תפריט עמוד
אם הכל ילך כשורה, בחודש יולי 2004 תצא מחופי צרפת ספינת מחקר קטנה לכיוון מצר גיברלטר. על הספינה יהיו גיאולוג והיסטוריון צרפתי וכן שני חוקרים ואנשי ים שהובילו לפני שנים מספר את מסע החיפושים המוצלח בעקבות הטיטניק. בנקודה כלשהי ממערב לגיברלטר, כעשרים קילומטר צפון־מערבית לטנג'יר (Tangier), תורד אל המים צוללת זעירה מאוישת בידי שני אנשים. המטרה: לאתר את אזור המגורים של תושבי אטלנטיס – היבשת המיתולוגית האבודה.
אטלנטיס הוזכרה לראשונה בכתביו של אפלטון. בדיאלוגים "טימאוס" ו"קריטיאס" מדבר אפלטון על כוהן מצרי שסיפר למחוקק היווני סולון על ממלכה עתיקה, שהתקיימה 9,000 שנה קודם זמנו. לפי התיאור, אטלנטיס היתה מעצמה ימית אדירה שוחרת שלום, ששטחה היה "גדול יותר משטחן של לוב ואסיה אילו נתחברו יחדיו", ומיקומה מאחורי "עמודי הרקולס", הם מצרי גיברלטר. עם הזמן איבדה אטלנטיס את כוחה ומעמדה כי מנהיגיה איבדו את דרכם, ובשלב מסוים נבלעה היבשת כולה על ידי הים ברעידת אדמה גדולה ושקעה למצולות.
אטלנטיס הציתה את דמיונם של מיסטיקנים, הרפתקנים ולא מעט אנשים רציניים מאוד, שחיפשו אחריה בכל מקום אפשרי בעולם (ראו "מסע אחר" 52). עכשיו הגיע תורו של חוקר צרפתי, פרופ' ז'ק קולינה ג'ראר מאוניברסיטת פרובנס שבצרפת, המאמין שהוא יודע בדיוק היכן שקעה היבשת.
ג'ראר נקלע לסיפור אטלנטיס במהלך מחקר על אודות דפוסי נדידה של בני אדם מאירופה לצפון אפריקה בתקופת עידן הקרח האחרון. לפי חישוביו, בשיאו של עידן הקרח הקטן, לפני כ־19 אלף שנה, היה מפלס המים של הים נמוך בכ־110 מטר מאשר היום. מודל שבנה מראה כי באזור "עמודי הרקולס" היתה קבוצה של איים רדודים, שאפשרו לאנשים הקדמונים לחצות בעזרתם את מעבר המים ולהגיע מאירופה לאפריקה. ואז, לפני כ־11 אלף שנה, החלו הקרחונים להפשיר ומי הים הציפו אזורים יבשתיים נרחבים, לרבות את קבוצת האיים הרדודים באזור המכונה כיום ספרטל (Spartel).
בנקודה זו בדיוק רוצה ג'ראר לחבר את המציאות עם המיתוס. כתבי אפלטון נכתבו לפני יותר מאלפיים שנה. הזמן שבו שקעה היבשת על פי הכוהן המצרי, כ־9,000 שנה קודם לכן, חופף לזמן שבו התרחשו אותן תמורות טבעיות שהביאו לכך שאיי המצרים הוצפו במהירות יחסית.
לפרויקט החיפוש של ג'ראר מצטרפים פול־אנרי נארגל וז'ורז' טולו, שהיו מעורבים במציאת הטיטניק, והחבורה טוענת שהיא כבר זיהתה מקום שאולי שימש נמל לבני אטלנטיס הקדומים. שם יחל מסע החיפושים. בשלב הראשון הם מתכוונים לחפש אחר כלים ובעיקר מערות שיכלו לשמש למגורים לתושבי היבשת ששקעה. "אם אלה יימצאו", מבטיח ג'ראר, "נחזור לשם עם מצלמות משוכללות שיאפשרו לנו לסרוק אותן בצורה מפורטת יותר".

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...