תפריט עמוד
מי שעומד ברמזור ליד גשר הירקון או מסתובב באזור גני התערוכה בתל אביב עשוי לשמוע צלילים לא מוכרים, הזכורים מטיול רחוק בהודו או באפריקה. לקונצרט אחראיות ציפורים צבעוניות, המעופפות, מטפלות בגוזלים, רצות על המדרכה או נעמדות על התמרורים. הן אינן מופיעות במגדיר הציפורים של אזורנו, אבל הן מתנהגות כאילו כאן ביתן.
ציפורים אלה, כמו הזרזיר ההדור (Spreo superbus) או המַיְנָה המצויה (Acridotheres tristis), לא הגיעו הנה באופן טבעי כפי שהגיעו לארץ הירגזי, הנקר ומינים נוספים, אלא בעזרת בני אדם. בכל העולם מוכרת התופעה של מיני בעלי חיים פולשים, שהועברו ממקומם בידי האדם, נפוצו והתרבו באזור לא להם.
הפולשים מגיעים לשטח חדש, לפעמים ללא אויבים טבעיים שמאיימים עליהם. אם התנאים מתאימים ואם הגיעו לנחלה החדשה מספיק פרטים, ההתרבות מהירה ביותר ופגיעתם עלולה להיות קטלנית. גם אם מדובר בציפור יפהפייה ועדינה לכאורה, היא דוחקת מינים מקומיים מאזורי קינון ואכילה. מינים מקומיים שחיים מאות שנים באיזון ושיווי משקל עלולים להיעלם בשל הפגיעה באיזון המערכת.
דוגמה להשפעת מין פולש קיימת באיי סיישל (Seychelles): אל האיים הגיעו חולדות כנוסעות סמויות באוניות. באין להן טורפים טבעיים בסיישל, התרבו החולדות ללא הגבלה. בניסיון לפתור את הבעיה, ייבאו תושבי האיים מאות תנשמות. התנשמות, שבארצות מולדתן מתפקדות כטורף טבעי לחולדות, מצאו להן באיים טרף קל יותר. מדוע להתאמץ לצוד חולדה אם על כל עץ יושב לו גוזל חסר הגנה של שחפית פיה (Gygis alba)? החלפת התפריט היתה מהירה, והתנשמות הפכו לאויב מספר אחת של הציפור הלאומית בסיישל, עד כדי כך שחובבי ציפורים וטבע מתבקשים לחסל בהומניות קני תנשמות שהם מוצאים באיים.
בישראל התיישבו בשנים האחרונות כמה וכמה מינים פולשים, לא רק ציפורים. הנוטרייה, מכרסם ענק שמשקלו מגיע לשבעה קילוגרמים, הובאה לארץ ב־1951 לשימוש בתעשיית הפרוות, ברחה, התרבתה ונמצאת כיום בכל מקווי המים המתוקים בצפון הארץ ובמרכזה, ומזיקה בחפירת מחילות עמוקות בגדות בריכות הדגים.
בקרב בעלי הכנף חיים בישראל כעשרה מינים פולשים, הבולט בהם הוא המינה המצויה. זהו זרזיר גדול וחזק שמוצאו מהודו. עד לאחרונה, המינות נמכרו בכסף רב בחנויות בעלי חיים כציפור נוי פיקחית שניתן ללמדה לדבר. המינות של תל אביב ברחו ככל הנראה מה"צפארי", ועד היום נצפו מאות זוגות באשקלון, בירושלים, בעמק חפר, בבאר שבע ובמקומות נוספים. זרזיר זה נוהג לחמוס קני ציפורים, הוא כבר נראה מגרֵש נקר סורי מקנו, ועיקר איומו, ככל הנראה, הוא על הדוכיפת.
המין הפולש המוכר ביותר בארץ הוא כנראה דרָרַת קְרָמֶר (Psittacula krameri) הגדולה והרעשנית, תוכי גדול וירוק הנפוץ כבר במקומות רבים בארץ. הדררה מופיעה בפסיפסים עתיקים בארץ, ולא ברור אם היא הובאה לכאן על ידי האדם או שהגיעה באופן טבעי ממסופוטמיה, שם מקורה. מיני תוכים נוספים מקננים בר בארץ, ויש עוד מינים פולשים, ביניהם ציפורי שיר וציפורי מים, דגים וצב עם פסים אדומים בראשו מארצות הברית. עד לפני כשנתיים הנושא לא טופל, אך עתה החלו רשויות הטבע לנקוט עמדה בנושא, כדי שעולם החי השברירי שלנו לא ייפגע.


קוראים שנתקלו במינים פולשים מוזמנים לדווח על כך לחטיבת המדע, רשות הטבע והגנים, רחוב עם ועולמו 3 ירושלים 95463

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...