תפריט עמוד

שמורות טבע בהודו: ספר הג'ונגל

הודו בדרך כלל נתפסת אצל רובנו כיעד למסעות רוחניים ומפגש עם תרבויות, אבל האמת היא שהודו מציעה הרבה יותר מזה, ולא פחות משהיא יעד למפגשים אנושיים, היא גם גן עדן לאוהבי טבע ובעלי חיים. לא במקרה בחר הסופר רודריאד קיפלינג למקם את עלילת ספרו "ספר הג'ונגל" דווקא בהודו. שמורות הטבע הפראיות של הודו, בהן חיים נמרים, דובים, פילים, זאבים ובעלי חיים נוספים, היוו השראה לעלילותיו של מוגלי, הילד שגודל על ידי זאבים ואשר חבריו הטובים ביותר היו בלו הדב ובגירה הפנתר.

אחד האזורים המעניינים ביותר מבחינה זו הוא מדינת מדיה פרדש שבצפון הודו המרכזית. השמורות של מדיה פרדש מציעות טבע ראשוני ולא נגוע, והן מהוות יעד אידיאלי לטיולי ספארי לא שגרתיים. כמה מהשמורות באזור, כמו שמורת קאנה ושמורת פנץ', היוו השראה ל"ספר הג'ונגל". מגוון בעלי החיים שניתן לראות כאן גדול במיוחד, אבל הכוכבים הבלתי מעורערים הם ללא ספק הטיגריסים הבנגליים. מין זה, שבראשית המאה העשרים מנה כ-40,000 פרטים בהודו, נמצא היום בסכנת הכחדה, אבל הודות לפרויקטים שונים של שימור ניתן עדיין לראות את החיה האצילית והמרשימה הזו בכמה מהשמורות של מדיה פרדש.


טיגריס מזנק בשמורת Bandhavgarh, אחד מהמקומות הטובים ביותר למפגש עם טיגריסים

אחת משמורות הטבע המרתקות במדיה פרדש היא הפארק הלאומי בנדהאווגרה (Bandhavgarh), שמשתרע על שטח של 450 קמ"ר. בעבר שימש המקום כשמורת הציד של משפחת המלוכה, וב-1968 הוכרז כפארק לאומי. בפארק יש מגון רחב של בתי גידול, וביערות העבותים שלו חיים מינים רבים של בעלי חיים, בהם נמרים, חזירי בר, מינים שונים של איילים, שועלים ועוד. אבל מה שהופך את הביקור בשמורה למרגש ביותר הוא האפשרות לפגוש טיגריס. בשמורה חיה אוכלוסיית הטיגריסים הבנגליים מהגדולות בהודו ובעולם כולו, כשמספר הפרטים נע על פי הערכות בין 46 ל-52 פרטים. כשמטיילים בשמורה על גבו של פיל יש סיכוי לא רע להבחין בטיגריסים המשוטטים בפארק, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות ואחר הצהרים.


אייל נקוד ביער בשמורת Bandhavgarh

שמורה נוספת שמומלץ מאוד לבקר בה היא שמורת קאנה (Kanha). השמורה, אחד הפארקים הלאומיים הגדולים ביותר במדיה פרדש, משתרעת על שטח של יותר מ-940 קמ"ר. נופי הפרא שלה, שכוללים יערות במבוק וכרי עשב, היוו השראה לקיפלינג בכתיבת סיפוריו. גם כאן חיה אוכלוסייה מרשימה של טיגריסים בנגליים, ולצידם חיים נמרים, דובים שפתניים, כלבי פרא ואיילי ביצות נדירים (barasingha), אשר פרויקט השימור שמתקיים בשמורה הציל אותם מסכנת הכחדה. לא רק ממפגש אינטימי עם חיות תוכלו ליהנות כאן. אחד ממוקדי הענין הבולטים בשמורה היא נקודת תצפית בשם Bamni Dadar, ממנה נשקפות שקיעות עוצרות נשימה.


אייל הביצות barasingha בשמורת קאנה

הפארק הלאומי פנץ
' (Pench) קיבל את שמו מנהר הפנץ' אשר זורם בתחומו וחוצה את השמורה לשניים. הנהר נותן לביקור בפארק ערך מוסף – בשונה משמורות אחרות בהודו, כאן ניתן לעשות רפטינג. הביקור בשמורה, שמוכנה "הארץ של מוגלי" על שם גיבורו של קיפלינג,  הוא חוויה בלתי נשכחת. השמורה מכוסה ביערות עבותים, בהם גדלים עצי טיק, במבוק ועוד. גם פה ישנה אוכלוסיית טיגריסים המונה, על פי הסקר האחרון, כ-25 פרטים.


שמורת פנץ' היא אחת מהשמורות הטובות בהודו לצפייה בציפורים

בנוסף לטיגריסים חיים בשמורה גם נמרים, גאורים (ביזון הודי), חזירי בר, דובים שפתניים, כלבי פרא, חתולי בר, קופים, שועלים ועוד, ואוכלוסיית אוכלי העשב בה היא מהגבוהות ביותר בהודו. בשמי השמורה תראו כ-285 מינים של ציפורים, בהן ציפורים נודדות רבות, והיא נחשבת לאחת מהשמורות הטובות ביותר בהודו לצפייה בציפורים.

עוד מידע על טיול להודו

בתמונה הפותחת: טיגריס נח בפארק הלאומי קאנה

הצילומים בכתבה מפליקר – Tarique Sani, Alosh Bennett, Sahil Jatana, Ian Duffy

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

    • מערכת מסע אחר אונליין הגיב:

      תודה על תגובתך, אתה צודק, הורדנו את התמונה של הפיל (בכתבה עצמה לא הוזכר עניין הרכיבה). אנחנו מתנגדים בתוקף להתעללות בחיות באופן כללי ולרכיבה על פילים באופן ספציפי. אתה מוזמן לקרוא את הכתבה הבאה בנושא פילים: https://goo.gl/1bhEqE

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.