תפריט עמוד

אחרי כמה ביקורים במוזיאון הלובר, במרכז פומפידו ובמוזיאון אורסה, אפשר לקבל את הרושם המוטעה שמיצינו את המוזיאונים של פריז. לאמיתו של דבר, את המוזיאונים של עיר האורות פשוט אי אפשר לכסות, ולו בשל העובדה שתמיד יש באחד מהם תערוכה מיוחדת, שאין כמותה בשום מקום אחר.

בנוסף למוזיאונים הגדולים והמוכרים, יש בפריז גם לא מעט מוזיאונים קטנים, שבן תמותה יכול להקיף כל אחד מהם בביקור מענג בן כמה שעות, ובאווירה אינטימית יותר.

אחד מהם הוא מוזיאון קוניאק ז'יי (Musée Cognacq-Jay), הקרוי על שמו של ארנסט קוניאק, מייסד חנות הכל-בו הגדולה סאמאריטֶן (Samaritaine), שהוריש את אוסף האמנות שלו לעיריית פריז. המוזיאון שוכן בבית דונון (Hôtel Donon) – אחת הווילות של רובע מארֶה (Marais) – שהוקם בשלהי המאה ה-16, ושופץ במיוחד עבור המוזיאון. התוצאה היא הרמוניה מופלאה בין המבנה לבין מוצגיו: תמונות של רמברנדט, דיוקנאות של אנשי החצר בתקופת לואי ה-15, רהיטים, עבודות מלאכת מחשבת וחפצי חן רבים, ובהם כלי חרסינה מתוצרת מייסן וסֶבר (Sèvres).

מרגשים במיוחד ציוריו של מאלֶה (Mallet), המוצגים בקומה השנייה. הם מתארים את חיי הבורגנות הפריזאית בימי לואי ה-16 ואת הגנים שבהם בילתה חלק ניכר מזמנהּ. במקום ניתן להתבונן גם ברהיטים היפים ובחפצי החן, ששימשו את הבורגנות בתקופת ההשכלה, וכך מצליח המוזיאון לשחזר את רוח התקופה גם באופן רגשי – מה שהופך את הביקור בו למיוחד כל כך.

מוזיאון קוניאק ז'יי
כתובת: Rue Elzévir 8
טלפון: 40270721-1-33.
מטרו: סן פּוֹל (Saint Paul), שמין-ור, רמבוטו

מוזיאון מרתק נוסף, מוזיאון מפות התבליט (Musée des Plans Reliefs), מסתתר בקומה הרביעית של האנוָוליד (Hôtel National des Invalides). במקום מוצגים כמאה תבליטים ענקיים, המדהימים בדיוק ובפירוט שלהם. התבליטים, שבעזרתם תוכננה ההגנה על הממלכה, מתארים ערי מבצר בצרפת, ומתעדים כל בית וכל עץ שהיו בהן.

מי שיזם את יצירת התבליטים היה לוּבוּאָה (Louvois), שר המלחמה של לואי ה-14, שהגה את הרעיון ב-1668. התבליטים, שהכנתם נמשכה עד 1870, כאשר צרפת חדלה מהקמת ביצורים, שימשו לתכנון הערים המבוצרות ולהגנה על הממלכה.

כיום מהווה האוסף מקור ייחודי להיסטוריה אורבנית, וניתן ללמוד ממנו על התפתחות הביצורים שלחוף הים התיכון (תבליטים 24-15), על פיתוח הסביבה בפירנאים (תבליטים 14-12), ועל המבנה של ערים כמו שטרסבורג (Strasbourg) ופרפינניאן (Perpignan).

מוזיאון מפות התבליט
המוזיאון נמצא באנווליד (Hôtel national des Invalid)
טלפון: 45519505-1-33.
מטרו: ואנווליד (Invalides)

גם בפנתיאון (Panthéon), אתר קבורה של גדולי אומה ואנשי רוח כוולטר, רוסו, הוגו וזולא – מסתתר מיצג מרתק. מדובר בשחזור של הניסוי של מטוטלת פוקו, שנערך בשעתו במקום, שכן פוקו ביקש לבצעו קבל עם ועדה מכיפת הפנתיאון הגבוהה. כידוע, ליאון פוקו ביצע את הניסוי כדי להוכיח שכדור הארץ סובב סביב עצמו. מטוטלת הפליז המקורית של פוקו (שמשקלה 28 קילוגרם) משתלשלת מכיפת הפנתיאון ונעה סביב לעיגול. גם מי שאינו מבין דבר באסטרונומיה יכול לחוש שותף בניסוי היסטורי, ברוח האמונה של המאה ה-19 בקִדמה – חוויה שהיא כה נדירה היום, בשל התחכום הרב המאפיין את המחקר המדעי.

הפנתיאון
כתובת: Place du Panthéon
טלפון: 44321800-1-33.
מטרו: לוקסמבורג (Luxembourg)

לקריאה נוספת:

פריז: אותו הקסם, המקומות האחרים
פריז: אותו הקסם, המקומות האחרים
כיכר, רחוב, פנס בודד, שוק, גן, חנויות עם שיק, ביסטרו, רומנטיקה. אלה החומרים שמהם עשויה פריז, זו הנשמה שלה. פנינו לאנשים המכירים היטב את העיר והם ממליצים על מקומות נהדרים שיש בהם אותה נשמה, אבל הרבה פחות תיירים

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפריז

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

טיול קולינרי בפריז
טיול קולינרי בפריז

הפריזאים מתייחסים לאוכל ברצינות רבה, בין אם זאת ארוחה עם חברים, קניות בשוק מקומי או פיקניק בסוף שבוע. וגם אם אין לכם חברים מקומיים שיזמינו אתכם לארוחה ביתית, תוכלו לאכול ולשתות טוב במסעדות יוקרתיות, בבתי קפה מיתולוגיים, במסעדות ...