תפריט עמוד

הרי געש בהוואי: דרמה באוקיינוס השקט

לבה רותחת שזורמת אל מימי האוקיינוס, סלעי בזלת אדירים, חופים שחורים וצמחייה ייחודית - הפארק הלאומי הוולקני בהוואי מצדיק את הטיסה הארוכה. ויש גם סרטון דרמטי במיוחד של מפגש בין לבה רותחת למי האוקיינוס הקרים

הר הגעש קילאואה (Kilauea) לא נח לרגע. באתר האינטרנט של המצפה הוולקני בהוואי מופיעים דיווחים שוטפים על הפעילות הגעשית בהר, שבשנים האחרונות התפרץ כמה וכמה פעמים. אחת התופעות המרתקות ביותר קשורה במיקומו של ההר: זרמי הלבה הרותחים עוברים דרך המצוקים התלולים ונשפכים אל תוך מימי האוקיינוס, וגם כשהם מגיעים אל המים הלבה ממשיכה לסעור, לגעוש ולבעבע בין הגלים ונתזים אדומים מזנקים אל על ושבים וצונחים למים.

המפגש הזה בין אש למים, בין חום אדיר לקרירות צוננת מתרחש דרך קבע בפארק הלאומי הוולקני של הוואי (Hawaii Volcanoes Nation Park), והוא ללא ספק אחד המראות הדרמטיים ביותר על פני כדור הארץ. רק בשבילו שווה לטוס חצי עולם, וזה עוד לפני שהזכרנו את האיים האחרים שבהם תמצאו חופים לבנים, צמחייה עשירה וגלים אדירים שמושכים גולשים מרחבי העולם.


סרטון דרמטי המראה התפרצות געשית סוערת במיוחד בפארק הוולקני בהוואי

הפארק הלאומי הוולקני הוא אתר המורשת העולמית היחיד בהוואי, המדינה ה-50 של ארצות הברית. הוא נמצא על האי הגדול (Big Island), אחד מאיי הוואי שמורכב מחמישה הרי געש אדירים. הפארק, שהוקם בשנת 1916 על שטח של 1,348 קמ"ר, כולל את אחד מהרי הגעש הגדולים בעולם, מאונה לואה (Mauna Loa), שגובהו 4,169 מ', ואת קילאואה, הר הגעש הפעיל ביותר בעולם. על פי המסורת המקומית, קילאואה היה ביתה של פֶּלֶה, אלת הרי הגעש, ובני המקום נהגו לבקרה שם ולהביא לה מנחות. ההר פעיל באופן רציף מאז 1989, והוא פולט דרך קבע ענני גז ופרצי לבה. נכון לעכשיו, הוא פעיל בשני מוקדים עיקריים – הלמאומאו (Halema'una'u) שבמרכז ההר ופו או (Pu'u Oo) בקצה הדרומי-מזרחי שלו. ההתפרצויות בפו או הן שאחראיות לזרמי הלבה שנשפכים לאוקיינוס השקט.

לבה נשפכת לאוקיינוס בפארק הלאומי הוולקני של הוואי
לבה נשפכת לאוקיינוס | צילומים באדיבות USGS Hawaiian Volcanoes Observatory

מלבד ההתפרצויות הדרמטיות, הנופים בפארק מגוונים מאוד, ונעים מאזור של יער טרופי עשיר למדבר יבש וצחיח. הצבע השולט פה הוא השחור, וטיול רגלי על גבי סלעי הבזלת המרשימים הוא חוויה מומלצת לכל חובב טבע. החופים השחורים שתראו שם היום הם תוספת מאוחרת יחסית לאי שגדֵל ללא הרף – תוצאה של לבה שזורמת לים, מתקשה ומרחיבה את שטח האי.

למרות שהפעילות הוולקנית המרובה, אין כל סכנה לטייל פה שכן האזור נבדק באופן רצוף וקבוע על ידי רשויות הפארק ובכל רגע נתון מתפרסמות תוצאות הבדיקות הגיאולוגיות. למעשה, הסיכוי להיקלע בהפתעה להתפרצות געשית קטן כאן בהרבה מאשר במקומות אחרים בעולם.

פרטים נוספים על הפארק ומידע מעשי על הביקור בו באתר האינטרנט של רשות הפארקים הלאומיים. עדכונים יומיים על התפרצויות געשיות בשטח הפארק באתר האינטרנט של המצפה הוולקני של הוואי – קחו בחשבון שזרימת הלבה וכמותה משתנות תדיר בהתאם למצבו של ההר, ואין אפשרות להבטיח כי בעת הביקור שלכם בפארק תהיה זרימת לבה אל הים.

לקריאה נוספת:

הוואי - שבילים ללבה של פלה
הוואי – שבילים ללבה של פלה
משה אורן
הרוצה להבין את אורח מחשבתם של בני הוואי חייב להכיר היטב את המיתוסים והמסורות, המהווים חלק בלתי נפרד מחיי היומיום. פלה, אלת האש והרי הגעש, חיה ונושמת באיי הוואי גם בימינו והסיפורים עליה נתפסים כאמת לאמיתה

הוואי – המדריך המלא >>

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.