסיון האנגלי את הבניין לרשות עמיתיהם, אנשי המיסיון הסקוטי. המיסיון הסקוטי פתח במקום בית ספר תיכון, הקולג' הסקוטי. עם פרוץ המרד הערבי, ב־1936, הועתק הקולג' הסקוטי לחיפה, וב־1944 הקימה קופת חולים כללית במקום בית הבראה על שם יוסף בוסל, אחד ממייסדי דגניה. בעת מלחמת השחרור שימש המבנה את כוחות חטיבת יפתח שכבשה את העיר בזכות מיקומו האסטרטגי, בכניסה הצפונית לעיר. בתום המלחמה חזר המבנה לשמש בית הבראה עד 1984, אבל בשל משבר התיירות שפקד את צפת הוא נסגר.

תגובת עיריית צפת

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "לאחרונה החל בעל הקרקע והיזם, מר משה חדיף, באמצעות משרד האדריכלים מילוסלבסקי, בשינוי ייעוד הקרקע. בתוכניות הכלליות הובאו בחשבון גם שחזור המבנה ההיסטורי ושימורו, שיכללו בשלב ראשון: שחזור החזיתות, חיזוק קונסטרוקטיבי ועוד. התכנון, השיפוצים הפנימיים והחלוקה ייעשו לאחר הגדרת הייעוד של המבנה ובהתאם לצרכים ולאופי המקום. אנו תקווה כי בתוך זמן סביר, עם סיום ההליכים הפורמליים, נזכה לראות את המבנה עומד בכל הסטנדרטים של שימור אתרים לטובת כולם".


מתוך מחקרה של רבקה אמבון, החוג ללימודי ארץ ישראל, אוניברסיטת חיפה.
> מידע נוסף על מצב השימור, האתרים והמוזיאונים בישראל אפשר למצוא באתר האינטרנט של המועצה לשימור אתרים
> www.shimur.co.il מרכז הסיורים הארצי של המועצה לשימור אתרים, מבטים על בתים, מוציא בכל סוף שבוע סיורים לאתרים ההיסטוריים. פרטים בטלפון: 5030489־03.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...