תפריט עמוד

הטבע האיסלנדי מדהים בעוצמתו. יש כאן שילוב מפעים של קרחונים, הרי געש פעילים, שדות בזלת משוננים, גייזרים, מפלים אדירים, מעיינות חמים ומרחבים גדולים ומרחיבי לב, שבהם כמעט שלא נתקלים באנשים, פרט לחוות מבודדות ועדרי סוסים יפהפיים. הוסיפו לכל אלה את בעלי החיים והעופות הימיים ותקבלו גן עדן אמיתי לחובבי הטבע. ואת כל היופי הזה אפשר לראות בטיול ג'יפים מרתק ברחבי האי.

 

סוסים איסלנדיים באחו, ברקע – הר געש | צילום: Thomas Quine

 

הטיול באיסלנד מתחיל בבירה ריקיאוויק (Reykjavik), הבירה צפונית בעולם. זוהי עיר תוססת ומלאת חיים, עם בתי קפה, מסעדות ושפע של אירועי תרבות. מי שרוצה להכיר את העיר במבט מלמעלה, כדאי לו לטפס למגדל של כנסיית Hallgrimskirkja, משם נשקפת תצפית נפלאה על כל העיר. בעיר יש כמה מוזיאונים מעניינים, בהם המוזיאון הלאומי (The National Museum) שמתאר את התרבות וההיסטוריה של איסלנד; הגלריה הלאומית (National Gallery), שמציגה אמנות איסלנדית והמוזיאון הפתוח Arbaejarsafn, שמאפשר הצצה לאורח החיים האיסלנדי המסורתי.

עמק מיוער, מכתשים וקרחונים
לאחר לילה של בילויים (או שינה טובה, בהתאם להעדפותיכם), נוסעים מרייקויאוויק מזרחה על כביש מס' 1 לעבר עמק ת'ורסמורק (Thorsmork), הקרוי על שמו של תור, אל הרעם במיתולוגיה הנורדית. זהו עמק יפהפה המוקף בהרים, קרחונים ונהרות, ובתוכו יש יערות, פלגי מים ושפע של צמחיה ופריחה, וכן שבילי הליכה רבים ונהדרים. הכניסה לעמק עוברת דרך מפל סליארלאנדספוס (Seljarlandsfoss) המרשים, ששביל הליכה מוביל אל מאחוריו. בשמורה נמצאת גם בריכת תור, שמומלץ מאוד לטבול בה. משם נוסעים לקרחון מירדל, המתנשא לגובה של 1,450 מטר. אחרי הביקור במקום ממשיכים בנסיעה לויק (Vik), הישוב הדרומי ביותר באיסלנד. בסמוך לויק מזדקרים מהים עמודי בזלת והאתר משמש כאזור קינון למינים רבים של ציפורים ועופות ים.

תוכי ים עומד על קצה מצוק היורד אל האוקיינוס | צילום: אייסטוק

היום הבא של הטיול יוקדש לנסיעה לשמורת לאקאגאגיר (Lakagigar), המכונה לאקי, שבדרום-מזרח איסלנד. התפרצות וולקנית אדירה שנמשכה כמה חודשים ב-1783 הביאה להיווצרותם של למעלה ממאה מכתשים מסוגים וגדלים שונים. אפשר לערוך במקום מספר מסלולי הליכה אל תוך הלועות המסודרים בטור אחד ארוך וכן לפסגת לאקי, ממנה נשקף נוף מרהיב. אתר מעניין נוסף באזור הוא קניון פיאדרה (Fjadrargljufur) היפהפה שבין קירותיו הזקופים זורם נהר הפיאדרה.

יומו הרביעי של הטיול ייפתח בנסיעה מזרחה, לדרום האי, אל עבר שמורת סקאפטאפל (Skaftafell) וקרחון ואטנאיוקול (Vatnajökull), הגדול ביותר באירופה. בשטח השמורה יש קרחונים, הרים מושלגים, מפלים ועוד. בשמורה יש כמה מסלולי הליכה. אחד מהם, אותו לא כדאי להחמיץ, הוא המסלול אל המפל השחור (Svartifoss), מפל מרהיב המוקף משניו צידי בעמודי בזלת שחורים. הטיול ימשיך לעבר הלגונה הקרחונית יוקולסארלון (Jökulsárlón) שבחלקו הדרומי של קרחון ואטנאיוקול. במימי הלגונה צפים גושי קרח שניתקו מן הקרחון. להעצמת החוויה מומלץ לשוט ברכב אמפיבי בין גושי הקרח.

אגם מיוואטן. אחד האזורים הפעילים ביותר מבחינה וולקנית | צילום: אייסטוק

שדות לבה, הרי געש וסילוני קיטור מתפרצים
התחנה הבאה בטיול היא שמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar), בה ניתן להתרשם שוב מנופים וולקניים של הרי געש, שדות לבה וסילוני קיטור הפורצים מתוך סדקים בקרקע. הדרך עוברת לצד הר הגעש הקלה (Hekla), שהתפרץ לאחרונה בשנת 1991. המקום משופע בבריכות טבעיות חמות, שבאחדות מהן אפשר להתרחץ.

היום הבא של הטיול מוקדש ברובו לנסיעת שטח, במהלכה חוצים את האי לכיוון צפון לאורך המתווה העיקרי של קו השבר והרכס התת אוקיאני. הדרך מרובת הפתעות, ובמהלכה עוברים בין קרחון הענק – וואטנהיוקול והקרחון המרשים הופסיוקול וצופים במפלים מרשימים האופייניים לאי. הדרך מסתיימת באגם מיוואטן (Mývatn) שבצפון האי.

אזור אגם מיוואטן הוא אחד האזורים הפעילים ביותר באיסלנד מבחינה וולקנית, ויש בו שדות לבה, מעיינות חמים, מכתשים וולקניים והרי געש. האגם, שבו חמישים איים, הוכרז כשמורת טבע ב-1974. במימי האגם חיים דגי סלמון וטרוטה ומינים רבים של ברווזים, ובסביבתו מקננות ציפורים רבות. סביב האגם, המשתרע על שטח של 37 קמ"ר יש מסלולי הליכה רבים, ולועות הרי הגעש ובריכות הבוץ מזמינים לביקור.

מפלי גולפוס, אחד האתרים המרכיבים את משולש הזהב | צילום: אייסטוק

המשך הטיול יוקדש גם הוא לנופים הגעשיים המדהימים של איסלנד. הר הגעש אסקיה נמצא במרכז האי, בארץ של נופי גבעות של טוף וולקני בגוונים שונים. הוא נחשב לאחד המקומות היפים ביותר באי, ולא במקרה המקומיים מכנים אותו: "מלכת איסלנד". לוע הר הגעש זרוע המון סלעי בזלת בשלל גדלים וצבעים. גולת הכותרת בביקור במקום היא שני האגמים המרהיבים. הראשון, Oskjuvatn, הוא האגם העמוק ביותר באיסלנד שצבעו טורקיז מדהים. אגם נוסף הוא ויטי (Viti), שמשמעותו גיהינום – זהו אגם תכול וחמים שנמצא בלוע הר הגעש והרחצה בו יותר ממומלצת. לא כדאי להחמיץ גם את הטיול הרגלי אל תוך הקניון השחור שלמרגלות ההר, עד למפל נסתר.

מפלים בעוצמה מדהימה
הגיע הזמן לחוות נופים קצת אחרים, נופי מים ומפלים שוצפים. למחרת הביקור באסקיה נוסעים לכיוון קניון יוקולסה (Jökulsárgljúfur) שפירושו – קניון הנהר הקרחוני. זהו קניון שבו זורם נהר אדיר בעצמתו, שמקורו בקרחון Vatnajokull. בפארק אפשר לראות כמה מפלים נפלאים, המרשימים מכולם הם מפלי דטיפוס (Dettifoss) בעלי העוצמה החזקה ביותר באירופה. באזור כמה מסלולי טיול יפים, בהם הטיול לאסבירגי (Ásbyrgi). זהו קניון בצורת פרסה, עשיר מאוד בצמחייה, שבין קירותיו מקננות ציפורים רבות. בתחתית הפרסה יש אגם קטן. מאזור זה ממשיכים בנסיעה לכפר הדייגים הוסאוויק (Husavik), שבעבר היה מפורסם בציד לווייתנים אכזרי והיום הוא מתפרנס מתיירות סביב חייהם של הלווייתנים. בכפר יש מוזיאון לווייתנים ויוצאות ממנו הפלגות לצפייה בלווייתנים. במרחק כחמישים קילומטר מהוסאוויק נמצאת אקוריירי (Akureyri), העיר השנייה בגודלה באיסלנד, ומקום הלינה לאותו לילה.

התפרצות של גייזר באתר גייזיר | צילום: Dieter Schweizer, GFDL

שלושת הגדולים ובילוי עירוני לסיום
סופו של הטיול יוקדש לאזור המתויר ביותר באי: משולש הזהב. מאקוריירי נוסעים דרומה לכיוון גולפוס (Gulfoss), הראשון באתרי המשולש האיסלנדי המפורסם. זהו מפל אדיר ויפהפה עם שני אשדים. במרחק לא רב ממנו נמצא גייזיר (Geysir), אתר בו מתפרצים גייזרים רבים, שהעניק לעולם את המילה גייזר. הגייזר המפורסם הוא The Great Geysir, שאכן מתפרץ לגובה רב, אך תדירות ההתפרצויות שלו אינה גבוהה בשנים האחרונות. באותו אתר נמצא גם Strokkur, גייזר שמתפרץ בכל חמש דקות. האתר השלישי במשולש הזהב הוא Thingvellir, האתר ההיסטורי החשוב ביותר באיסלנד, שבו נוסד הפרלמנט הראשון באירופה.

זה הזמן להיפרד מהטבע הפראי ולחזור לריקיאוויק, בה ישנים לילה אחד לפני הטיסה הביתה. זוהי הזדמנות מצוינת ליהנות מחיי הלילה התוססים של ריקיאוויק, אחרי שמונה לילות בהם רק הטבע נשמע ברקע. לפני הטיסה הביתה אפשר עוד להספיק וליהנות מנפלאותיה של העיר, סיום הולם לטיול באי המדהים הזה.

עוד על טיול לאיסלנד


אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...