תפריט עמוד

שמירה בעזרת הדיוקן – דני בר-שחל

איך נראות עיניו של חרק, כאשר מתבוננים בהן ממרחק כמה מילימטרים? האם צילום של בעלי חיים זעירים הוא כלי עזר במחקר או מטרה מענגת בפני עצמה? איך עושים את זה? כמה קרוב אפשר לגשת?

דני בר־שחל מכנה את עצמו צלם טבע, ויש לו סיבות. ב־1989 קיבל תואר "מומחה בצילום טבע" מהתאחדות הצלמים המקצועיים, וכבר כמה שנים הוא מעביר קורסים לצילום טבע בחברה להגנת הטבע ובגנים הבוטניים באוניברסיטת תל־אביב. קורות החיים שלו רצופות התעסקות בצילום ובזואולוגיה, וארגון טיולים הכוללים צילום טבע וצילום אתנוגרפי.
את הטבע הוא מצלם כפי שהוא. בעלי החיים שלו חיים ונושמים. "אסור להתערב בטבע, צריך הרבה סבלנות כדי לצלם בעלי חיים, ואסור להפגין נוכחות" – זה האני מאמין שלו. במיוחד הוא אוהב לצלם חרקים. הוא סיים תואר שלישי באנטומולוגיה – מדע החרקים – ויש לו משיכה לעולם מסתורי זה. "זה דורש התבוננות אחרת, ציוד מיוחד ויותר אתגר. צריך לגלות את החבוי", הוא אומר.
צילום כזה דורש עדשות של מיקרוסקופ. הצילומים הם ממרחק של מילימטרים או סנטימטרים ספורים, והמצולמים (בלי לדעת זאת) נראים גדולים פי עשרים מגודלם האמיתי. בשל הקירבה הפיסית, דיוקן של חרק דורש עדשות מיוחדות. "חוץ מזה", מסביר דני, "צריך להכיר את הנושא. כי צילום אמיתי של חרק – וזה נכון בעצם גם לגבי עופות, זוחלים ויונקים – צריך להיערך בזמן פעילותו. אבל הצורך להתאים את עצמך להתנהגות של בעל החיים המצולם בולט בעיקר כשמצלמים בעלי חיים קטנים. חרקים, למשל, כדאי לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או לפני השקיעה, כי הם פחות פעילים".
"האם הצילום במקרה זה הוא כלי עזר?" אני שואלת. "הוא גם כלי עזר, אבל לא רק", מסביר דני. "עסקתי בצילום לפני שלמדתי ביולוגיה, ואהבתי לצלם להנאתי. אבל הצילום עזר לי לממן את הלימודים. את עבודת הדוקטורט עשיתי על שני מינים אפריקניים של עכבישים חברתיים, ובמהלך המחקר בדרום־אפריקה צילמתי אותם בווידיאו כדי ללמוד על התנהגותם. אגב, הרבה זואולוגים בישראל וגם בארצות אחרות מתמחים בצילום טבע. זהו כלי ידוע במחקרי שדה".
לדני בר־שחל חשוב להדגיש כי צילום טבע הוא גם עיסוק בשמירת טבע. "אחרי הכל, הוא מנסה להראות את חשיבות הטבע ואת ההנאה ממנו", הוא אומר, "לכן אסור בתכלית האיסור לפגוע בבעלי חיים כדי להנציח אותם. צילום אינו תירוץ לפגוע. אם נראה לכם שלא תתפסו תמונה טובה של בעל חיים, עדיף שלא תזיקו אלא תנסו שוב".
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.