תפריט עמוד

10 דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לחופשת סקי

מה עדיף - חופשת סקי באתר גדול ומוכר או במקום קטן ואינטימי? האם כדאי לקחת ילדים לחופשת סקי? איפה אפשר לקבל הדרכה בעברית? עשרה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לחופשת סקי

1. מתי כדאי לצאת לחופשת סקי?
עונת הסקי באירופה נמשכת מחודש דצמבר ועד אפריל. בשנים שבהן יורד מעט שלג או שהשלג מתחיל מאוחר, העונה כמובן קצרה יותר. בתחילת עונת הסקי ובסופה לרוב כמות השלג מועטה, וחשוב לבדוק אם באתר שאליו אתם נוסעים משתמשים בתותחי שלג. באתרים גבוהים מאוד אפשר לגלוש לאורך רוב התקופה, בעוד שלאתרים הנמצאים בגובה בינוני מוטב להגיע בחודשים פברואר ומרץ.

2. מה כוללת חבילת סקי?
הדרך המקובלת ביותר היא לרכוש "חבילה". חשוב מאוד לברר מראש מה כוללת העסקה: טיסה, מלון, העברה לאתר, "סקי פס" לשימוש במעליות הסקי של האתר במשך שבוע. אפשר גם לצאת לחופשת סקי במועדונים כגון קלאב מד, ולטור ואחרים, שם החבילה כוללת גם את כל הארוחות. היתרון של דרך זו טמון בכך שהיא מעניקה לנוסעים "ראש שקט". הם יכולים להתמקד בסקי, בטיולים ובבילויים באתר אליו הגיעו, מבלי לטפל בעניינים טכניים. החיסרון הבולט הוא שמדובר באתר אחד בלבד למשך שבוע שלם.

אתר סקי בסלובניה. פחות צפוף, יותר זול

3. לאן לנסוע?
רוב הישראלים נוסעים לאירופה, בעיקר מסיבות של נוחות ועלויות, ורבים נוהגים לפקוד את האתרים הגדולים והמפורסמים שנמצאים באזור הרי האלפים – בצרפת, אוסטריה, איטליה ושוויץ. אם אתם מחפשים מקומות פחות מוכרים ופחות המוניים, נסו את אתרי הסקי במזרח אירופה – בסלובניה, רומניה ובולגריה – או באנדורה, נסיכות זעירה מצפון ספרד, בלב הרי הפירנאים. המקומות האלה זולים יחסית (אם כי גם כאן אל תצפו לחופשה זולה באמת) וצפופים פחות. הפשרה – אין כאן את אותם שירותים ופינוקים שמציעים האתרים במערב אירופה.

4. מהם אתרי הסקי הטובים ביותר?

אם לשפוט על פי דירוג של הסנדיי טיימס האנגלי חמשת אתרי הסקי המובילים באירופה הם קורשבאל בצרפת, מונטרוסה באיטליה, ס מוריץ בשווייץ, ואל דאיזר בצרפת, וורבייה בשווייץ. בכל אחד מהם פועלים בתי ספר לסקי, יש בהם מסלולים רבים בכל דרגות הקושי, בתי מלון ברמות שונות, תנאי גלישה מצוינים רוב העונה והמון בילויים לשעות הערב. עם זאת, כדאי לדעת שאף אחד מהאתרים האלה אינו זול, גם במונחים של חופשה במערב אירופה.

5. האם הגודל קובע?
כאשר בוחנים את הנתונים בשטח אי אפשר להימנע מהמסקנה שגודל האתר ואורך המדרונות המשמשים לגלישה הם אלה שקובעים. ומכיוון שבעולם הסקי כמה שיותר גדול יותר טוב, הנטייה בשנים האחרונות במערב אירופה היא לחבר בין כמה אתרים סמוכים ובכך להגדיל, גם אם באופן מלאכותי, את שטח הגלישה ואת אורכם של המסלולים.
בלה פלאן (La Plagne), אתר הסקי הפופולרי ביותר בעולם, יש רכבל דו קומתי המכונה "האקספרס של ונואז" (Vanoise Express), שכל קרון שלו מוביל מאתיים גולשים במשך ארבע דקות מעל עמק מיוער לאתר הסמוך לז ארק ("הקשתות"). כך נוצר בין לה פלאן ולז ארק אתר ענקי, שאפילו אתר "שלושת העמקים" העצום מתגמד למולו. מיזוג נוסף נעשה באתר הסקי הצרפתי לה סיבל (Les Sybelles), כשעה נסיעה משאמברי, שם חוברו עשרה כפרים קטנים ליצירת אתר משולב המכיל 310 ק"מ של מדרונות מושלגים.

שונאים תורים? בחרו אתר סקי עם מספר גדול של מעליות | צילום: אייסטוק

6. מי צריך הרבה מעליות סקי?
האמת, כל אחד. מספר המעליות והסוג שלהן משפיע באופן ישיר על משך הזמן שתעמדו בתור על מנת להגיע למסלולי הגלישה. עוד דבר שכדאי לברר לפני שבוחרים אתר סקי הוא כמות המסלולים ברמת הגלישה שלכם – מסלולים ירוקים וכחולים מתאימים למתחילים, מסלולים אדומים מתאימים למתקדמים ואילו מסלולים שחורים – למקצוענים. אם אתם גולשים מתחילים, אין טעם להתמקם באתר הידוע במסלוליו האתגריים, ולהפך. אם אתם גולשים מתחילים, חשוב לברר אם באתר שבחרתם יש בית ספר לסקי. באתרים הגדולים במערב אירופה תוכלו לקבל הדרכה באנגלית ולעיתים גם בעברית (ראו את הסעיף הבא).
כדאי לבדוק גם מה המרחק בין המלון למסלולי הסקי, האם המעלית נמצאת בסמוך או שתצטרכו לצעוד למרחקים ארוכים כשאתם עמוסים בציוד כבד.

7. איפה יש הדרכה בעברית?
בשנים האחרונות מציעים בכמה אתרי סקי, ובעיקר במועדונים דוגמת קלאב מד, הדרכה בעברית של מדריכי סקי ישראלים שמועסקים למשך העונה. הדרכה בעברית מתאימה במיוחד לילדים שאינם שולטים באנגלית, גרמנית או צרפתית. מי שמעדיף להתרחק מסממנים ישראלים בעת החופשה, יכול כמובן לדלג על האופציה הזאת.

ילדים לומדים מהר יותר מאשר מבוגרים כיצד לגלוש | צילום: אייסטוק

8. האם סקי מתאים לילדים?
מבחינה מוטורית, ילדים יכולים להתחיל ללמוד סקי מגיל צעיר מאוד (אפילו ארבע), ולרוב הם לומדים את התנועות ביתר קלות ומהר יותר מאשר המבוגרים. ובכל זאת, חופשת סקי אינה מתאימה לכל ילד – יש ילדים שמתקשים להסתגל לסביבה חדשה, אחרים מסרבים להצטרף להדרכה קבוצתית ויש כאלה שמשתעממים במהירות וזקוקים למגוון רב של פעילויות. לכן, לפני שאתם מחליטים לצאת לחופשת סקי משפחתית, שאלו את עצמכם האם חופשה כזאת תתאים לצאצאים הפרטיים. ובכל מקרה, הכינו בכל יום כמה חלופות לגלישה – למשל, טיול בכרכרה רתומה לסוסים, החלקה במזחלות שלג, טיול בשלג, שיטוט בחנויות צעצועים, שחייה בבריכה מחוממת ועוד.

9. איפה כדאי לעשות קרוס קאונטרי?
למי שמעדיף טיולים בשלג (קרוס קאונטרי) במקום גלישה במורד, ארצות סקנדינביה מציעות שפע של אפשרויות מעניינות. נורווגיה ושוודיה מתמחות בסוג זה של תיירות סקי ומציעות מאות מסלולים בכל הרמות, כולל קורסים והכשרה למשפחות וליחידים שרוצים לגלוש ביערות ובהרים. היתרון הבולט ביותר של היעדים האלה הוא העובדה שהם הרבה פחות צפופים מהאלפים; החיסרון הוא כמובן במחיר – בנוסף ליוקר המחייה בארצות סקנדינביה, גם הטיסות יקרות יותר.

10. מה עושים אחרי הסקי?
בכל מה שקשור לפינוקים ולבילויים, קשה להתחרות במה שמציעים אתרי הסקי המפוארים במערב אירופה. הסאונות, הבריכות המחוממות, המסעדות המפוארות, הברים והדיסקוטקים באתרים אלו הם חלק בלתי נפרד מהבילוי של חופשת הסקי, אם כי רובם אינם כלולים במחיר החבילות. אבל דווקא למקומות קטנים ולא מוכרים כמו אתרי הסקי בעיר סינאייה ברומניה או באתרי הסקי באזור אגם בוהיני בסלובניה יש הרבה מה להציע לגולשים המחפשים יחס חם ואווירה אינטימית.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.