תפריט עמוד

בלוב התנהג כרומאי

דווקא בלוב, על גבול המדבר, במדינה לא מתויירת לחלוטין, אבל קרובה מאוד גיאוגרפית לרומי העתיקה, נשתמרו באופן נפלא כמה מן ההוכחות הטובות ביותר ליכולת הבנייה ולאדריכלות של מקימי האימפריה הרומית (צילום: נפתלי הילגר)

שני אתרי העתיקות הרומיים הבולטים בלוב הם סאבראתה (Sabratha) ולפטיס מאגנה (Leptis Magna). סאבראתה היא הוכחה מושלמת ליכולתם של הרומאים בבניית ערים. הם ניצלו את מיקומה של העיר על חוף הים התיכון, כמאה קילומטר מערבית לטריפולי, כדי להפוך אותה לתחנת מסחר חשובה, שחצתה את מרכז אפריקה והובילה שנהב, עבדים וסחורות אחרות.

התיאטרון הרומי בסאבראתה הוא האתר החשוב בעיר. שלוש קומות, בגובה 25 מטרים עם 108 עמודים קורינתיים שמסודרים בשלושה טורים.

ביקור בלפטיס מאגנה מגלה עיר עתיקה יותר, שנוסדה כנראה אלף שנים לפני הספירה. כמו בסאבראתה, גם כאן הגיע השגשוג והפיתוח לשיאו במאה השנייה לספירה. בעיר אפשר לסייר במקדשים, ברחובות שנותרו שלמים כמעט כמו ביום בו עזבו אותם הרומאים.

על פי עדותו של נפתלי הילגר, שסייר בשני האתרים העתיקים האלה, התחושה של ישראלי, שמכיר ערים רומיות עתיקות בישראל, מוזרה מאוד. המבנים בשני האתרים בלוב דומים מאוד למה שאפשר לראות בקיסריה, בית שאן וערים רומיות אחרות בישראל ובכל זאת, בעיקר בגלל הבידוד, היעדר התיירים והמדבר הקרוב כל כך האתרים נראים שונים. אין דרך טובה מזו להבין את גדולתה של האימפריה הרומית.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק