תפריט עמוד

10 המקומות השווים בישראל – רשימת השנה

1. זכרון יעקב הישנה
אם הברון רוטשילד היה יוצא מקברו שברמת הנדיב, קרוב לוודאי שהיה מרוצה. זכרון יעקב, המושבה שהציל בשנותיה הראשונות, היתה ליעד מעניין ומפנק. היא ניצבת בקצה

המדרחוב שבזכרון יעקב הישנה. הברון רוטשילד היה מרוצה | צילום: טל גליק

הכרמל, צדה האחד משקיף לים, צדה האחר לרמות מנשה, ויש לה כל מה שדרוש לבילוי של כמה שעות נינוחות: מדרחוב שוקק חיים, גלריות, יקב, מסעדות ובתי קפה. מומלצים גם בית אהרונסון, מוזיאון העלייה הראשונה בבית הפקידות ואחוזת לנגה. למעוניינים בקצת טבע – גני רמת הנדיב ומסלולים בסביבה.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: מכביש מספר 70 פונים דרומה לכביש מספר 652

2. המכתש הקטן
אף שיש בארצנו כמה מכתשים, אין ספק שהמושלם והמרשים מכולם הוא המכתש הקטן (מכתש חצרה). מכל אחת מנקודות התצפית שעל שפתו ייראה המכתש מקצה עד קצה, וצלעותיו התלולות יוצרות ניגוד דרמטי לקו המתאר העגלולי שלו. קל לראות כיצד הוא מנוקז על ידי רשת נחלים הנאספים לנחל אחד המבקיע פתח יחיד בדופנו המזרחית. יש מעט מקומות בטבע שבהם אפשר להבין בצורה כזו שריקוּת היא מלאוּת ומלאות היא ריקות.
עונה מומלצת: אוקטובר־מאי
הגעה: מבאר שבע נוסעים דרומה בכביש מספר 25, וכעשרה קילומטרים אחרי צומת צפית פונים ימינה למכתש הקטן

3. מערות בית גוברין ותל מרשה
מסלולים תת קרקעיים חושפים בפני המטייל עולם קסום ומרתק המחזיר אותו אחורה בזמן אל תקופות עתיקות. סיור מעמיק במקום בהחלט ממחיש את אורח החיים שהיה נהוג כאן. חלקים נרחבים ביותר מהאתר טרם נחפרו, ולכן לצד התגליות רב גם המסתורין. בסמוך לתל מָרֵשָה, אחת מערי יהודה בימי בית ראשון, נמצאים שרידי עיר רומית־ביזנטית־ערבית, הזורעים אור על הרצף ההתיישבותי במקום, שהטלטלות שעבר הופכות אותו ישראלי כל כך.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: נוסעים בכביש מספר 35 מצומת פלוגות לכיוון תרקומיא

4. תל אביב, העיר הלבנה
הריכוז הגדול של בתים בסגנון הבינלאומי ("באוהאוס") בתל אביב גרם לאונסק"ו להכיר בחשיבותה האדריכלית ולהכריז עליה ב־2003 כאתר מורשת עולמית. הבתים נחבאים ברובם באזורים של שדרות רוטשילד, רחוב ביאליק וכיכר דיזנגוף, תחת מעטה של פיח ותוספות בנייה, אך אלה מהם שכבר שופצו מסבירים מדוע תל אביב נקראה פעם "העיר הלבנה".
עונה מומלצת: כל השנה

התקרה המצוירת בעכו העתיקה. עכו נמצאת ברשימת אתרי המורשת העולמית
צילום: ברוך גיאן


5. עכו העתיקה
גם עכו העתיקה, על המבנים  הצלבניים והעות'מאניים המרהיבים שבה, נמצאת ברשימת אתרי המורשת העולמית. בנוסף לחומות ולשוק כדאי לבקר בחמאם אל באשה, שם יש מיצג המתאר את ימי הזוהר של בית המרחץ, ובמתנ"ס, בגלל התקרה המצוירת. וגם לנגב חומוס אצל סעיד בשוק או אצל עיסא שבכיכר פרחי, ולא לפספס את חנויות הבקלאוות.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: נוסעים בכביש 4 ופונים מערבה בצומת עכו דרום לכיוון העיר העתיקה

6. דרך הבשמים
כאלפיים שנה מפרידות בין רגלי הגמלים לגלגלי רכבי השטח שכבשו את דרך הבשמים – דרך ראשית שנסללה על ידי הנבטים מדרום חצי האי ערב ועד נמל עזה, ובה העבירו הסוחרים הקדומים בשמים וטובין אחרים. כיום אפשר לטייל בשרידי הדרך בנגב ובערבה – למשל, מצד סהרונים שבמכתש רמון והערים הנבטיות שבטה ועבדת – וגם לאכול (או ללון) באחת מחוות הבודדים שהוקמו לאורכה.
עונה מומלצת: אוקטובר־מאי
הגעה: נוסעים בכביש מספר 40 עד לצומת טללים, שם פונים לכביש מספר 211, ומשם לשבטה

7. הרי אילת והקניון האדום
הקניון האדום נמצא באחד האזורים היפים בנגב – אזור הרי אילת, המזמן תצפיות נוף מרהיבות על בקעת הירח, על מפרץ אילת ועל מה שביניהם. הדרך עוברת בסמוך להרים רבי הוד כמו הר חזקיהו, הר עוזיהו, הר נשף והר שני, בקרבת נחלי מים ולצד רותם מדברי וצלף קוצני. כשרואים את הסלעים האדומים המרהיבים שמשני עברי הקניון, מבינים מהיכן לקוח שמו. יורדים בעזרת הסולמות המקובעים לכמה מן הסלעים, ומהר מאוד מגיעים לתחתית הקניון.
עונה מומלצת: אוקטובר־מאי
הגעה: מאילת נוסעים בכביש מספר 12 לאורך הגבול עם מצרים. כעשרה קילומטרים אחרי מעבר גבול נטפים פונים מזרחה בעקבות השילוט לכיוון נחל שני והקניון האדום

8. הר ארדון, מכתש רמון
הר ארדון הוא פסגה מבוקעת לסדקים אדירים, והוא נקודת התצפית היפה ביותר על אחד מהגדולים שבמכתשי העולם – מכתש רמון. שני שבילים מובילים להר: עולים בשביל המערבי (שביל קצ"א), ויורדים במעלה ברלב, התלול בהרבה והמשופע במֶחְדָרים מַגמתיים, דייקים בפי כל.
עונה מומלצת: נובמבר־מאי
הגעה: נוסעים בכביש מספר 40 לחניון בארות, ממשיכים ברכב עד לרגלי ההר המערביות, ומתחילים לצעוד. המסלול מסתיים ברמת סהרונים, כך שיש להעביר לשם רכב מבעוד מועד

9. נחל דרגה התחתון, מדבר יהודה
מהעמוקים שבקניוני מדבר יהודה, כשלעצמם תופעת נוף ייחודית. בחורף מוצף המעוק (שורת גבים) המדהים שבקניון במי גשמים, ואז יש לעשות את הדרך לאורכו בשחייה. בשנות החמישים של המאה הקודמת התגלו כאן שלוש מערות ובהן אגרותיו המפורסמות של בר כוכבא, מהתעודות האותנטיות היחידות הזורעות אור על המרד הגדול של היהודים ברומאים. יורדים למערות, משם לגבים, אל המים, ומשם עולים חזרה אל ראש הנקיק.
עונה מומלצת: דצמבר־מאי, למעט ימי גשם, אז מדובר בסכנת נפשות
הגעה: נוסעים בכביש מספר 90 למרכז טיולים מצוקי דרגות, ומשם ברגל

10. גבעות אלונים, הגליל התחתון המערבי
חורשות אלונים רבות משתרעות מבית שערים ועד המושבים הציוריים אלוני אבא ובית לחם הגלילית, על מבני הטמפלרים שבהם. אפשר להגיע לקניון חוצות אלונים לקפה ועוגה, ומשם הדרך לבית לחם הגלילית קצרה ומשובצת באלונים. כשהאלונים עומדים בשלכת, פורחות ביניהם כלניות. עוצרים מדי פעם בצד הכביש, נכנסים אל בין העצים ומתבסמים ממראה מרבדי הפריחה המרהיבים. בשעת בוקר מוקדמת, כשטיפות הגשם או אגלי הטל מנצנצים על העלים, המראה נאה במיוחד.
עונה מומלצת: ינואר־פברואר (לעקוב אחר פריחת הכלניות)
הגעה: נוסעים מזרחה בכביש מספר 75 עד לצומת ישי, אז פונים לכביש מספר 77 לכיוון בית לחם הגלילית

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.