תפריט עמוד

תיירות אתגר בתקופה מאתגרת

תיירות האתגר בישראל מתקיימת לאורך כל השנה, ואופי הפעילות מכתיב עבודה בקבוצות קטנות. הדבר מתאים מאוד לעידן הקורונה שכן "קפסולות" של קבוצות קטנות הכרחיות למנוע הדבקה אקוטית

ממש ברגעים אלה של כתיבת הכתבה, עולם התיירות העולמית נמצא בכאוס כללי, אבל תחום תיירות האתגר משנה פניו ומתאים את עצמו בכל רגע נתון למצב, בהתאם להתפתחויות המקומיות.

תיירות האתגר בישראל מתקיימת לאורך כל השנה ואופי הפעילות מכתיב עבודה בקבוצות קטנות של לא יותר מ-20 משתתפים בקבוצה. הדבר מתאים מאוד לעידן הקורונה, שכן "קפסולות" של קבוצות קטנות הכרחיות למנוע הדבקה אקוטית. למעשה, לאורך כל תקופת הקורונה המנחים ומדריכי האתגר לא הפסיקו לעבוד שכן ישראלים צרכו תיירות אתגר מקומית, במיוחד כאשר השמיים נסגרו.

בכל העולם, הקהל שהיה מסוגר בבתים ולא נחשף לטבע או לפעילות חוץ אתגרית, נמצא במחסור קריטי של ויטמין D  ואור שמש טבעי. כמו כן, המשפחה הגרעינית אינה מהווה תחליף ל"קבוצת השווים" – קבוצת ריצה, גלישה, רכיבה, אימון וכדומה. רבים עלו במשקל בתקופה בה היינו מסוגרים בבתים ונוצר צורך ממשי לרדת במשקל ולהניע את הגוף, כמו גם להניע תהליך רוחני/מנטלי של תנועה וחופש.

חודשי הקיץ בישראל מאתגרים מאד מבחינת סדנאות וטיולי אתגר, עקב החום הכבד, ובשנים קודמות, חברות רבות של תיירות אתגר יצאו לאירופה כדי לטייל באזורים קרירים. למעשה, רוב הקבוצות יצאו לחו"ל לפעילות אתגר, כגון טרקים, קניונינג, ויה פראטה, שייט ועוד. עכשיו, צריך למצוא פתרונות אחרים. אין ברירה, חברות האתגר צריכות להמציא עצמן מחדש.

יש פתרונות

מה עושים? חושבים מחוץ לקופסה! בארץ יש אפשרויות מגוונות. למשל, טיולי מערות, מה שנקרא בלעז caving. בהר סדום יש מאות מערות מלח, שהטמפרטורה בתוכן לא עולה על 21 מעלות. אפשרות נוספת לקיץ – טיולי שקיעה וטיולי לילה, טיולי מים זורמים – קניונינג בנקיק השחור (זויתן / גילבון), נחלים זורמים דוגמת נחל כזיב, נחל עמוד, הזאכי ואחרים. טיולי מעיינות זוכים בשנים האחרונות לעדנה, בין השאר בשל שיפוץ, ניקיון ותחזוקה של מעיינות, בריכות שכשוך ומקווי מים רבים לכל אורך ישראל, מהלך שקיבל עידוד מרשויות מקומיות וגופים ירוקים.

פארק חבלים

פעילות אתגרית בפארק חבלים

עידן הקורונה הניע הרבה משפחות בישראל לתהליך של "גילוי מחדש". גילוי הארץ הפיזית והאנושית דרך חבלי ארץ חדשים והפריפריה הרב תרבותית, גילוי מחדש של צימרים מיוחדים, חוות בודדים, חאנים מדבריים, חניוני לילה ועוד. התקופה הזאת מניעה אנשים לחפש את הטבע, לצאת למרחבים הפתוחים – מה שהגביר את החיבור לארץ ולתיירות אתגר. בעקבות סגירת מלונות ומסעדות, וגם כשנפתחו הוטלו מגבלות רבות, אנשים החלו לחפש דרכים פשוטות יותר להתחבר לטבע – בין השאר באופן הלינה ובבישול עצמי. כל אלה מחברים את המטיילים למשהו ראשוני (יש שיגידו "פרימיטיבי") בהוויה האנושית, גילויים חדשים ובריאות נפשית לבודדים ולמשפחות.

גלישה במערת מלח"ם בהר סדום

גלישה במערת מלח"ם בהר סדום

קורס ייעודי

בתשע השנים האחרונות פתח בית הספר לתיירות קורס ייעודי להכשרת מנחים לתיירות אתגר בארץ ובעולם. הקורס הייחודי מתמקד בעיקר בבניית אתגר אישי וקבוצתי ותהליך העיבוד וההעצמה שמתפתחת בעקבות סדנה/טיול אתגרי. הקורס נפתח אחת לשנה והוא התנסותי לכל אורכו. סדנת הדגל של הקורס היא סדנת מערת "מלח"ם" המפורסמת בהר סדום: הסטודנטים חוקרים במשך יומיים את מערת המלח הארוכה בעולם, כולל לינה בתוך המערה, בעומק של 200 מטר, וגולשים בפיר מלח בעומק של עשרות מטרים.

הקורס מותח את גבולות הגזרה וכולל גם אתגרים מנטליים – למשל סדנת טקסי מעבר, "טקס הזעה אינדיאני" (אתגר לא חייב להיות פיזי, הוא יכול להיות גם רוחני), סדנה אורבנית ברחבי יפו עם משימות באפליקציות שפותחו במיוחד לצורך הסדנה, פארק חבלים גבוה ונמוך מהטובים בעולם, סדנת פיתוח צוות, סדנת ליקוט בגליל ועוד. במהלך הקורס מגיעים מרצים ומרצות בוגרי הקורס שהקימו עסקים ומיזמים מעניינים.

בסיום הקורס מוענקת תעודה של מנחי טיולי אתגר והרפתקה, זוהי תעודה בינלאומית המוכרת לצורכי ביטוח ועבודה בארץ ובעולם.

לפרטים על הקורס לחצו כאן

דותן חיים – בעל תואר מוסמך M.A. OUTDOOR EDUCATION, מרכז הקורס למנחי טיולי אתגר והרפתקה בבית הספר לתיירות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.