תפריט עמוד

אגדת חורף בגולן

חורף בצפון רמת הגולן, כמה ימים אחרי שיורד השלג, הוא חוויה קסומה: החרמון המושלג מציץ מכל פינה, יער אודם והישובים הדרוזים מכוסים בשמיכה לבנה, המפלים והנחלים זורמים ויש גם בקתות עץ חמימות להתפנק בהן בסופו של יום

יש מי שהחורף גורם לו לפנטז על איים קסומים בהם השמש זורחת כל השנה, ויש מי שמפנטז על מקומות בהם יש חורף אמיתי, עם סופות ושלג ואח להתחמם לידו. אני נמנית על הסוג השני (אם כי לא אסרב גם לחופשת חורף באי טרופי). החלומות על טיול באיסלנד או חופשה באתר סקי שוויצרי הומרו בחופשה קצרצרה בצפון רמת הגולן, אחרי השלג. קרוב יותר, זול יותר וחמים יותר. בימים כאלה, קשה למצוא בארץ משהו יותר קרוב לאירופה, בעיקר כשהחרמון המושלג ניבט מכל עבר. בדרך לחרמון עברנו בכפר בוקעתא שהיה מכוסה כולו לבן, ולפני שסיימנו להתפעל עבר לצד הכביש רועה עם עדר כבשים. המראה הזה, שהיה כל כך לא מכאן, נחרת בזיכרוננו.

האזור מציע כל השנה מסלולי טיול מרהיבים, אבל מזג האוויר הקריר בשילוב עם ילדה אחת קטנטנה גרמו לנו לוותר על מסלולים מפרכים וליהנות מעצירות קצרות בדרך, בהן ניתן ליהנות באמת ממזג האוויר החורפי בלי להתאמץ יותר מדי. טיול לעצלנים. המסלולים יחכו לפעם אחרת. הנה כמה תחנות חורפיות בצפון הגולן:

נוף מהר בנטל. מהפסגה יש תצפית מרהיבה על החרמון, רמת הגולן וסוריה

הר בנטל
הר בנטל הוא הר געש כבוי בצפון מזרח רמת הגולן. הוא מתנשא לגובה של 1,165 מטרים ומפסגתו ניתן להשקיף על החרמון, רמת הגולן וסוריה. כשמטפסים עם הרכב לפסגתו של ההר ביום חורפי, במיוחד אחרי שירד שלג באזור, קל מאוד לשכוח שאנחנו בארץ. למעלה קר מאוד, האוויר מצוין והנוף מרהיב. מי שיתמזל מזלו ייהנה משלג על ההר, אבל גם אם לא נשאר שלג, התצפית על החרמון הלבן מפצה בגדול. בראש ההר נמצא מרכז מבקרים, ובו מוצב צהל"י משוקם. בדרך למוצב יש אוסף פסלי פלדה חינניים של הפסל ההולנדי יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום גולן הסמוך. בבית הקפה שבמקום, קופי ענן, אפשר לשתות משהו חם מול הנופים הכי יפים בארץ.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 91 (מצומת מחניים לעין זיוון) ובצומת אביטל(אחרי קיבוץ אורטל) פונים שמאלה. לאחר שלושה קילומטרים פונים ימינה, עד לכיר בה פונים שמאלה, וממשיכים עד לפנייה ימינה אל כביש תלול ומפותל המטפס לראש ההר.

החרמון המושלג, ברקע מזחלות האקסטרים

אתר החרמון
את אתר החרמון אין צורך להציג. הפקקים המשתרכים בכניסה לאתר אחרי שיורד שלג באזור מעידים על כך שאין מי שלא שמח לראות מקרוב את השלג, הנדיר כל כך במחוזותינו. אל תיתנו לפקקים להרתיע אתכם. צאו מוקדם, או טוב מכך, אם אתם יכולים, מצאו מקום לינה באזור, ובואו להתענג על השלג. החוויה מתחילה כבר בדרך, כשההר הלבן חולש על האזור ונשקף מכל פינה. הניגוד בין הלבן לחום שמסביב מרשים במיוחד. אחרי שצולחים את התורים ומחנים את הרכב, מגיעים לרכבל התחתון. כאן מובטחת הנאה רבה גם למי שלא גולש: אפשר לשחק בשלג, לבנות בובות שלג וגם סתם להתרשם מהמדרונות הלבנים שמלאים בגולשים שמזגזגים במהירות על השלג. לילדים מוצעות (בתשלום) מזחלות פלסטיק, וכל מי שמקנא בהם מוזמן לגלוש (תמורת תשלום נוסף) במזחלות האקסטרים של האתר, שדוהרות לאורך 950 מטר במורד ההר. כדי להשלים את החוויה מומלץ להיפרד מ-43 שקלים נוספים ולהעפיל למעלה עם הרכבל. זהו רכבל כסאות, המתאים לנוסע בודד או לזוג. הנסיעה לכל כיוון נמשכת כרבע שעה, וככל שהרכבל עולה והרגליים מתנדנדות באוויר, תחושת ניתוק נעימה משתלטת על הגוף. העלייה גם מאפשרת להתרשם מביצועי הגולשים, ומנפילותיהם, מלמעלה. כשמגיעים למעלה צריך לקחת נשימה ארוכה, להתרגל לקור ולהביט על המדרונות הלבנים ועל הארץ שפרושה מתחתיכם. אחרי זה, מי לא גולש יכול פשוט ליהנות מהשלג, שמעלה הוא עמוק יותר, ולהעביר כאן כמה שעות של הנאה מרובה.

אפשר להשמיץ את אתר החרמון, את תאוות הבצע של מפעיליו, את התורים הארוכים והמחירים היקרים. אבל למרות הכל, זהו אתר הסקי היחידי שיש לנו, ובמדינה בה יש רק ימי שלג בודדים בכל שנה, זה לא מעט. כדי להימנע ככל האפשר מצפיפות ותורים, עדיף להגיע לאתר באמצע השבוע, ולהימנע מביקור במקום ביום הראשון בו הוא נפתח, אז ההיסטריה בשיאה.
אתר אינטרנט

יער אודם
יער אלונים גדול בצפון רמת הגולן שנראה כמו יער מהאגדות. בנוסף לאלון מצוי ואלון תולע גדלים במקום גם אלה ארץ ישראלית, ליבנה רפואי ועוזרד חד גלעיני. לאווירה הקסומה ביער תורמים הצמחים שמטפסים על העצים, הפטריות שצצות בו אחרי הגשם, מרבדי הטחבים והחזזיות, מצע הספלולים שעל הקרקע והפריחה הנהדרת שמקשטת את היער בחורף ובאביב, וכוללת רקפת יוונית, אירוס הלבנון, צבעוני ההרים ומינים של סחלבים נדירים. הכי כדאי להגיע למקום אחרי שיורד שלג, כשהיער מתעטף בשמיכה לבנה ורכה.

יער אודם מכוסה בשמיכת שלג. אווירת אגדות קסומה

יער האיילים
ביער אודם נמצא גם יער האיילים, תחנת חובה אם אתם באזור עם ילדים קטנים. ביער מתגוררים לא רק איילים, אלא גם יעלים וצבאים. הביקור במקום כולל סיור מודרך, ללא מחיצות, בשטח המחייה של החיות. הילדים יכולים ללטף אותן וגם להאכיל, ולשמוע הסברים על ההבדלים בין האיילים והיעלים, איך מכינים שופר ועוד. לפני או אחר הסיור כדאי ליהנות מהאטרקציות הנוספות שהמתחם מציע: מכלאות בהן חיים ביזון אמריקאי ובופאלו, פינת ליטוף עם ארנבות, שרקנים וצבים, ג'ימבורי עם מתנפחים וטרמפולינות, מסלול חבלים אתגרי ורכיבה על סוסי פוני ללא תשלום נוסף.
אתר אינטרנט

מפל סער
כדי לראות את מפל סער זורם צריך הרבה מזל. המפל הוא אחד המפלים המרשימים ביותר בארץ, אבל בשל שאיבה בראש הנחל הוא נותר יבש ברוב ימות השנה. בחורף, אחרי כמה ימים של גשם סוער, אפשר לראות את המפל במלוא תפארתו. ממרפסת התצפית אפשר להשקיף על חלקו התחתון של נחל סער, ובו שני מפלים שוצפים ומעליהם גשר גדול. כדאי להיות מוכנים לכך שהמפל לא יזרום. במקרה כזה, אם כבר טרחתם לצאת מהאוטו ולהגיע למרפסת התצפית, אפשר להתנחם באחד מהדוכנים שמוקמים בחניון ומציעים פיתות דרוזיות עם לבנה, תפוחים, תורמוסים ועוד הפתעות. נחמה נוספת תמצאו בנוף היפה לעבר מבצר נמרוד, ואם יתמזל מזלכם תזכו, כמונו, לראות משפחה של שפני סלע. מי שרוצה לשלב גם טיול, מוזמן לטייל בנחל סער, מסלול של כשעתיים עם מפלים ובריכות.
איפה? מרפסת התצפית של מפל סער נמצאת בצומת נחל סער, במפגש הכבישים 989 (המוביל לנווה אטי"ב) ו-99 (המוביל מקרית שמונה למסעדה).

מעיינות עדן. פלגי מים, אבני בזלת, מפלונים ובריכות קטנות ומטופחות

עצירה בדרך
בדרך לצפון הגולן או בחזרה, יש שתי נקודות באזור קצרין ששווה להתעכב בהן, גם בקיץ וגם החורף. הראשונה היא מעיינות סלוקיה (עדן). מכאן שואבת חברת מי עדן את המים, אבל חלק ממי המעיין עדיין זורמים באופן טבעי ובמי עדן פיתחו את האתר והקימו בו פינת חמד אמיתית. זהו מסלול טיול אידיאלי עם ילדים קטנים או למי שמתקשה בהליכה. אורכו של השביל כחצי קילומטר ולאורכו הרבה צמחייה, פלגי מים, אבני בזלת, מפלונים ובריכות קטנות ומטופחות, שניתן לשכשך בהן. המקום מתאים במיוחד לסיים בו טיול באזור ביום קץ חם, אבל מדובר בפנינה אמיתית גם בחורף. והכי חשוב – בדרך כלל שקט ונקי כאן.
איפה? מעיינות עדן נמצאים על כביש 87, בין צומת יהודיה לצומת המפלים, כ-500 מטרים אחרי צומת קצרין דרום

התחנה השנייה שלא כדאי להחמיץ את הביקור בה היא מפל עיט.המפל, שזורם בחורף ובאביב, נשפך אל קניון בזלתי עמוק שמתנקז לנחל יהודיה. הגישה אל המפל מאוד נוחה, ולכן הוא אידיאלי לגיחה קצרה בדרך. ממרפסות התצפית שבמקום ניתן לראות את המפל, את הקניון ואת עמודוני הבזלת במצוק הנחל.
איפה? התצפית על מפל עיט נמצאת בכביש 808 על ציר המפלים, דרומית לכביש הכניסה למושב אניעם.

מפל עיט. אידיאלי לגיחה קצרה בדרך

איפה אוכלים?
המסעדה האולטימטיבית לימות החורף הקרים היא קדרת המכשפה והחלבן בנמרוד, הישוב היהודי הכי גבוה בארץ. המסעדה, בגובה 1,125 מטר מעל פני הים, מציעה תבשילי קדרה משובחים, בצירוף של בונוס מיוחד – נוף נפלא של ברכת רם. מקום נוסף שמציע נוף יוצא דופן הוא בית הקפה קופי ענן שבמרומי הר בנטל. בשביל האוכל, שכולל מרקים, סלטים וסנדוויצ'ים בשירות עצמי, לא צריך לטרוח ולהגיע מהמרכז, ואפשר להסתפק כאן גם במשקה חם, אבל הנוף, במיוחד כשהחרמון מושלג, הוא מהיפים בארץ.

רמת הגולן מציעה שפע של מסעדות בשרים משובחות. כדאי לנסות את חוות הבוקרים בקיבוץ מרום גולן ואת חוות הג'ילבון. בכפרים הדרוזיים מסעדה, בוקעתא ומג'דל שמס יש הרבה מסעדות שמגישות אוכל מזרחי, חומוס, מאכלים דרוזיים ופלאפל משובח. אם אתם לא מעוניינים בסיפור המלא, אפשר לחטוף משהו בדוכנים שנמצאים לצידי הדרך, בעיקר בירידה מהחרמון ובקרבת אתרי תיירות, ומציעים פיתות דרוזיות עם לבנה, תירס חם, סחלב חם ותפוחים מהגולן. למשהו מתוק כדאי לנסות את בוטיק השוקולד דה קרינה בקיבוץ עין זיוון. לצד שוקולד משובח שמיוצר במקום פועל גם בית קפה קטן.

בקתות האירוח של קיבוץ אורטל בשלג | הצילום באדיבות הנוף הצפוני

איפה ישנים?
בקתות האירוח של קיבוץ אורטל הן המקום האולטימטיבי להגיע אליו בסופו של יום טיולים והרפתקאות באזור. במקום עשר בקתות עץ נטועות בתוך חורש טבעי. הבקתות ענקיות וכוללות חלל מרכזי ובו פינת ישיבה, מטבחון וג'קוזי זוגי גדול בצמוד לחלונות, חדר שינה מרווח, חדר רחצה ומרפסת עם שולחן אוכל. הג'קוזי הוא מקום נהדר להתרווח בו אחרי יום של סקי או משחק בשלג. הבקתות מעוצבות בטעם, מרוהטות בעץ כבד ומיועדות בעיקר לזוגות על אף שניתן בהחלט לארח בהן גם ילדים. ניכרת בהן תשומת לב לפרטים הקטנים: בקבוק יין ושוקולד של דה קרינה יחכו לכם במטבח, נרות ומבערים ממתינים ליד הג'קוזי, ואפילו הקמין כבר יחכה לכם דלוק עם הגעתכם. ארוחת הבוקר מוגשת לבקתה וכוללת חביתה, לחם ולחמניות, גבינות, בורקסים, סלט ירקות, קרואסונים ומעדנים. למשפחות מוצע גם מתחם אירוח, צנוע יותר, ובו יחידות משפחתיות פזורות בין מדשאות ירוקות. הילדים ייהנו גן המשחקים שבמקום ומהאפשרות לצפות בחליבה ברפת הסמוכה.
טלפון: 04-6960808
אתר אינטרנט

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה