תפריט עמוד

אוקלנד – ארבעה כיווני אוויר

לטפס על מגדל שראשו בשחקים ורצפתו זכוכית, לחגוג בפסטיבלים רב תרבותיים, לבקר בגלריות ובשווקים, לצאת להפלגות באיים מקסימים. ארבע פעילויות לאוורור הנפש

תמונה לילית: מאות אלפי איש יושבים זה בצד זה במדשאה הענקית מול רחבת המוזיאון של אוקלנד על כסאות מתקפלים או שמיכות פרושות. לרובם ערכות פיקניק וכוסיות יין ביד. ילדים מתרוצצים, מנופפים בפנסים פלורוסנטיים זוהרים ובבלוני הליום. שקט, שלווה וסדר מופתי שורים בכל. זר (בפרט ישראלי) לא יבין זאת; למי שהורגל למנגלים הצפופים והרועשים של ימי העצמאות, השלווה של המוני אדם הנהנים בצוותא בנינוחות שכזו נראית כמו תמונה סוריאליסטית או פטה מורגנה.

"סימפוניה תחת כוכבים", הנערכת כל שנה בחודש פברואר בפארק אוקלנד, היא רק אחד מעשרות האירועים המוזיקליים שמוצעים חינם לתושבי אוקלנד ולאורחיה במהלך חודשי הקיץ הניו זילנדי (דצמבר-מרץ). קודמת לה זמרה המונית בציבור של מזמורים כנסייתיים ושירי חג, הנערכת באותו פארק סמוך לחג המולד. בפינות אחרות של העיר, כמו חממת גני החורף היפהפייה של המוזיאון או גינות ציבוריות פסטורליות, מזמינה עיריית אוקלנד את הציבור כל סוף שבוע קיצי לעשרות מופעים איכותיים של טובי הזמרים והנגנים הניו זילנדים, הכל באווירה חופשית ומשפחתית של אנשים, כלבים וטף.

איזור מישן ביי | צילום: אנדרו סימפסון

עיר רב תרבותית
באוקלנד נמצא המגוון הרחב ביותר של תרבויות בניו זילנד, והעיר מעודדת מאוד את תדמית העיר הרב תרבותית. עם השנים היא הופכת לחגיגה של פולקלור אתני. כמעט אין שבוע שבו לא מתקיים איזשהו אירוע: משחקי ההיילנד הסקוטיים, יום פטריק הקדוש והריקודים הקלטיים של האירים, פסטיבלי השנה החדשה וחג הפנסים הסיני, כינוס הפסיפיקה הענקי של הפולינזים (בני האיים באוקיינוס השקט), יום יפן, חגים הודיים, תחרויות ריקודים מאוריים, חגיגה קוריאנית, בניית מנדלת חול טיבטית ואפילו מסיבת חנוכה של הקהיליה היהודית הקטנה – כולם נחגגים בפומבי.

רבים מן האירועים נערכים בתיאטרון הגדול (Aotea Centre), שהוא חלק ממתחם של ארבעה תיאטראות במרכז אוקלנד הקרוי "The Edge", וברחבת התיאטרון (Aotea Square), שבסופי שבוע רגילים מתקיים בה בקביעות שוק אמנויות.

כל אירוע כזה הוא כמו "קפיצה קצרה לחו"ל": הסביבה מתמלאת בעשרות דוכני מזון של הארץ החוגגת, מבחר עבודות אמנות וחפצי חן מהמקום, וקבוצות של רקדנים וזמרים בתלבושות מסורתיות המופיעים במשך יום שלם או כמה ימים ומספקים תחושת בית לקהיליית המהגרים וצבעוניוּת סוחפת למבקרים מבחוץ.

אוקלנד דומה קצת לתל אביב. היא איננה בירת ניו זילנד, אך בהיותה העיר הגדולה ביותר במדינה (כשליש מאוכלוסיית ניו זילנד), היא מציעה את מירב האפשרויות לבילויים וליציאות. נערכות בה תחרויות ספורט בינלאומיות רבות, כמו טורניר טניס המתקיים כל שנה בחודש ינואר, משחקי גולף וכמובן ראגבי (Rugby), המשחק הלאומי של הניו זילנדים. הרבה אמני במה שעורכים סיורי הופעות סביב העולם כוללים היום גם את אוקלנד בדרכם לסידני או מלבורן. מידע על המתרחש בעיר אפשר למצוא במגזין החודשי "Citymix" בחוברת השבועית "Auckland What’s On" ובעיתוני סוף השבוע.

אוקלנד מכונה "עיר המפרשים" מפני שיש בה את מספר הסירות הגבוה ביותר לנפש יחסית לכל ערי העולם

קפיצה מראש המגדל
אוקלנד רבתי מתפרשת על פני שטח נרחב. היא מורכבת מכמה תת ערים נפרדות היוצרות רצף עירוני אחד של כשישים קילומטר מצפון לדרום וכשלושים קילומטר ממזרח למערב. אוקלנד סיטי משתרעת בין נמל וואיטֶמטָה (Waitemata) לנמל מנוקאו (Manukau). המרכזים העירוניים שמצפון לגשר הנמל (Harbor Bridge) נקראים נורת' שור סיטי (North Shore City). מנוקאו סיטי נמצאת בדרום, באזור שדה התעופה, ואילו אזור מערב העיר השוכן בלב הסבך הניו זילנדי נקרא וואיטאקירִי סיטי (Waitakere City).

מלבד כמה בנייני משרדים רבי קומות בלב העיר ובמרכזים בחלקי העיר השונים, בנויה רוב אוקלנד מבתים פרטיים עם חצרות. כמו בערים אחרות בעולם, גם באוקלנד נחשבים האזורים הצפוניים ליוקרתיים יותר בעוד דרום העיר עני יותר.

על העיר חולש סקיי טאוור (Sky Tower), "מגדל השמים" היפהפה. המסעדה המסתובבת Orbit שבראש המגדל מבטיחה טעמים נפלאים עם נופים מסחררים, בפרט אם הגעתם מעט לפני השקיעה וקיבלתם את הקינוח אחרי רדת השמש, כשכל אורות העיר מנצנצים בעלטה. אחרי הארוחה אפשר לעלות למרפסת התצפית ולחוות פחד גבהים בהליכה על רצפת הזכוכית (העבה, אל דאגה!) ובהתבוננות בעיר הרוחשת שמתחת. מדי כמה דקות עלול לחלוף מולכם ברנש חובב אדרנלין, שקופץ מראש המגדל ברוח הבאנג'י, פעילות אטרקטיבית נועזת המוצעת באוקלנד בווריאציה ייחודית זו.

שוק אוטרה (Otara), הנמצא בין טכניון מנוקאו למרכז אוטרה, נערך בימי שבת בבוקר והוא מקום נחמד לשוטט בו כדי לחוש אווירה פולינזית. מאחורי קולנוע ריאלטו (Rialto) שבאזור ניו מרקט יש ריכוז של חנויות מזון אסייתיות. רחוב אליוט בלב העיר הוא מרכז קטן של מסעדות אסייתיות, ובמעלה רחוב Queen, הרחוב הראשי של אוקלנד, יש כמה מסעדות קוריאניות זולות וטעימות.

פארק קורנוול הגדול והפסטורלי | צילום: אייסטוק

יאכטות ופינגווינים בעיר המפרשים
אוקלנד מכונה "עיר המפרשים" מפני שיש בה את מספר הסירות הגבוה ביותר לנפש יחסית לכל ערי העולם. לכבוד מרוץ גביע אמריקה ב-2003 נבנה מחדש אזור הנמל של אוקלנד (Viaduct Basin) ולאזור נוספו מסעדות, מועדונים, דירות יוקרה ומקומות מעגן מיוחדים ליאכטות הפאר של עשירי העולם שהגיעו במיוחד לאירוע. באזור הנמל נמצא גם מוזיאון הספנות הלאומי של ניו זילנד.
אחד הרבעים היפים של העיר הוא רובע פארנל (Parnell), שנמצא במרחק עשרים דקות הליכה מהמרכז. זהו אזור ציורי עם וילות עץ, מסעדות נעימות, ריכוז של גלריות וחנויות עם עבודות יד יפות מזכוכית וקרמיקה (שהניו זילנדים מצטיינים בהן). בפארנל נמצא גם גן הוורדים, אשר עומד בשיא פריחתו בסביבות נובמבר-דצמבר.

הים המקיף את אוקלנד כמעט מכל צדדיה והריאות הירוקות של הפארקים והגנים, שבמקומות רבים מופיעים בתערובת מקסימה של כחול וירוק רוגע, הופכים את אוקלנד לאחת הערים הנעימות בעולם. אחד הפארקים האהובים עלי הוא פארק קורנוול (Cornwall Park) הגדול והפסטורלי, בו נמצא גם "Acacia Cottage" – הבית העתיק ביותר באוקלנד. גם פארק אוקלנד דומיין (Auckland domain) שליד המוזיאון של אוקלנד הוא ציורי ומלא פינות חמד. מומלץ לשלב כמה שעות של צפייה בתצוגות שבמוזיאון (בעיקר הפסיפיות והמאוריות, ואפשר גם לחזות בהופעה מאורית קצרה בתשלום), עם הליכה נינוחה בשבילי הפארק המובילים עד לרובע פארנל.

מעט מזרחה לפארנל, באזור מישן ביי (Mission Bay), נמצא העולם התת מימי של קלי טרלטון (Kelly Tarlton`s Antarctic Encounter & Underwater World). שם אפשר לבקר בקרחון עם פינגווינים מאנטארקטיקה ולהלך במין מנהרה שקירותיה ותקרותיה אקווריום, כשכרישים וחתולי ים חולפים במרחק סנטימטרים ספורים מפניך.

אחרי המפגש הקרוב עם היצורים התת מימיים, נחמד לשבת באחד מבתי הקפה הנעימים מול הטיילת של טמאקי דרייב וליהנות ממראה המפרשיות הגולשות בים והאנשים הגולשים ברולרבליידס על היבשה. בשלב הזה, בהנחה שכבר שבעתם מטיולים ושוטטות, למה לא לחפש צדפים באחד מחופי העיר? ברוב המקרים תגלו כי לכל חוף ישנו סוג צדפים ייחודי ונפלא משלו, וכך גם תוכלו להביא הביתה מזכרת נחמדה, מתנת הטבע הנדיב של ניו זילנד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.