תפריט עמוד

בוהמיה ארץ האגדות

באזור בוהמיה שבדרום צ'כיה אפשר לבקר בטירות עתיקות, שנדמה כאילו נלקחו מספרי אגדות, לטייל ולרכב על אפניים בהרי שומאבה, לשוט על נהר הוולטאבה ולבקר בצ'סקי קרומלוב, אחת הערים היפות ביותר באירופה

שרק הירקרק מסביר בסרט הראשון לידידו החמור שהוא יודע שהנסיכה כלואה במרומי המגדל כי "קרא על כך בספר ההדרכה לשחרור נסיכות". הטירה של צ'סקי קרומלוב והמגדל המתנוסס בראשה, כמו עוד כמה טירות נוספות באזור בוהמיה בדרום צ'כיה, עשויים להופיע בכל ספר הדרכה כזה. אלה מסוג המקומות שתמיד נדמה בהם שאבירים, נסיכות, שליחים של המלך וכמה נגנים חלפו כרגע ונעלמו בקרן הרחוב או בצללי היער.

תריסר אתרים שהוכרזו כנכס עולמי של אונסק"ו פזורים ברחבי צ'כיה. התיאורים שמציע הטקסט של אונסק"ו לאתרים האלה, יבשים וענייניים בדרך כלל. על העיר הקטנה צ'סקי קרומלוב (Cesky Krumlov) בדרום צ'כיה כתבו אנשי הארגון כך: "זוהי דוגמא יוצאת דופן לעיר ימי ביניימית קטנה במרכז אירופה, שהמורשת האדריכלית המפוארת שלה השתמרה הודות לתנאי השלום ששררו בה במשך יותר מחמש מאות שנה." הטקסט הזה לא רומז אפילו על יופיו של המקום. למרבה הבושה, מעולם לא שמעתי על צ'סקי קרומלוב עד ליום בו ביקרתי בה. זו בורות שמעידה בין היתר על כך שהעיר הקטנה והקצת נידחת הזו, כמאתיים קילומטרים דרומית לפראג ורק עשרים קילומטרים צפונית לגבול האוסטרי, מסתתרת בצניעות גדולה וזוכה למוניטין מצומצם למדי. זה גם יתרונה הגדול. היא שומרת עדיין על הקסם של מקום קטן, מרוחק ויפהפה. מסוג המקומות שמעניקים למבקר בהם תחושה של תגלית מסוימת. בפראג, למשל, רק מאתיים קילומטרים צפונה מכאן, אין כבר שום סיכוי לזכות בתחושה הנעימה הזו.

באנחה של היסחפות מסוימת אפשר לקבוע די בביטחון שצ'סקי קרומלוב הצנועה היא אחת הערים היפות באירופה, בייחוד עבור מי שאוהב את ההוד האגדי של טירות ימי ביניימיות ומגדלים מזדקרים, בהם כלואות נסיכות שממתינות לאביר הגואל. חלק גדול מן הקסם הזה נובע מן העובדה שמרפסות תצפית רבות סביב העיר משקיפות מלמעלה על הטירה ועל המרכז העתיק. מנקודות תצפית גבוהות אלה ומעשרות פינות וקרנות רחוב ברחבי העיר אפשר להתבונן במגדל, בטירה, בחומות ובגנים שמקיפים אותה וליהנות. באחד הערבים, בבית קפה שמרפסת העץ שלו ממוקמת מעל מי נהר הוולטאבה החוצה את העיר, זרח לפתע ירח מלא, לבן ובוהק לצד המגדל המרשים של הטירה. כל יושבי בית הקפה, כאילו על פי אות מוסכם מראש, הסבו את ראשם לעבר המגדל וגנחו בעונג ליופיו של המראה. אי אפשר היה להישאר באותו רגע אדיש לצירוף הזה של טירה ימי ביניימית מפוארת ומגדל נישא, מואר באור הירח ומשתקף במי הנהר השחורים.

הטירה של צ'סקי קרומלוב נבנתה בסוף המאה ה-13 ולעיקר הפאר והפריחה שלה זכתה במהלך השנים שבין המאה ה-14 ועד סוף המאה ה-16. משפחת אצולה בוהמית בשם רוזנברג העניקה לטירה את הפאר הרנסאנסי שלה, שמעטים כמוהו נותרו יום במרכז אירופה רוויית המלחמות. במאה ה-17 ירשה את הטירה משפחת אגנסרג ובמאה ה-18 עבר המקום לידי משפחת שוורצנברג. כל אחד מבתי האצולה האלה תרם בתורו לפיתוחה של הטירה, בסגנון קצת שונה. לזכותם ייאמר שבמחווה של כבוד לדורות הקודמים הקפידו לשמר את חלקי הטירה הקיימים והעדיפו בדרך כלל להרחיב אותה בבניינים ובאגפים נוספים וחדשים. התוצאה הנוכחית, ממנה נהנים המבקרים במקום, היא לא פחות מארבעים בניינים וארמונות, שמסודרים סביב חמש חצרות ופארק גדול, על פני שטח של שבעים דונם. זו הטירה השנייה בגודלה בצ'כיה, אחרי הארמון הגדול של פראג. כל המכלול הזה ניצב על גדת נהר הוולטאבה, אותו נהר שחוצה, מאתיים קילומטרים צפונה מכאן, את בירת צ'כיה.

בשבוע הראשון של אוגוסט 2002 עמד העבר המפואר של צ'סקי קרומלוב בסכנת הכחדה. גשמים בכמויות אדירות ניתכו בהרים שמקיפים את העיר ושטפונות חסרי תקדים הציפו את הנהר ואת העיר העתיקה, בחלקו הנמוך ביותר של העמק. מי הנהר גאו ביותר משני מטרים ובצילומים מאותו קיץ הרה אסון רואים סירות הצלה שטות ברחובות ובכיכרות מרוצפי האבן. המשמעות עבור חלקיה הנמוכים של העיר היתה הרסנית. מאות חנויות, בתים, גלריות לאמנות ואתרים היסטוריים הוצפו לחלוטין במים ובבוץ. קריאות הצלה הזעיקו לכאן אלפי תושבים מכל האזור, שבאו למלא שקים ולסכור את השיטפון. רק כשבוע לאחר מכן החלו פני המים לרדת ועבודות השיקום יצאו לדרך.היום קשה להבחין בעקבות ממשיים של השיטפון, אבל קל להבחין בכך שמדובר בטראומה שכולם רוצים לדבר עליה. כמעט בכל חנות ומסעדה בעיר העתיקה מצביעים הבעלים על קו שסימנו על אחד הקירות כדי להראות עד היכן הגיעו פני המים. באחת מחנויות הספרים, אליה יורדים בשלוש מדרגות, מסומן הקו הזה גבוה מעל ראשי המבקרים.

בימים כתיקונם מספק נהר הוולטאבה, בגרסה ידידותית הרבה יותר, חלק גדול מן האטרקציות התיירותיות ומפעילות הנופש הנמרצת שהאזור מציע. מדרום מערב לצ'סקי קרומלוב, באזור הרי שומאבה (Sumava) נבנה בשנות השישים סכר גדול ליד העיירה ליפנו. כתוצאה מכך נוצר אגם ליפנו (Lipno) שהפך מוקד משיכה לחובבי גלשני רוח, חתירה ושיט מפרשיות. שבילי ההרים המיוערים סביב האגם מושכים בכל קיץ צועדים ורוכבי אופניים. לצד פיתולי הנהר שמצפון לסכר הוקמו כמה מרכזי ראפטינג, בהם משכירים סירות גומי לשיט שנמשך כמה שעות או כמה ימים, תלוי עד כמה רוצים להצפין במורד נהר הוולטאבה. רוב קטעי הנהר אינם גועשים או מהירים במיוחד ורוב שייטי הסירות הם הורים עם ילדים, שאינם נראים כמחפשים אתגרים קשוחים במיוחד. במהלך טיול יום מדרום לצ'סקי קרומלוב כדאי לפקוד לפחות טירה אחת – טירת רוז'מברק (Rozmberk), על גדת הנהר, כעשרים קילומטרים מדרום מזרח לצ'סקי קרומלוב ופחות מעשרה קילומטרים צפונה מהגבול האוסטרי, עובדה שמושכת לכאן תיירים אוסטרים רבים, שנפעמים בעיקר מפער המחירים המשמעותי בין ארצם, בה נהוג היורו היקר, לבין צ'כיה, שלמרות צורפה כבר לאיחוד האירופי נהוג בה עדיין המטבע המקומי הזול פי כמה.

טירה מרשימה נוספת, גם היא על גדת הוולטאבה, ניצבת כשלושים קילומטרים מצפון לצ'סקי קרומלוב ונקראת טירת לובוקה (Hluboka ). הטירה נבנתה כחיקוי לטירת ווידזור באנגליה, ולמרות ממדיה הצנועים יותר הדמיון ניכר לעין. הסיור המודרך במקום חושף בפני המבקרים 13 חדרים מבין ה-300 שיש בטירה הענקית. החדרים בהם מבקרים מרוהטים באופן בו עוצבו לפני כמאתיים שנה. בחלק מן החדרים אפשר להתרשם מכלי הלחימה, בעיקר חרבות כבדות, ובחדרים אחרים מן הספרים שקראו בני הבית ומכלי האוכל בהם השתמשו.

מוזיקת רחוב בפראג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.