תפריט עמוד

מפעלי מים ברמות מנשה – עבר והווה

מים תמיד היו מוקד מרכזי בחייו של האדם. הדברים לא השתנו מהתקופה הרומית ועד היום. אז העבירו את מי המעיינות של רמות מנשה באמות מים לקיסריה והיום אוספים את מימיהם לתעלות כדי להעשיר בהם את מאגר מי התהום של אזור החוף

התאמת המסלול: מתאים לכל המשפחה.
קושי המסלול: מסלול קל. למעשה מדובר בדילוג בין כמה נקודות.
אופן הגעה: מכביש מספר 652 בין פרדס חנה לבנימינה נפנה מזרחה בצומת עדה לכביש מספר 653. לפני הכניסה לגבעת עדה נפנה שמאלה בעקבות השילוט לעמיקם ואביאל. נחלוף על פני שתי הכניסות לאביאל. כשלושה קילומטרים אחרי הפניה השנייה נגיע אל אתר "מימי קדם" הנמצא משמאל לדרך.
ציוד נדרש: יש להצטייד בבגדי הליכה במים, בסנדלים למים ובפנסים.

אנחנו נמצאים בשטחה של המועצה האזורית אלונה. זוהי המועצה הקטנה ביותר בארץ. בתחום שיפוטה 900 תושבים המתרכזים בשלושה ישובים: אביאל, עמיקם וגבעת ניל"י. הערוץ הרחב שלאורכו נסענו הוא נחל התנינים. אתר "מי קדם" שייך למועצה האזורית והכניסה אליו בתשלום. נוכל לראות סרטון קצר ולהיכנס לנקבות הרומיות הארוכות שאספו את מי התהום והוטו אל האמה השנייה והארוכה ביותר לעיר קיסריה.

מאתר "מי קדם" נחזור לרכבים ונשוב באותה דרך בה באנו. כעבור שני קילומטרים נראה דרך עפר פונה ימינה ומובילה למחשוף סלע לבן. זוהי תחנתנו השנייה. לאורך מחשוף הסלע נמשך קו הפירים העתיק והנקבה, אלא שכאן לא נערכו חפירות וניקוי מסחף והטיול אפשרי בזחילה במים בלבד. בנקודה זו מתחיל מפעל המים המודרני של נחלי מנשה.

הסכר על נחל התנינים מטה את מי השיטפונות בחורף אל תעלת מים רחבה. סכרים דומים נמצאים על כל הנחלים הגדולים המנקזים את רמות מנשה מערבה (נחל אלונה, עדה, ברקן ומשמרות). כל הסכרים מטים את המים לתעלה מאספת. במקום שיזרמו לים מוליכה התעלה את המים אל מאגרי מנשה ממזרח לפרדס חנה. המאגרים יהיו תחנתנו הבאה.

נחזור לרכבים וניסע לצומת עדה. נפנה שמאלה לכיוון פרדס חנה. נפנה שמאלה לכיוון פרדס חנה וימינה בדרך הים (כביש מספר 651 ). כעבור 3.6 קילומטרים, לאחר שנחלוף על פני אזור התעשייה קיסריה, תהיה מצד ימין דרך עפר. לעיתים המחסום נעול, אך ניתן לחנות כאן וללכת כברת דרך קצרה אל מאגרי המים. באזור חולי זה מסתיימת התעלה. מימיה מוזרמים אל החולות ושוקעים באיטיות. כך מועשרים מי התהום של אזור החוף במים שאחרת היו אובדים.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.