תפריט עמוד

שמן זית בן אלפי שנים נמצא בגליל

לדברי הארכיאולוגים, שניהלו את החפירה בגליל התחתון, זוהי העדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן הים התיכון

העדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן המזרח התיכון, נחשפה באתר עתיקות בגליל התחתון. כך כותבים חוקרים של רשות העתיקות במאמר שפרסמו לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Plant Sciences.

בשנים 2013-2011 ניהלו ד"ר יניר מילבסקי ונמרוד גצוב מרשות העתיקות חפירת הצלה ארכיאולוגית בעין ציפורי שבגליל התחתון. זאת, לפני הרחבת כביש 79 ע"י חברת נתיבי ישראל. חפירה זו הובילה למחקר, המעיד על שימוש בשמן זית בארץ כבר לפני 8,000 שנה – באלף השישי לפנה"ס.

גצוב ומילבסקי דגמו בשיטתיות את כלי החרס שנמצאו בחפירה, כדי לדעת מה אוחסן בהם ואלו שימושים עשו בהם התושבים הקדמונים. ביחד עם ד"ר דבורי נמדר מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, הם לקחו פיסה קטנה מכלי החרס, ובאמצעות שיטות כימיות של מיצוי וזיהוי בדקו את השרידים האורגנים שנספחו לתוך הדפנות.


חלקי כד מעין ציפורי, אחד מכמה כדים שנמצאו בהם שרידים של שמן הזית | הצילום באדיבות רשות העתיקות

מבדיקות אלו עלה, כי כלי החרס, שתוארכו לתקופה הכלקוליתית הקדומה, הכילו שמן זית. השוואה של תוצאות המיצוי מהחרסים הארכיאולוגיים עם זה של שמן מודרני בן שנה אחת, הראו דמיון גדול בין השניים, מה שמלמד על רמת שימור גבוהה במיוחד של החומר העתיק, ששרד בהרכב קרוב למקור במשך כ-8,000 שנה. מבין 20 הכלים שנדגמו, שניים נתגלו כקדומים במיוחד ומתוארכים ל-5,800 לפנה"ס בקירוב.

לדברי החוקרים, "בחפירות ארכיאולוגיות תת ימיות, שניהל ד"ר אהוד גלילי מול חופי כפר סמיר מדרום לחיפה, נמצאו בעבר שרידי תעשיית שמן הזית מתקופה זו, ואילו כעת, בציפורי, נמצאו לראשונה עדויות לשימוש בשמן הזית. יחד עם התגלית מכפר סמיר זוהי העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ, ואולי בכל הלבנט (אגן הים התיכון)" אמרו מילבסקי וגצוב. ככל הנראה, שמן הזית היה חלק מהתזונה ואולי שימש גם למאור. על אף שאי אפשר לקבוע בוודאות, יתכן שהיה זה זן של זיתים שבויתו ונוספו לגידולי השדה המוכרים – דגנים וקטניות. גידולים אלו מוכרים לפחות אלפיים שנים קודם לישוב בעין ציפורי. "עם אימוצו של שמן הזית" אומרים החוקרים, "הושלם בסיס המזון העתיק הים תיכוני. מאז ועד היום, מבוססת הכלכלה הים תיכונית על 'יצהר, דגן ותירוש, שלושת הגידולים שנזכרים תדיר במקרא".

בתמונה הפותחת: כד מעין ציפורי בעת לקיחת דגימות במעבדה | הצילום באדיבות רשות העתיקות


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.