תפריט עמוד

קרלובי וארי – יוצאים לטבע

קרלובי וארי, עיר הספא הצ'כית הנודעת, מציעה יופי אלגנטי עם ניחוח של המאה ה-19, מעיינות מרפא לגוף וטיולים שלווים לאורך הנהר לנפש. אבל במרחק נסיעות קצרות מחוץ לעיר ימצאו משפחות ומטיילים שבילי טיול ופארקי חבלים ביערות עבותים, שמורות צבאים וחזירי בר וכפרים עם אטרקציות מקומיות מפתיעות

"צריך לשמור על שקט אחרת הם יברחו", לוחש לנו אבזן קרייצי, יערן ראשי ומי שאחראי על 20 אלף דונם של יער הספא במרחק 15 דקות נסיעה מהעיר קרלובי וארי. ממבנה תצפית מקורה אנחנו משקיפים על קבוצה גדולה של איילים נקודים, שמלחכים עשב סמוך אלינו. זהו רק מין אחד מתוך 25 מינים של חיות בר שמגדלים במתחם הזה. את קרייצי, 19 שנים במקצוע, והקולגה שלו, היערנית איבנה משקובה, אנחנו פוגשים ב-St. Linhart, אחד המוקדים הפופולריים של יער הספא. הם נראים כמי שיצאו מקטלוג היערן המעודכן. שניהם בבגדי ירוק זית שמחייב התפקיד וכובעי לבד מדוגמים, וכך נראה גם היער שלהם – יער של אלונים ועצי מחט יפה וצפוף, עם מקבצים סגולים של פרחי אצבעונית ארגמנית, שבילים מסומנים, גשרי תצפית אל שמורות בעלי החיים, שלטי מידע מפורטים באנגלית (לא מובן מאליו) ובית קפה.

אייל נקוד ביער הספא בקרלובי וארי

אייל נקוד ביער הספא בקרלובי וארי | צילומים בכתבה: רוני ערן

הם מובילים אותנו לאורך פלטפורמת עץ בגובה של ארבעה מטרים, שנמתחת לאורך 400 מטרים אל עומק השמורה, לצפייה בהאכלת בעלי החיים. קרייצי, תחת זרועו דלי של נישנושים, קורא בקול: "בהונקה! ג'ופינקה!". משקובה מצחקקת. צמד חזירי בר גדולים מגיעים בריצה ואחריהם שבט של קטנטנים. "היא גדולה כמו מקרר", אומרת משקובה ומצביעה על חזירת הבר, "אבל קוראים לה בהונקה, שפירושו אוכמנייה".

בהונקה, איפה את? מתחם חיות הבר, יער הספא

בהונקה, איפה את? מתחם חיות הבר, יער הספא

בצמרות העצים צמוד למתחם חיות הבר יש מסלול חבלים למטפסים מתחילים שיכולים לנוע בו מעץ אחד למשנהו בביטחון יחסי. אבל מי שמחפש אתגר רציני יותר יחצה את השביל וייכנס אל פארק החבלים הגדול של סנט לינהארט. שם מזנקת אל הסולמות קבוצת ילדים חגורים בכבלי בטחון וחבושי קסדות. "הילדים האלה אלופים והגיע להם פרס, אז באנו הנה", אומרת לנקה יונגובה, תושבת קרלובי וארי, שהגיע עם בנה אוליבר וחבריו לקבוצת הכדורגל, בני שש, שזכו באליפות. אוליבר מקפץ כקופיף מתחנה לתחנה ומשאיר את חבריו הרחק מאחור. "אנחנו משפחה מאוד אקטיבית", צוחקת אמו.

פארק החבלים המשובח של סנט לינהארט

אוליבר האלוף מוביל. פארק החבלים המשובח של סנט לינהארט

הכניסה ליער, לתצפיות על מתחמי חיות הבר ולמסלול החבלים הקטן למתחילים, הם חינם. מחיר הבילוי בפארק החבלים האתגרי – 50 קרונות (9 שקל) עד 250 קרונות, תלוי במשך הזמן, אורך המסלול והציוד הדרוש. אתר אינטרנט

אבק כוכבים, אלכוהול והמלון של פוטין

אלפי תיירי מרפא באים לקרלובי וארי (Karlovy Vary) כדי "לרדת למים" – הביטוי המקומי שפירושו לשתות ממי המעיינות. כולם מסתובבים עם ספלי החרסינה הצבעוניים עם הקשית המובנית ומעבירים את היום בפרומנדה משולבת בלגימת מי מעיינות עשירים במינרלים ומלחים. למים יש טעם נורא, אבל אומרים שהם עושים נפלאות. המעיינות בוקעים מתחת למבני הקולונדות היפים מהמאה ה-19 הפזורים בעיר. היפה שבהם הוא ה- Mill Colonnade, הנתמך ב-124 עמודים קורינתיים ומכוסה תבליטים אלגוריים.

"לרדת למים", כולם מסתובבים בעיר עם כוסות חרסינה מאוירות שבהם מים עם טעם נורא וסגולות טובות

"לרדת למים". כולם מסתובבים בעיר עם כוסות מלאות במים עם טעם נורא וסגולות טובות | צילום: שאטרסטוק

את סיבוב ההיכרות עם העיר אנחנו מתחילים במתחם יאן בֶּחֶר בתחילת מדרחוב מסריקה. המתחם כולל מוזיאון, מסעדה וחנות משקאות שמוקדשים לממציא ולמוצר, ליקר הבחרוקבקה (Becherovka), שלמעלה מ-200 שנה ממלא את ליבם של תושבי העיר גאווה גדולה. עד כדי כך שבימים שהיו בקרלובי וארי 12 מעיינות (כיום יש יותר) כינו אותו "המעיין ה-13".

מדרחוב מסריקה בקרלובי וארי. הרבה מהצעירים עזבו לפראג

מדרחוב מסריקה בקרלובי וארי. הרבה מהצעירים עזבו לפראג

"ג'וזף בֶּחֶר התכוון לייצר תרופה לבעיות עיכול, אבל בנו לקח את זה לכיוון אחר לגמרי", מסבירה לנקה יאבורקובה, מדריכת המוזיאון. התוצאה הסופית – ליקר אלכוהולי עשוי מעשרים סוגים של עשבים וצמחי תבלין. המוזיאון מציג סצנות הממחישות את הייצור של פעם, אביזרים, כלים ומודעות פרסומת נוסטלגיות, יש שם בר, אודיו-גייד מצוין באנגלית, ובסוף טעימות כמובן. "יש רק שני אנשים – מנהל המפעל והמנהל הטכני – שיודעים את הפורמולה ונאסר עליהם לטוס ביחד", אומרת יאבורקובה. יחד איתנו מתוודעת אל גאוות העיר גם קבוצה של בני 16 מבית ספר תיכון בעיירה סוקולוב הסמוכה. בסיום סרטון תדמית יפה שסוקר את העולם השותה בחרובקה ומחייך מוורשה ועד אקפולקו, מחכות לנו שלוש טעימות. הנערים מקבלים כוסיות לימונדה.

במוזיאון המוקדש לליקר הבחרוקבקה, המהווה סיבה לגאווה מקומית מזה 200 שנה

במוזיאון המוקדש לליקר הבחרוקבקה, המהווה סיבה לגאווה מקומית מזה 200 שנה

"אחת, שתיים, שלוש!", קוראת יאבורקובה והנערים נענים "לחיים!". בנזיפה מחויכת היא אומרת עוד משהו שנשמע כמו "לא אכלתם ארוחת בוקר??" וכולם חוזרים בקול רם "לחיים!!" ולוגמים מהכוסיות. אני שואלת אם לא מטרידה אותה חשיפת נערים צעירים לשתיית אלכוהול? "ביוני יש פחות תיירים ואז אנחנו מציעים לבתי ספר ולסטודנטים ביקור במוזיאון. זה ההיסטוריה והעתיד שלנו. כמובן שאנחנו לא מגישים להם אלכוהול אלא לימונדה. הרי אסור להם לשתות אלכוהול עד גיל 18!", היא עונה נחרצות. אתר המוזיאון

עיר של פארקים. בפארק סמטאנה אפילו התאריך היומי פורח

עיר של פארקים. בפארק סמטאנה אפילו התאריך היומי פורח

העיר שופעת פארקים מרהיבי עין וכל ערוץ הנהר מלא שלטי ענק של סרטי פסטיבל הסרטים הבינלאומי של קרלובי וארי, שמעניקים לעיר נופך עכשווי מצודד ומנערים ממנה לרגע את שלוות המרפא. מלון Grandhotel Pupp הממוקם בסוף הפרומנדה שלנו לאורך הנהר, הוא התגלמות הגלאמור של קרלובי וארי. כל שועי עולם היו כאן – מפטר הגדול ופרדריק שופן ועד סקרלט ג'והנסון, שרון סטון ומל גיבסון, ותיכף תבוא אומה תורמן, שתקבל השנה בפסטיבל פרס מפעל חיים. כולם זוכים לאריח מוזהב ברחבת החזית של המלון. בבר המלון מוצגת תערוכת קבע של צילומי שחור-לבן של הצלם טונו סטאנו, המנציח את הכוכבים ההוליוודיים שהיו פה.

אבק כוכבים בקרלובי וארי

אבק כוכבים. כרזה לסרט המשתתף בפסטיבל הסרטים של קרלובי וארי

אבק כוכבים 2. קפה על טיילת הנהר, ברקע - אומה תורמן בכרזת הפסטיבל

קפה על טיילת הנהר

הפוניקולר הצמוד לגרנד הוטל פופ מעלה אותנו אל מגדל התצפית דיאנה. הוא נבנה ב-1914 להנאת אורחי הספא ומציע תצפית יפה של העיר ונוף היערות הסמיך העוטף אותה. זהו מקום בילוי נחמד למשפחות וילדים. למרגלות המגדל יש גן חיות קטנטן עם חזירונים וסוסי פוני ולצידו הפתעה – בית פרפרים. זהו חדר בגודל של כמאה מ"ר, לא מרשים במבט ראשון, אבל מרחפים בו חופשי סביבנו עשרות פרפרים אקזוטיים, חלקם ענקיים ממש. מרתק גם לצפות בוויטרינה המאכלסת את כל שלבי מחזור חייו של פרפר. אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות פרפר בוקע מהגולם ועושה את המעוף הראשון שלו. אתר אינטרנט

תצפית ממגדל דיאנה

תצפית ממגדל דיאנה

לא חייבים להתארח במלון הספא אימפריאל כדי ליהנות מחוויה ייחודית שהוא מציע. הצעת נישואים? סתם חופשה רומנטית? תמורת 100 אירו תוכלו לעלות אל מגדל התצפית במרומיו, להשקיף בשעת השקיעה ועד 10 בערב על נוף משגע, סביב שולחן לשניים עם שמפניה, תותים ופירות העונה. האימפריאל ידוע כמלון של אנשי הממשל הצ'כים וכ"מלון של פוטין". זה נכון?! אנחנו שואלים את הקונסיירז'. היא כבר שמעה את השאלה הזאת. "רבים מהלקוחות שלנו הם אנשי 'גזפרום', החברה של פוטין, אבל המלון לא שייך לו", היא עונה לאט ובנימוס.

בית הפרפרים במגדל דיאנה

בית הפרפרים במגדל דיאנה

אופנועים, ציידים ועוד קצת מי בריאות

עד כה הגיעו ישראלים לקרלובי וארי בנסיעה של שעתיים מפראג, רובם תיירי מרפא. השנה יש טיסות שכר ישירות לקרלובי וארי ואם מוסיפים לאטרקציות הטבע את המחירים הזולים יחסית של לינה, אוכל וכניסה לאתרים, מחוז קרלובי וארי מהווה יעד אטרקטיבי גם למטיילים ומשפחות. בעיה אחת שתיתקלו בה היא העובדה שלא רבים באזור דוברי אנגלית. האנגלית חסרה גם בתפריטי המסעדות ובשלטי המידע באתרים רבים. אנחנו יודעים, זה ישתנה בקרוב, מבטיחים לנו.

רבים מגיעים בשביל המים, אבל במחוז קרלובי וארי היערות היפים מהווים אטרקציה מרכזית לא פחות

רבים מגיעים בשביל המים, אבל במחוז קרלובי וארי היערות היפים מהווים אטרקציה מרכזית לא פחות

שמורת הטבע קלדסקה (Kladska) מערבית לקרלובי וארי היא עוד אתר טבע ששווה יום טיול עם תחנות נחמדות בדרך. אנחנו עוצרים בבצ'וב (Bečov). הכפר הקטן מתהדר במבצר וטירה מרשימים, שהסיבה לבקר בהם היא תיבה מוזהבת מהמאה ה-13, יצירת צורפות מרהיבה, המכילה את שרידיו של סנט מאורוס ונחשבת לאוצר לאומי.

ינקה והארולד מהולנד עם שני הכלבים - קאלי וליזי שבורת הברך (בעגלה) מטיילים בשמורת קלדסקה

ינקה והארולד מהולנד עם שני הכלבים – קאלי וליזי שבורת הברך (בעגלה) מטיילים בשמורת קלדסקה

בשולי הכיכר הסמוכה לטירה מושך את עינינו שלט עם הכתובת Moto Museum. בקומה השלישית של הבניין הציב אספן אופנועים בשם זדנק באלק כמה מפניני האוסף שלו. באלק, בן 65, החל ללקט את האוסף, שמונה כיום 200 אופנועים ו-80 זוגות אופניים, כאשר היה בן 14. "הפריט הכי נדיר הוא האופנוע הצהוב הענק מ-1911", הוא מכוון אותנו בשיחה טלפונית בעודנו משוטטים במוזיאון. עד מתי תמשיך לחפש אופנועים עתיקים? "זה החיים שלי. אמשיך עד נשמת אפי האחרונה. כל שנה מתווסף עוד אחד".

 

אופנוע צהוב מ-1911, המוצג הנדיר ביותר באוסף של זדנק באלק

אופנוע צהוב מ-1911, המוצג הנדיר ביותר באוסף של זדנק באלק

קלדסקה היא שמורה ענקית. אפשר להתחיל בביקור במוזיאון בכניסה לשמורה, שמציג את הצמחייה ובעלי החיים שבה ויש גם סרט. 40 קרונות למבוגר, 80 קרונות לכרטיס משפחתי. הצטיידו במזומן, אין תקשורת בסביבה ולא ניתן לשלם בכרטיס אשראי. וגם: כדאי שיהיו לכם בכיס מטבעות של 10 קרונות שמאפשרים כניסה לשירותים ציבוריים.

שביל עץ נוח להליכה (ולכיסאות גלגלים) באורך של 1.6 ק"מ, מוביל אל עומק יער אפלולי מקסים של עצי בוק ושקמה, שהוא חלק ממסלול הליכה של תשעה וחצי קילומטר, החוצה את היערות, כרי הדשא ואדמות הכבול סביב אגם קלדסקה.בכניסה ליער הפכה בקתת צייד עתיקה למלון ציידים של 17 חדרים. אם לא אכפת לכם להתעורר בבוקר מול פוחלץ של צבי או גולגולת עם קרניים תמורת 50 אירו תוכלו לשכור פה חדר נזירי עם טלוויזיה, כולל ארוחת בוקר בקרבת השמורה. אנחנו אוכלים ארוחת צהריים במסעדת הציידים. זו רק אני שחשה אי נוחות מול הפוחלצים והידיעה שבצלחת מוגש איל? מנת בשר צייד ברוטב פטריות, שמנת וחמוציות פחות מ-50 שקל. חצי ליטר בירה – 5 שקלים, תפוחי אדמה נפלאים בתנור באותו מחיר.

אל המעיין: קולונדות מפוארות מהמאה ה-19 גם במריאנסקה לזנה

אל המעיין: קולונדות מפוארות מהמאה ה-19 גם במריאנסקה לזנה

אנחנו מסיימים את היום הזה במריאנסקה לזנה, מרחק שבע דקות נסיעה ממסעדת הציידים, עוד עיר יפה, שעיקר פרנסתה על מי מעיינות המרפא שלה. במרכז העיר קולונדה יפהפייה בלב הפארק ופארק מיני בוהמיה – מבצרים, אחוזות וטירות מלכותיות משחזרים בזעיר אנפין את המבנים ההיסטוריים מרחבי צ'כיה.

פארק מיני בוהמיה במריאנסקה לזנה

פארק מיני בוהמיה במריאנסקה לזנה

בינתיים בקרלובי וארי נפרשו השטיחים האדומים בחזית אתר פסטיבל הסרטים וכוסו בניילונים מפני הגשם. סביב גרנד הוטל פופ כבר סוגרים מחסומי ביטחון את כל אזור המלון ומאבטחים בחליפות צועדים הלוך-חזור בכניסות לרחבה. אומה בדרך.

עוד אטרקציות לכל המשפחה

כריסמס האוס בטירת Doubi

במרחק חמש דקות נסיעה ממרכז העיר נמצאת טירת Doubi מ-1792 שנקראת כיום "בית חג המולד". כל סנטימטר בחצר הטירה וחדריה מלא בקישוטי כריסמס, דובונים ובובות פרווה, פיות וחדי-קרן, רכבות חשמליות, צעצועים וכל מה שתולים על עץ חג המולד. יש גם תצוגת דובונים עתיקים.זו בעצם חנות ענקית השייכת ליצרנית אביזרים ומתנות חג מולד. לקראת החג עושים שם קניות, ביתר השנה גם, אבל בקטנה, ובעיקר נהנים מהתצוגה. הילדים יהיו בהלם. מחיר הכניסה כ-20 שקלים למבוגר וכ-10 שקלים לילד מגיל שלוש ולגימלאי. אתר אינטרנט

קלינוביץ (Klínovec)

אתר סקי בגובה 1,244 מ' מעל פני הים, שהופך בקיץ לטרייל פארק במרחק חמש דקות נסיעה מקרלובי וארי. עולים במושבי רכבל פתוחים לטיולים ברגל ביערות, רכיבה באופניים וקורקינט הרים (רולר בשפת המקום).

הרכבל בקלינוביץ. אתר סקי בחורף, טרמפולינות ושביל אגדות ביער בקיץ

הרכבל בפלשיבץ. אתר סקי בחורף, טרמפולינות ושביל אגדות ביער בקיץ

פלשיבץ (Plešivec)

אתר סקי בגובה 1,000 מ' מעל פני הים, שהופך בקיץ לאזור יפה לטיול, עם טרמפולינות ופארק חבלים לכל המשפחה, ויער יפה עם שביל של פסלי עץ מהפולקלור המקומי.

קייקים בנהר

שיט בקייקים על נהר ה-Ohře הוא אחד הכייפים של הקיץ במחוז קרלובי וארי. החלק היפה ביותר של הנהר מתחיל ליד העיירה סוקולוב, שם הנהר מקיף את מבצר לוקט. בקבוק בירה צ'כית טובה על הדרך? אפשר לעצור לבירה בלי לרדת מהקייק במעין קיוסק דרייב-אין באמצע הנהר ולהמשיך הלאה. אתר אינטרנט

שופינג

מדרחוב מסריקה – חנויות במחירים עממיים.

אטריום – קניון סטייליסטי במרכז העיר.

ואריאדה ופונטנה – קניונים עממיים עם פעילויות לילדים במרחק 25 דקות באוטובוס ממרכז העיר.

מלון Vienna House Dvořák

חדרים גדולים ונעימים, ארוחת בוקר עשירה, בריכה מקורה, טיפולים ומסאז'ים, במיקום מושלם במרכז העיר. אתר אינטרנט

פרטים נוספים על האזור באתר המחוז

צילום תמונה פותחת: שאטרסטוק

הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של קרלובי וארי וחברת Visit Spa

מוזיקת רחוב בפראג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.