תפריט עמוד

במיליון השנים האחרונות התחוללו על פני כדור הארץ תקופות קרח במחזוריות של כמאה אלף שנה. בכל תקופה כזאת הצטבר קרח רב על פני יבשות כדור הארץ. הקרחונים גדלו בהדרגה במשך כתשעים אלף שנה, עד שבשלב מסוים, ללא כל סיבה נראית לעין, הם הפשירו, נעלמו בתוך פחות מעשרת אלפים שנה, חשפו את פני האדמה לקרינת השמש ואז החלו שוב להצטבר על פני האדמה. נסיונות רבים נעשו עד היום להסביר מדוע מתחוללות תקופות קרח ומה פשר הופעתן המחזורית, ואליהם נוסף עכשיו ניסיון ישראלי, שהוצג באחרונה בסקירת מערכת של העיתון "סָיינס".
לצורך ההסבר פיתחו חזי גילדור ופרופ' אלי ציפרמן מהמחלקה למדעי הסביבה במכון ויצמן למדע מודל פיזיקלי, הכולל תהליכים המתרחשים באוקיינוס, באטמוספירה, בקרחונים שעל פני היבשה, בקרח שעל פני הים וכן בתנאים הכימיים באוקיינוס, השולטים בריכוז הפחמן הדו חמצני שבאטמוספירה. "הדמיה ריאלית של כל המשתנים הללו על פני מאות אלפי השנים שבהן מתחוללות תקופות הקרח אינה אפשרית אפילו כאשר משתמשים במחשבי על", מסביר פרופ' ציפרמן. "כדי לעקוף את הבעיה הזאת החלטנו להסתפק במודל פשוט יחסית, שיאפשר לנו להבין את התהליכים העקרוניים במערכת".
בתהליך בניית המודל חילקו החוקרים את האוקיינוס לכמה "קופסאות" המייצגות אזורים גיאוגרפיים ועומקים שונים של האוקיינוס, ואת האטמוספירה חילקו ל"קופ־ סאות" נוספות. מודל זה מדמה את כמות הקרח שמצטברת על פני היבשות במחזוריות של מאה אלף שנה בהתאם לנתוניםקיימים על תקופות הקרח, כך שתיאור גרפי של התפתחות הקרחונים על פני היבשה כתלות בזמן מזכיר שיני משור (ראו תרשים).

[banner]

באמצעות המודל פיתחו המדענים הסבר מקורי על ה"מנוע" של התופעה המחזורית. נקודת המוצא להסבר היא תקופה חמה יחסית, שבה כמות הקרח על פני היבשה קטנה. כשהאטמוספירה חמה, היא יכולה להכיל אדי מים רבים מן האוקיינוסים. אדי המים נופלים כשלג על גבי הקרחונים באמריקה ובאירופה, והקרחונים גדלים ומכסים שטחי קרקע נרחבים יותר ויותר. במלים אחרות, דווקא כשהאקלים חם יחסית, הקרחונים שעל פני היבשה גדלים.
הקרחונים הלבנים, ששטחם גדל, מחזירים את רוב קרינת השמש לחלל החיצון ובכך מקררים את האטמוספירה. תהליך זה גורם לאחר כתשעים אלף שנה להתקררות של האוקיינוס, המספיקה ליצירת משטחי קרח על פני הים. גושי הקרח בים גדלים במהירות, ובתוך עשרות שנים הם מכסים שטחים עצומים. הקרח מחזיר את קרינת השמש ומקרר עוד יותר את האטמוספירה. זהו שיא תקופת הקרח: קרחונים מכסים שטחים נרחבים על פני היבשה, ומשטחי קרח מכסים שטחי ים משמעותיים.
במצב זה, כשהאטמוספירה קרה מאוד, היא אינה יכולה להכיל אדי מים רבים ומתייבשת. כשהאטמוספירה יבשה, לא יורד שלג על גבי הקרחונים, והם נשברים, מפשירים, זורמים אל הים ונעלמים בתוך פחות מעשרת אלפים שנה. במלים אחרות, דווקא כשקר, הקרחונים נסוגים. כתוצאה מכך מתחממת האטמוספירה ובעקבותיה גם האוקיינוס, כך שמשטחי הקרח שעל פני הים מפשירים ונעלמים. כך נסגר המעגל, מערכת האקלים חוזרת לתקופה בין־קרחונית, והתהליך המחזורי בן מאה אלף השנה מתחיל מחדש.
"על בסיס התבוננות במודל הפשוט אנו מציעים שמשטחים שעל פני הים מתפקדים כמעין מתג אקלימי, שמפעיל את התחוללותן של תקופות הקרח ומפסיק אותן", אומר פרופ' ציפרמן. לפיכך, כיום היינו צריכים להימצא בתחילת הגידול האטי של הקרחונים על היבשה. תקופת הקרח האחרונה היתה בשיאה לפני כ־18 אלף שנה, והתקופה החמה הבין־קרחונית הנוכחית התחילה לפני יותר מעשרת אלפים שנה. מדוע, אם כן, איננו רואים קרחונים זוחלים מצפון ומדרום לעבר מרכז כדור הארץ? אולי לפעולות האדם יש יד בדבר? לדברי פרופ' ציפרמן, התהליך אטי וממושך וקשה להבחין בתחילתו. נחכה כמה אלפי שנים ונראה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.