תפריט עמוד

סתיו באגמון החולה

אגמון החולה הוא אגם מלאכותי של כ-1,100 דונם, וסביבו שדות חקלאיים, תעלות מים, חורשות צל נעימות, נופי מים וביצה ועשרות אלפי ציפורים – יעד נפלא לטיול סתווי (צילום ועריכה: אייל ברטוב)

מאת: טל ברטוב

עונת הסתיו והחורף המתקרב היא התקופה בה מבקרים מדי שנה את אגמון החולה אלפי עגורים, שקנאים, ברווזים, דורסים ושאר עופות נודדים מאירופה ואסיה. מרבית הנודדות נחות בשדותינו וממשיכות הלאה לאפריקה, אך חלקן נשארות בישראל כל החורף. 

הקרן הקיימת לישראל השקיעה כסף רב בתשתיות, בתחזוקה ובפיתוח עמק החולה. נחפרו תשעים קילומטר של תעלות לשמירה על גובה מפלס המים והוצף שטח של 1,100 דונם, כדי לשקם את אדמות הכבול שיובשו. כך נעצרה הפגיעה במי הכנרת, נבלם תהליך התחממות הקרקע ונוצר אתר טבע לתפארת. האזור הפך לשטח פיתוח תיירותי, תוך שמירה על איזון עדין בין חקלאות, תיירות ואקולוגיה. נסללו דרכי גישה ושבילים נגישים לכל אל מצפורים בנויים, נבנה אתר אקלום לג'מוסים, וניטעו חורשות עצים. על שולי האגם והאיים במרכזו נשתלו צמחי מים שחיו בעבר בביצות החולה. המקום כולו מטופל בגישה של שמירה ושיחזור, עם הקפדה מרבית על שמירת הטבע והנוף.

איך מגיעים?
מכביש ראש פינה-קריית שמונה (90) פונים מזרחה בצומת המנפטה (צומת המנפטה נמצאת מצפון לפניה אל שמורת החולה, ובערך קילומטר מדרום לצומת הכוח), בכביש ההופך בהמשך לדרך עפר טובה המובילה אל הכניסה לאגמון. את הרכב משאירים ליד שער הכניסה, ונכנסים ברגל לעולם של ציפורים וקולות טבע. 

אפשרויות הביקור
האגמון אינו אתר לצפרים בלבד! שפע בעלי החיים בנוף האגם היפהפה גורם גם לקרי המזג להתרגש. מבואה רחבת ידיים מקבלת את פני הבאים עם שלל הצעות לבילוי. הספורטאים שבינינו יכולים לשכור אופניים (אישיות או זוגיות) ולצאת באופן עצמאי אל שבילי האגמון. כל פינה על שפת האגם מגלה נוף מעט שונה, ציפורים רבות והרבה שקט. למתקשים בהליכה או המתנגדים למאמץ שאינו הכרחי – ניתן לשכור רכב חשמלי לסיור. בצריפי התצפית מחכים למבקרים מדריכי צפרות מנוסים שמעשירים את החוויה בידע.
מי שחפץ לראות עגורים ממש מקרוב – יכול לעלות על עגלת המסתור, סוס טרויאני בצורת עגלה רתומה לטרקטור הנוסעת ממש בלב להקות העגורים. העגורים אינם חוששים מכלים חקלאיים העובדים בעמק, והאדישות שלהם כלפי עגלת המסתור מאפשרת קירבה רבה ביותר.
אפשר להצטרף לסיורים מודרכים, עם הזמנה מוקדמת:
• ספארי לילה – בו מגלים את חיי הלילה המרתקים באגמון ועוקבים אחר תנשמות ושאר דורסי לילה.
• סיור שחר עם העגורים – חוויה בלתי נשכחת של זריחה באגמון, עם אלפי עגורים, שקנאים וציפורים נוספות המתעוררות ליום חדש של פעילות ונדידה.
• סיור שקיעה – טיול בנופי האגם ותצפית אל אלפי עגורים ושקנאים שמתקבצים לקראת ערב ללינה המונית, מעופפים בלהקות ענק באור האדום של השקיעה, ונוחתים באתרי הלינה בקריאות מהדהדות.

טלפון לבירורים והזמנת מקומות בסיורים: 04-6817137, קו ליער: 1-800-350-550.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק

    כתבות מגליל עליון ועמק החולה

    צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
    צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

    הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

    מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
    מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

    סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

    מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
    מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

    "בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...