תפריט עמוד

פרוג'ה – הפנינה של אומבריה

פרוג'ה, בירת מחוז אומבריה, היא עיר ימי ביניימית מקסימה ומוקפת חומה, עם מבנים היסטוריים, כיכרות מלאות חיים, בתי קפה תוססים ושוקולד מצוין. פרוג'ה היא גם בסיס טוב לטיולים במחוז אומבריה

כשחושבים על פרוג'ה (Perugia), חושבים על שוקולד. בירת מחוז אומבריה, ששוכנת על גבעות במחצית הדרך בין רומא לפירנצה, מזוהה עבור רבים עם מפעל השוקולד פרוג'ינה השוכן בעיר. בפרוג'ינה מייצרים, בין היתר, את שוקולד הבאצ'י המפורסם, אותן נשיקות שוקולד הממולאות באגוזי לוז ונוגט ועטופות באגרות נייר עליהן רשומות מילות אהבה. הביקור במפעל של פרוג'ינה הוא חלק בלתי נפרד מהטיול בעיר, אבל לעיר המתוקה הזו יש עוד המון מה להציע, וממש כמו אמרות האהבה על שוקולד באצ'י, קשה שלא להתאהב בה.

ההיסטוריה של פרוג'ה ארוכה, וראשיתה עוד בתקופה האטרוסקית, במאות ה-10 וה-11 לפני הספירה. ההיסטוריה העשירה של העיר ניכרת באדריכלות שלה עד היום, ועדיין ניתן להבחין כאן בשרידים ארכיאולוגיים רבים. החומה המקיפה את העיר עדיין שם, כמו גם השערים הקבועים בחומה דרכם ניתן היה להיכנס לעיר, בהם השער האטרוסקי (Porta Augusta) או שער מרציה (Porta Marzia), שמעוטר בפסלים של דמויות מיתולוגיות. גם הבאר האטרוסקית, שנבנתה במחצית השנייה של המאה ה-3 לפני הספירה, היא שריד לאותה תקופה מפוארת. הבאר, אותה ניתן לראות ליד פיאצה דאנטי, שימשה כמקור החשוב למים בעיר בתקופה ההיא.

מבט מלמעלה על גגות פרוג'ה ובתיה העתיקים

התקופה האטרוסקית אמנם הותירה את חותמה על העיר, אבל ההיסטוריה הימי ביניימית של פרוג'ה נוכחת פה לא פחות. רואים אותה בחומה הימי ביניימית שמקיפה את העיר, ברחובות הקטנים והצרים ובמבנים ההיסטוריים המרשימים. אם ממש חייבים, אפשר לנפק בקלות רשימה של אתרי חובה שלא כדאי להחמיץ בפרוג'ה, אבל האמת היא שאחד התענוגות הגדולים של העיר הזו הוא ללכת לאיבוד ברחובות הקטנים או לשבת בנינוחות באחד מבתי הקפה הרבים שבכיכרות היפות של העיר.

אחת מהכיכרות היפות האלו היא פיאצה 4 בנובמבר, שמהווה מקום מפגש אהוב על תושבי העיר. זוהי אחת מהכיכרות היפות ביותר באומבריה, ובליבה נמצאת מזרקת פוטנה מג'ורה המפוארת שנבנתה במאה ה-13. המזרקה מעוטרת בגילופי שיש של דמויות מיתולוגיות ותנ"כיות, דמויות של קדושים, חיות ועוד. סביב הכיכר נמצאים כמה מהאתרים החשובים של העיר, כמו קתדרלת סן לורנצו הגותית המרשימה, או ארמון פריורי (Palazzo dei Priori) שבנייתו החלה במאה ה-13. זהו ארמון גותי ששימש בעבר כבניין ממשלת העיר וכמקום מושבה של גילדת הסוחרים וגילדת החלפנים. כיום הארמון משמש כמשכנה של עיריית פרוג'ה ובקומותיו העליונות שוכנת הגלריה הלאומית של אומבריה, עם אוסף האמנות הימי ביניימית העשיר ביותר באומבריה.


פיאצה 4 בנובמבר בפרוג'יה. סביבה נמצאים כמה מהאתרים החשובים בעיר

משם ממשיכים לטייל ברחוב קורסו ואנוצ'י (Corso Vannucci), הרחוב הראשי של המרכז העתיק של העיר. זהו מדרחוב אלגנטי, שלאורכו מבנים היסטוריים, חנויות, בתי קפה והרבה מקומיים שמגיעים לטיול ערב או יושבים בבתי הקפה הרבים שברחוב. בקצהו הדרומי של Corso Vannucci, נמצאת מצודת רוקה פאולינה (Rocca Paolina), שנבנתה במאה ה-16 על ידי האפיפיור פאולוס השלישי. חלק מהמצודה בנוי מתחת לקרקע ויוצר מעין עיר תת קרקעית קטנה. המצודה מוקפת בגנים יפים ומציעה נוף יפה של האזור.


רחוב קורסו ואנוצ'י, מרכז העניינים של העיר

ואחרי כל אלה, איך אפשר בלי קצת שוקולד? מפעל השוקולד פרוג'ינה, הנמצא בפרברי פרוג'ה, הוא בגדר אתר חובה לחובבי מתוקים. מרכז המבקרים של המפעל נקרא בשם המפתה Casa del Cioccolato (בית השוקולד), והביקור בו כולל סיור במפעל השוקולד, הצצה על תהליך הייצור דרך חלונות זכוכית גדולים וסיור במוזיאון השוקולד, שם אפשר ללמוד על ההיסטוריה של השוקולד ולהתרשם מכרזות ופרסומות לשוקולד, אריזות מיוחדות, דגם שוקולד הבאצ'י הגדול בעולם (בגובה של יותר משני מטרים) ועוד. הסיור מלווה בטעימות מענגות. במקום פועל גם בית ספר לשוקולד, שבו מתקיימות סדנאות מתוקות.


שוקולד באצ'י אותו מייצרים במפעל פרוג'ינה. אחד מסמלי העיר

טיולי יום מפרוג'ה
פרוג'ה היא לא רק עיר נהדרת בזכות עצמה, אלא גם בסיס מצוין לטיולים באזור  – מחוז אומבריה (Umbria), המכונה הלב הירוק של איטליה, הוא אזור של גבעות ירוקות, עם נהרות, אגמים, כרמים ושדות והרבה ערים עתיקות ומקסימות. מפרוג'ה אפשר גם לצאת לטיולי יום באזור טוסקנה ואפילו לבקר בפירנצה (כשעתיים נסיעה ברכבת לכל כיוון). מי שמעדיף לא להרחיק מפרוג'ה, ימצא שפע של מקומות נפלאים במרחק נסיעה קצרה. הנה הצעות לכמה טיולי כוכב נהדרים מפרוג'ה:

אסיזי
אסיזי (Assisi), הנמצאת מדרום לפרוג'ה, מפורסמת יותר מכל כעיר הולדתו של פרנציסקוס הקדוש, מייסד מסדר הפרנציסקאנים. הכנסיות המפוארות של העיר, ובראשן הבזיליקה של פרנציסקוס הקדוש מאסיזי, מעוטרת בפרסקאות מרהיבות ומושכות אליהן מיליוני מבקרים בשנה. אבל גם מי שלא מגלה עניין מיוחד בכנסיות יישבה בקסמה של העיר הקטנה והיפהפייה הזו, הבנויה ברובה מאבן גיר ורודה. על העיר חולשת מצודת רוקה מג'ורה המרשימה וכדאי מאוד לבקר בה ולהתרשם מהנוף היפה הנשקף ממנה. זהו יעד נפלא לחצי יום טיול מחוץ לפרוג'ה.

איך מגיעים? הרכבת יוצאת מפרוג'ה לאסיזי אחת לשעה, והנסיעה נמשכת כ-25-20 דקות.


מצודת רוקה מג'ורה שחולשת על אסיזי

גוביו
עיר נוספת שכדאי לבקר בה היא גוביו (Gubbio), ששוכנת על מורדות הר אינגינו ומשקיפה על נוף מרהיב. גוביו נחשבת לאחת הערים היפות באומבריה, הודות לנוף המקיף אותה ולמרכז הימי-ביניימי שלה שהשתמר היטב, עם רחובות צרים, מקורים בקשתות אבן, הגדושים בפנינים ארכיטקטוניות ובאווירה מיוחדת. בין האתרים שאין להחמיץ בעת ביקור בעיר – הכיכר הגדולה (Piazza Grande), הכיכר הראשית ומלאת החיים של גוביו, ממנה נשקפים נופים נהדרים של האזורים הכפריים שמסביב; ארמון קונסולי, ארמון גותי מהמאה ה-14 שנחשב לאחד מהיפים באיטליה; הדואומו, כנסייה גותית שנבנתה במאה ה-13 ובה חלונות ויטראז' יפים, והאמפיתיאטרון הסמוך לעיר. נופים יפים במיוחד נשקפים מכנסיית סן אובלדו, ששוכנת בפסגת ההר ואליה ניתן להגיע ברכבל.

איך מגיעים? גוביו שוכנת במרחק כ-40 ק"מ מפרוג'ה. אין בעיר תחנת רכבת, אבל ניתן להגיע אליה באוטובוס שיוצא מפרוג'ה – הנסיעה נמשכת כשעה ועשר דקות.


סמטה בגוביו. המרכז הימי ביניימי של העיר השתמר היטב

אגם טרסימנו
אזור אומבריה גדוש בעיירות ימי ביניימיות מלאות חן, אבל אם חשקה נפשכם דווקא בטבע תוכלו להגיע גם אליו בלי מאמץ מיוחד. אגם טרסימנו (Trasimeno), האגם הרביעי בגודלו באיטליה, מוקף בנופים פסטורליים של גבעות עגולות. אחת מעיירות הנופש השוכנות על שפת האגם היא פאסיניאנו סול טרסימנו (Passignano Sul Trasimeno). זוהי עיירה תיירותית עם טיילת נאה, גדושה בבתי קפה וגלידריות. מפה ניתן להפליג לאחד האיים באגם, כמו Isola Maggiore. זהו האי המיושב היחידי שעל האגם, וכל כולו הוא כפר דייגים קטן בו מתגוררים כ-35 אנשים. אפשר לטייל בין מטעי הזיתים, שהאי משובץ בהם, לבקר בכנסיית האבן מהמאה ה-12, לרכוש עבודות תחרה, שהן המומחיות של בני המקום, ולקנח בארוחת דגים באחת המסעדות המצוינות על שפת האגם.


עיירת הנופש פאסיניאנו סול טרסימנו על שפת אגם טרסמינו

איך מגיעים? האגם מרוחק כ-20 ק"מ מפרג'ה, והדרך הנוחה ביותר היא להגיע אליו היא ברכב שכור, אבל ההגעה אפשרית גם בתחבורה ציבורית. ניתן לנסוע לפאסיניאנו סול טרסימנו ברכבת שנוסעת מפרוג'ה לכיוון פירנצה. הנסיעה נמשכת כחצי שעה.

מפלי מרמורה
אחד מאתרי הטבע המרשימים ביותר באומבריה הוא כלל לא טבעי. אלה הם מפלי מרמורה (La Cascata delle Marmore – מפלי השיש), מפלים מלאכותיים שנופלים בשצף קצף מגובה של 165 מטר, מהמפלים הגבוהים של אירופה.  למרות שהם לא טבעיים, המראה מרהיב ביופיו ונראה אמיתי לחלוטין. המפלים הוקמו בתקופה הרומית, במטרה לנקז את מימיו של נהר ולינו, שהיה עולה על גדותיו לעיתים קרובות ויצר ביצות שהביאו להתפתחות המלריה. היום משתמשים במי המפלים לייצור חשמל. סביב המפלים יש כמה מוקדי משיכה תיירותיים כמו גן בוטני ומתקני ספורט אתגרי.


מפלי מרמורה, מאתרי הטבע המרשימים באזור

איך מגיעים? המפלים שוכנים כ-50 ק"מ מדרום לפרוג'ה. נוסעים ברכבת ל-Terni (הנסיעה נמשכת כשעה וחצי) ומשם באוטובוס מס' 7 למפלים, נסיעה שנמשכת כעשרים דקות נוספות.

למפת פרוג'ה:

לחצו להגדלה

 

לפרוג'ה בטיסה ישירה
חברת התעופה ישראייר משיקה טיסה שבועית לפרוג'ה, שבחבל אומבריה האיטלקי. טיסת הבכורה תמריא בשבת, 17 ביולי 2014, ותופעל אחת לשבוע במטוסי איירבוס. שדה התעופה בפרוג'יה הוא מחודש, קטן ונוח וכולל גם חברות להשכרת רכב. פרוג'ה נמצאת במרחק נסיעה קצר לחבל טוסקנה ומהווה נקודת יציאה נוחה לסיינה, פירנצה, סן ג'מיניאנו, חבל קיאנטי ועוד. סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר, גיל סתיו: "אנו צופים כי חנוכת הקו תעלה משמעותית את כמות הנופשים הישראלים הקיץ בטוסקנה". המחיר לחבילת נופש ורכב באזור – החל מ-799 דולר.

לקריאה נוספת:

אומבריה - מהומה טעימה באיטליה
אומבריה – מהומה טעימה באיטליה
החיים באומבריה, שכנתה הלא מוכרת של טוסקנה, נעימים ושלווים. גם האוכל שהיא מציעה למטיילים בה מענג כמו זה של שכנתה. הצעה לטיול מתוק בעקבות הטעמים של אומבריה

 

הצילומים בכתבה: פליקר – gengish skan, Tommy Clark, francesco la ragione, Anguskirk, aurelio candido, Jeanette, Angelo Romano, Marco, Diego Ercoli

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...