תפריט עמוד

איראן נגד 300

סרט הפעולה ההיסטורי "300" עוסק במלחמת תושבי ספרטה בפרסים, ועורר זעם באיראן. האיראנים טוענים שמדובר במזימה אמריקאית להשפיל אותם

הסרט האמריקאי שובר הקופות, "300", הצליח להכעיס את האיראנים. הסרט עוסק במלחמת אנשי ספרטה באימפריה הפרסית, ולטענת האיראנים הוא מעליב את התרבות המפוארת שלהם ומעורר איבה כלפי איראן. באיראן נתפס הסרט כחלק מהמאבק של תרבות המערב באיראן. חלק מכותרות העיתונים זעקו כי "הוליווד הכריזה מלחמה על האיראנים", כך מדווחת סוכנות הידיעות אי.פי.

הסרט, שגרף 70 מיליון דולר כבר בסוף השבוע הראשון להקרנתו, מבוסס על ספר קומיקס שמתאר את קרב תרמופילאי ב-480 לפני הספירה, במהלכו כוח שכלל 300 לוחמים ספרטניים, נלחם בעוז, עד המוות, מול הצבא הפרסי ביוון. המלחמה איחדה את כל היוונים והביאה להקמת הדמוקרטיה הראשונה.

מה כל כך מרגיז את האיראנים? מסתבר שהאימפריה הפרסית ולוחמיה לא מוצגים בסרט באופן מחמיא. "הסרט מתאר את העם האיראני כמפלצת, ללא תרבות, רגש או אנושיות, עם לא חושב על דבר מלבד תקיפת אומות אחרות והרג", כך נכתב אתמול (ג') בעיתון האיראני העצמאי איינד-נו. יש לציין, כי אפילו כמה מבקרים אמריקאיים טענו כי הפרסים מוצגים בסרט כאנשים מושחתים ומרושעים, בעיקר בהשוואה ליוונים שמותגים בסרט בצורה אצילית. המבקרים טענו כי מן הסרט עולה נימה פוליטית שמושפעת ממלחמת המערב נגד איראן.

תמונה מהסרט שמעליב את האיראנים | צילום: Alejandro Molina – cc – by

ואכן, הסרט יוצא בתקופה של מתיחות גדולה ביחסי ארה"ב – איראן, הנסובה בעיקר סביב תוכנית הגרעין האיראנית. באיראן סבורים שהסרט הוא חלק מהמתקפה הפוליטית שארצות הברית מנהלת מולם. ג'אבאד שמגהדרי, יועץ התרבות של נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, אמר שארצות הברית מנסה, באמצעות הסרט, להשפיל את איראן, כדי לחפות על הטעויות הרבות שהיא עושה ולהסית את החיילים ואת מחרחרי המלחמה נגד איראן.

בנוסף להיבטים הפוליטיים, הסרט נתפס כהתקפה על ההיסטוריה הפרסית, שמהווה מקור לגאווה בקרב האיראנים ומאחדת אותם. אפילו המבקרים החריפים של השלטון האיסלאמי הנוכחי גאים בהיסטוריה של איראן. פרשנים שהופיעו בטלוויזיה האיראנית בימים האחרונים טענו שהסרט מעליב. בנוסף, אירחה הטלוויזיה האיראנית כמה במאים איראנים, שהצביעו על אי הדיוקים ההיסטוריים שבסרט.

בעיתון בעל התפוצה הרחבה ביותר באיראן, חמשחרי, נכתב כי "300" משרת את המדיניות של הנהגת ארצות הברית". בעיתון צופים שהסרט יעורר גל מחאה בכל רחבי העולם. "איראנים שמתגוררים בארצות הברית ובאירופה לא יוכלו להישאר אדישים לעלבון הברור זה".

כדאי לציין, שבשל המגבלות שמטילה הממשלה האיראנית על סרטים מערביים, הסרט כלל לא הוקרן באיראן וככל הנראה גם לא יוקרן שם. לפחות לא באופן רשמי. באחד העיתונים דווח כי עותקים לא חוקיים של הסרט כבר מסתובבים בשוק.

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.