תפריט עמוד

7 דברים שלא ידעתם על גיאורגיה

על יופייה הרב, תושביה מסבירי הפנים והאוכל הטוב שלה רבים שמעו, אבל האם ידעתם שבגיאורגיה הפיקו יין כבר לפני 8,000 שנה או שהמים המינרליים שלה הם מהמפורסמים בעולם? קבלו שבעה דברים שלא ידעתם על גיאורגיה

ישראלים רבים, בדומה לתיירים מכל העולם, כבר הפנימו עובדה ברורה אחת: גיאורגיה היא ארץ יפהפייה ומרתקת, המהווה יעד חובה לטיול. עם זאת, לא כולם מודעים לשלל עובדות מפתיעות אודות הארץ המיוחדת הזאת. הנה לכם 7 אנקדוטות מעניינות במיוחד:

1. מרכז ייצור היין העתיק בעולם? בהחלט! גיאורגיה נחשבת לאחד מאזורי ייצור היין הקדומים ביותר, וכפי הנראה אפילו בעל זכות הבכורה. בחבל היין הגיאורגי, חבל קאחתי, נמצאו כדי היין העתיקים ביותר בעולם, שגילם מוערך בכ-8,000 שנה. לא בכדי היין נשפך בגיאורגיה כמעיין המתגבר, בכל ביקור במדינה, בין אם בטיול עצמאי או במסגרת טיול מאורגן לגאורגיה, לבטח יזדמן לכם לטעום מהיינות המקומיים המשובחים.

2. על טקס הסופרה שמעתם? ארוחה חגיגית בגיאורגיה נקראת סופרה, ולמעשה מדובר במשתה טקסי בעל כללים מוקפדים, שבמהלכו נאמרות ברכות בסדר קבוע תוך כדי הרמת כוסות יין. הטמדה, ראש הטקס, פותח בברכה הראשונה וקובע מי יישא ברכה אחריו, ואז המברך הבא קובע את נושא הברכה הבא וכן הלאה. כל ברכה צריכה להיקשר לזו שלפניה, כאשר לרוב מתחילים בברכות לגיאורגיה, ממשיכים עם ברכות למארח, לבני משפחתו, לבריאות, להצלחה, לאהבה וכיו"ב. סופרה מוצלחת תימשך שעות רבות ויילגמו בה כוסות יין רבות, תוך אמירת ברכות הומוריסטיות וציוריות בשפה רהוטה.

3. המדינה השלישית בעולם שקיבלה את הנצרות. הנצרות הגיעה לגיאורגיה בשנת 328 לספירה. היא התפשטה במדינה בזכות הנזירה נינו מקפדוקיה, שעל פי האגדה ישבה על מצוק מעל מפגש נהרות וריפאה אנשים ממחלות קשות, ובין השאר גם את המלך. הניסים שחוללה נינו גרמו למלכה ולמלך להתנצר. על המצוק המפורסם, מקום מושבה של הנזירה, הוקם במאה השישית מנזר גווארי הידוע.

4. מי בורג'ומי הם מהמים המינרלים המפורסמים בתבל. בעיירת הנופש והמרפא הגיאורגית בורג'ומי מפכים כ-20 מעניינות מים מינרליים המפורסמים בסגולות המרפא שלהם. כבר במאה ה-19 כשחיילים רוסים גילו את המעיינות, נלקחו למוסקבה דגימות ממימיהם, וכך הם התפרסמו. שמם יצא למרחוק בעיקר לאחר שקתרינה, בתו של נציב הקווקז העליון, החלימה ממחלה לאחר ששתתה מהם. בתחילת המאה ה-20 הוקם המפעל הראשון שמילא בקבוקי מים מהמקום, וכיום מי המעיינות של בורג'ומי משווקים ברחבי העולם.

5. העדויות הקדומות ביותר לקיום אנושי מחוץ לאפריקה. במהלך חפירות ארכיאולוגיות מתחת למרצפותיהם של מבנים עתיקים בכפר ימי גיאורגי בשם ביניימי דמניסי, נחשפו עדויות מדהימות לקיומם של בני האדם הקדומים ביותר מחוץ ליבשת אפריקה. במקום התגלו גולגולות שגילן מוערך ב-1.8 מיליון שנה, וכן גולגולת מין חדש של אדם שנקראת הומו גיאורגיקוס, ומהווה תת מין של האדם ההומו ארקטוס, ממנו התפתח מין ההומו סאפיינס עליו אנו נמנים.

6. ברוכים הבאים לאושגולי, יישוב הקבע הגבוה באירופה. בחבל סוואנטי שבצפון גיאורגיה, למרגלות הר השחארה, שוכנת רביעיית כפרי אושגולי. הכפרים ממוקמים בגובה מקסימלי של 2,200 מטרים ונחשבים ליישוב הקבע הגבוה ביותר באירופה. מטבע הדברים, הם מבודדים מאוד, ובחודשי החורף הם מנותקים משאר העולם. בכפרי אושגולי ניצבים מגדלי אבן מפורסמים ועתיקים מאוד, ששימשו למסתור מפני פלישת אויבים למקום.

7. מיהו יליד גיאורגיה המפורסם ביותר? לא אחר מאשר יוסיף סטאלין, מגדולי הדיקטטורים של המאה ה-20 ושליטה השני של ברית המועצות. בעיר גורי שבמזרח גיאורגיה, בה נולד סטאלין וגדל עד גיל 5, יש מספר אתרים המנציחים את זכרו. בית הולדתו משמש כיום כמוזיאון להנצחתו, הכולל חפצים שהיו ברשותו, לרבות מסמכים, צילומים וכן תבליט מפניו שנעשה לאחר מותו. קרון הרכבת המפורסם שלו, המצופה בשריון במשקל 83 טון, ממוקם בחצר המוזיאון.

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...