תפריט עמוד

טרקים אלטרנטיביים באלפים הגבוהים

למי שכבר הלך בטרקים הקלאסיים באלפים, דוגמת הסובב מון בלאן, ורוצה לצאת לטרק במסלול פחות מוכר - האלפים מציעים אפשרויות נהדרות לטיולים מחוץ למפת הטרקים הרגילה. לפניכם שלוש המלצות בצרפת ואיטליה, עם נופים יפים כמו חלום ושלווה אינסופית

כמדריך טיולים, יש לי "צרות טובות". במהלך עונת הטיולים בהרים באירופה (הקיץ), אני בעיקר מטייל עם קבוצות בטרקים נפלאים. זה יכול להיות הסובב מון בלאן הקלאסי, או טרק בהרים בדרום טירול (הדולומיטים). הבעיה היא – מתי ואיפה אוכל לטייל לבד?

אותה צרה הובילה אותי לחיפוש אחרי טרקים שאפשר לטייל בהם מעט מחוץ לעונה, או טרקים שהם מחוץ למפת הטרקים הטובה והמוכרת, בהם אוכל לטייל באמת לבד ולצבור אנרגיה לקראת הקבוצה הבאה. בכתבה זאת אשתף אתכם בשלושה אזורים מעולים לטרקים באלפים, שהותירו עליי רושם רב, והם אינם מהטרקים המוכרים באזור.

שמורת ונואז, צרפת

ונואז (Vanoise) היא שמורת הטבע הראשונה שהוקמה בצרפת בשנת 1963. זהו אזור פראי של צמחים ובעלי חיים הרריים, הגובל בחלק הגבוה של האלפים. בלב הפארק נמצאת כיפת הקרח של ונואז, שאורכה יותר מ-20 ק"מ. בשמורה יש שבילים רבים להליכה וטיול, ותשתית בקתות הרים פשוטות שפתוחות בדרך כלל בחודשים יולי-אוגוסט, רובן יסגרו בעשרת הימים הראשונים של ספטמבר.

אחד השבילים האהובים עלי בשמורה נקרא Tour des Glaciers de la Vanoise, או בקיצור TGV. זהו שביל מעגלי של כ-75 ק"מ, עם עליות/ירידות מצטברות של כ-3,300 מ', וניתן לטייל בו בנוחיות כ-6 ימים. הוא מקיף את כיפת הקרח הגדולה, עולה ויורד בין האוכפים והתצפיות היפות באזור, וברובו התחושה היא של הרים פראיים ומבודדים. נקודת ההתחלה והסיום היא אתר הסקי/תחנת פקחי השמורה  Pralognan la Vanoise. לאורך המסלול אין נקודות התארגנות נוחות, ויש להסתמך על הבקתות עצמן. כמו כן בתחילת יולי ישנו מרוץ גדול באזור, ושווה להימנע ממנו…

שמורת ונואז בצרפת. אזור פראי, הגובל בחלק הגבוה של האלפים | צילומים בכתבה: יזהר דמטר

שמורת ונואז בצרפת. אזור פראי, הגובל בחלק הגבוה של האלפים | צילומים בכתבה: יזהר דמטר

למי שמעוניין בהליכה קצרה יותר ובאזור פראי בהרבה, שווה להגיע למזרח השמורה, בגבול עם איטליה, ולטייל באזור ההררי של ה- La Tête du Ruitor. אני ממליץ להגיע לאזור דווקא מכיוון מערב, משמורת הגראן פארדיסו האיטלקית עליה אפרט בסעיף הבא. אני אישית מעדיף את אזור ה-Ruitor. יש בו הרבה פחות תשתיות, ונופי האלפים הגבוהים בו מרשימים במיוחד.

גראן פארדיסו, איטליה

בשנת 1856, המלך ויטוריו עמנואל השני מאחד כמה אזורי צייד הרריים לשמורת ציד אחת, גדולה מכל אלו שהיו לפניה באיטליה. שמורת הציד היא רכוש פרטי של המלך, והמרעה, החקלאות והציד אסורים בה לכל פשוטי העם. מהלך זה שמר על אחד האזורים האלפיניים הדרמטיים ביותר באירופה – ללא כפרים, בנייה או התערבות יד אדם. כך נוצרה שמורת הגראן פארדיסו (Gran paradiso). השמורה היא חלק מהאלפים הגראריים, והיא יושבת בין עמק א'אוסטה (ששווה טיול בפני עצמו), רכס המון בלאן, ופארק ונואז עליו פירטתי מעלה.

בשמורה יש קרחונים רבים, וליבה הוא הגראן פארדיסו, פסגה מאורכת שהיא למעשה ההר הגבוה ביותר באיטליה – 4,061 מ'. בכל השמורה ישנן בקתות נהדרות שפתוחות בדרך כלל בין אמצע יוני לאמצע ספטמבר, ובעמקים שמבתרים את הרכס ישנם כפרים בהם ניתן למצוא בתי מלון וסופרמרקטים להתארגנות מחדש במהלך הטיול.

הגראן פרדיסו, אחד האזורים האלפיניים הדרמטיים ביותר באירופה – ללא התערבות יד אדם

הגראן פרדיסו, אחד האזורים האלפיניים הדרמטיים ביותר באירופה – ללא התערבות יד אדם

את השמורה מקיפים שני שבילים: AV1 ו-2. שביל מספר 1 עובר בחלקה הדרומי של השמורה, דרום עמק א'אוסטה, ושביל מספר 2 עובר מצפון, ממש למרגלות הגראן פארדיסו עצמו. אני ממליץ על ההליכה במקטעים השונים בשביל 2. הנופים הרבה יותר דרמטיים והוא יותר נוח לחלוקה למקטעים. זהו אזור קשה להליכה, העליות ארוכות והירידות תלולות, ואין רכבלים או תשתיות שיסייעו בדרך, ואולי טוב שכך…

נקודה נוחה מאוד לטייל ממנה היא הכפר Cogne, שנמצא במרכז שביל מספר 2. שני השבילים מסומנים יחסית טוב, והניווט בהם קל. את שביל 2 ניתן גם לחבר לטיול באזור Ruitor  המוזכר למעלה.

האלפים הימיים – בין צרפת לאיטליה

50 ק"מ מהים התיכון, ישנן פסגות של יותר מ-3,000 מ', ביניהן מסתתרים אגמים אלפיניים, כתובות סלע עתיקות, רשת שבילים מפותחת ותשתית בקתות אינטימיות ומשפחתיות. גם אני הופעתי שבמרחק של כשעה וחצי נסיעה מניס, בירת הריביירה הצרפתית, ישנו רכס כל כך דרמטי ומזמין לטיולים. זוהי "החצר האחורית" של האלפים הגבוהים. אין אתרי סקי, אין ישובים רבים וגם אין מטיילים רבים.

האלפיים הימיים, "החצר האחורית" של האלפים הגבוהים

האלפיים הימיים, "החצר האחורית" של האלפים הגבוהים

נקודת המוצא אל ההרים בצד הצרפתי היא העיירה Tende, וממנה ניתן לתפוס אוטובוס או מונית לתוך הפארק Mercantur. בפארק נמצא "עמק הפלאות" העמוס ציורי סלע מתקופות שונות, והר Bejo הנישא מעליו. אם עולים בעמק הפלאות ניתן לעבור את הגבול לפארק Alps maritime שהוא למעשה החלק האיטלקי של האלפים הימיים.

בפארק ניתן לטייל 6-3 ימים, וליצור מעגל שמתחיל ומסתיים בחלק הצרפתי. הבקתות באלפים הימיים פועלות בדרך כלל בין אמצע יוני לסוף ספטמבר. לאחר מכן עדיין אפשר לטייל בין הבקתות, אך הן אינן מאוישות, ויש להביא מזון וציוד לבישול ולינה. כמו כן, ברוב השמורות מזג האוויר נעשה קר ומושלג בדרך כלל באוקטובר.

טרק באלפים הימיים עובר בנופים מפעימים, בלי הצפיפות של הטרקים המוכרים יותר

טרק באלפים הימיים עובר בנופים מפעימים, בלי הצפיפות של הטרקים המוכרים יותר

באירופה, במיוחד באלפים, יש עוד אזורי טיול רבים וטובים. זוהי רק רשימה קטנה של אזורים שפחות מוכרים למטיילים שבאים מחוץ לאירופה. למי שרוצה להמשיך לטייל באלפים, וכבר פגש את הקלאסיקות, אני ממליץ בחום לשקול תכנון של כמה ימי טרק באזורים אלו.

______

יזהר דמטר – מדריך טרקים במגוון יעדים בעולם. בשנים האחרונות מתגורר בצרפת עם בת זוגו והכלב טוביה. מטפס, מטייל, מבשל וכותב. אוהב הרים גבוהים, מדבריות, ואוכל טוב. אתר אינטרנט

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. האם צריך להזמין מקום לבקתות באלפים הימיים?
    ואם אני רוצה לפרוש אוהל בחוץ ורק לאכול בפנים?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...