תפריט עמוד

תה – צבעים, כוסות וסגולות

נסים ונפלאות מספרים על התה. המסורת הארוכה, הטעמים המעניינים, הסגולות המיוחדות, הצבעים, הכוסות והמון המון סגולות מרפא. חלקן אמונות של הסבתא, חלקן זוכות לאישור של מחקרים רפואיים. צריך רק למזוג מים רותחים לספל זכוכית נאה ולהבין כמה טוב עושה לנו תה

אגדות והיסטוריה
האגדות מספרות שפעם, לפני הרבה הרבה שנים, נסע הנסיך דהרמה, מייסד הזן בודהיזם, מהודו לסין. כמובן שהנסיך דהרמה, שהיה ידוע גם בשם בודהידהרמה, לא נסע לו סתם לטיול. הנסיך יצא למסע רוחני. ואולי זאת הסיבה שבאמצע הדרך תקף אותו צורך עז להתמודד עם כל חטאיו. הנסיך החליט שהוא ישב, לא יקום ולא יישן עד שיתמודד בצורה נאותה עם קופת השרצים הפרטית שלו. מאותו רגע התיישב הנסיך ולא קם במשך תשע שנים. אבל, יום אחד תקפה אותו השינה והוא נרדם וישן שינה עמוקה. כשהתעורר, כעס הנסיך על עצמו כל כך עד שבמו ידיו חתך את העפעפיים שלו וזרק אותם על האדמה. כשנגעו העפעפיים באדמה צמח מהם שיח תה. מאז מספרים ששיח התה הוא תזכורת לחולשות האנושיות שלנו וששתייה של עלי תה יכולה לעזור לנו, בני האדם, להתמודד לפחות עם חלק מחולשותינו.
בכתובים הסיניים העתיקים מסופר שהקיסר הסיני צ'ן נונג "גילה" את שיח התה בערך בשנת 2700 לפני ספירת הנוצרים, כאשר עלי תה צנחו לאיטם לתוך אחד מסירי המים הרותחים שלו והעלו ניחוח ענוג.
במשך יותר מאלף שנים נחשב התה לצמח מרפא, אבל בשנה השלישית לספירת הנוצרים נהפך למשקה אהוב ששותים מדי יום. באותה תקופה התחיל הפיתוח, העיבוד והמסחר בתה. בשנת 800 לספירת הנוצרים נקנו הזרעים הראשונים ביפן ומאז הכול היסטוריה.

סוגי תה
קיימים אלפי סוגים וזנים של תה. שלושת הסוגים העיקריים הם תה שחור, תה ירוק ותה אולונג (מחוז בסין) המיוצרים כולם מצמח Camellia sinensis. תה שחור הוא התה הנפוץ ביותר בעולם. מכינים אותו מעלים ירוקים שהתחמצנו או תססו עד שיצרו חליטה אדמדמה. תה אולונג הוא תה שתסס באופן עדין ומבחינת הטעם והעדינות הוא נמצא בין התה הירוק לתה שחור. תה ירוק הוא תה יבש לא מותסס.

עלי תה טריים גסים מאוד בהשוואה לתה המוכר לנו. דרכי הגידול, הקציר והעיבוד של התה יוצרות אינסוף וריאציות של טעם, צבע וחוזק; אך מה שקובע בעיקר את טעמו הסופי של התה הן שיטות העיבוד. לפעמים מוהלים את התה כדי ליצור טעמים שונים ולעיתים מערבבים אותו עם מרכיבים אחרים כיסמין או ברגמונט (סוג של תפוז) כדי ליצור טעם מסוים.
מה שנוהגים לכנות "תה צמחים" הוא למעשה חליטות חמות של תערובות צמחים, פרחים, גבעולים, שורשים או עלים.

מה יש בתה?
המרכיב הידוע ביותר בתה הוא קפאין. הקפאין מעניק לתה את תכונותיו המעוררות, אבל מוסיף מעט מאוד לצבע, לטעם ולארומה. בנוסף לקפאין, מכיל התה גם חומרים נוספים שאמורים להואיל לנו מאוד, עד כדי כך שלאורך אלפי שנים יוחסו ועדיין מיוחסות לתה אינספור תכונות מרפא.

תכונות מרפא
הרפואה הסינית ממליצה על תה ירוק לכאבי ראש, לכאבי בטן, למערכת העיכול, לדיכאון, לחיזוק המערכת החיסונית, לסילוק רעלים כחלק מטיפול בהתמכרות לסמים או לאלכוהול, כמעורר וכמאריך חיים. אך גם במערב החלו להמליץ על שימוש בתה. יש הממליצים על תה לשיפור המצב הקוגניטיבי אצל מבוגרים. יש הגורסים שתה יכול לעכב או למנוע התפתחות של טרשת העורקים – חומרים הנמצאים בתה ירוק ותה שחור, Quercetin ו־flavonoids, מגנים מפני התחמצנות הכולסטרול ה"רע" (LDL). התחמצנות של LDL נחשבת לסיבה או למזרז של טרשת העורקים. יש המצביעים על תה ירוק כמונע סרטן, מחזק נימים ובולם ריקבון שיניים וזאת רק רשימה חלקית ביותר.
רובנו שותים בחורף תה עם לימון וקצת דבש כדי למנוע התקררות או סתם כדי לקדם את פני הקרה. בספרם של ד"ר ראובן ברק (MD) וענת צחור – "מדריך מפה לריפוי טבעי – הדרך לחיים בריאים" – ממליצים הכותבים על חליטות רבות. לפניכם (מימין) כמה המלצות לחליטות צמחים/תרופות סבתא שעשויות לעזור לנו לעבור את החורף בשלום.


תודה מיוחדת לד"ר ראובן ברק (MD) על עזרתו הרבה בהכנת הכתבה.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.