תפריט עמוד

הטבע האירופי מזוהה יותר מכל עם הנופים האלפיניים, שמאפיינים את רכס האלפים שמשתרע על פני שבע מדינות במרכז אירופה: הרים שפסגותיהם מכוסות בשלג תמידי ומדרונותיהם מיוערים, קרחוני ענק, עמקים ירוקים בהם פזורים כפרים ציוריים, נהרות ומפלים, אגמים מרהיבים, יערות ומעברי הרים מרשימים. נופים מסוג זה מאפיינים לא רק את שוויץ, איטליה, צרפת ושאר המדינות שבשטחן עובר הרכס המפורסם. כמותם ניתן למצוא גם ברכס הרי הפירנאים שמפריד בין ספרד לצרפת, בהרי הקרפטים שבמרכז ובמזרח אירופה, באלפים הדינריים שבדרום-מזרח אירופה, ובנורווגיה שבצפון היבשת.

אבל טבע אירופי הוא לא רק הרים. יש בו עוד מגוון אדיר של נופים: מבריכות בוץ מבעבעות, גייזרים, שדות לבה ומעיינות חמים באיסלנד, דרך חופים פראיים, ביצות וסוסי בר בדרום צרפת ועד לדלתא של הדנובה ברומניה, שבה מאות אגמים ותעלות ומגוון עצום של צמחי מים וציפורים. הנה שבע שמורות אירופיות יפות במיוחד:

הפארק הלאומי הואה טאורן. יערות, כרי מרעה ומפלים שוצפים

הפארק הלאומי הואה טאורן, אוסטריה
אוסטריה מתפארת ברשימה מכובדת של שמורות טבע ופארקים לאומיים בהם מגוון רחב של נופים, מכרי מרעה ירוקים, דרך שדות העשב שלגדות נהר הדנובה ועד לנופים הרריים מרשימים המזוהים עם אוסטריה יותר מכל. הפארק הלאומי הואה טאורן (Hohe Tauren) נמנה עם הקבוצה השלישית. הפארק, שמשתרע בשטחם של שלושה מחוזות: טירול, קרינתיה וזלצבורג, על פני שטח 1,834 קמ"ר, נחשב לשמורת הטבע הגדולה ביותר במרכז אירופה. בשטח הפארק יש יותר ממאה פסגות שגובהן עולה על 3,000 מטר, קרחונים, יערות עתיקים, כרי מרעה ירוקים ומפלים שוצפים – כל הטוב שיש להרי האלפים להציע. לאלה יש להוסיף את עולם החי העשיר, שכולל מינים רבים ובהם יעלים, עזי בר, נשרים ועיטמים. באזור הפארק נמצאים כמה מן האתרים הפופולאריים ביותר בקרב מטיילים באוסטריה, ובהם מפלי קרימלר היפים. הפארק שופע מסלולי הליכה וניתן להצטרף לסיורים מודרכים.
אתר הפארק

היער הלאומי בוסקו בפורטוגל. מאות מיני עצים ושרכים ענקיים

יער בוסקו, פורטוגל
היער הלאומי בוסקו (Buçaco) שבמרכז פורטוגל נחשב ליער היפה ביותר במדינה. ביער 700 מיני עצים, שניטעו במאה ה-16 על ידי נזירים ממסדר הכרמליטים. חלק מן העצים מקומיים וחלקם מאמריקה, אסיה ואוסטרליה, ובהם עצי דולב, ארז מקסיקני, ברוש ואלון ירוק עד שביניהם משתרכים שרכים ענקיים. כל אלה נטועים בנוף של הרים, עמקים ואגמים. במרכז היער ניצב ארמון שנבנה על בסיס המנזר הכרמליתי ומשמש כיום מלון יוקרתי.

שמורת אייגואסטורטס. תמצית היופי הפירנאי

שמורת אייגואסטורטס, הרי הפירנאים, ספרד
שמורת אייגואסטורטס (Parque Nacional d'Aigüestortes) שבפירנאים הקטלאניים היא מהיפות שבשמורות הטבע בהרי הפירנאים. פירוש השם אייגואסטורטס הוא "מים מנשבים", והשמורה אכן עשירה בנחלים, פלגי מים ומפלים, אך לא רק בהם. בשמורה ניתן ליהנות מתמצית היופי הפירנאי: פסגות מושלגות ועמקים ירוקים, מתלולים מיוערים, אגמים מלוא העין וכפרים ציוריים. עם שיאי הביקור בשמורה ניתן למנות את אגם סנט מאוריסי המכותר במתלולים מיוערים שמהם יורדים לתוכו פלגי מים; שער אספוט – אוכף הררי שמשקיף מגובה 2,424 מטר על נופו המרהיב של עמק סנט ניקולאו שבו אגמים, אחו ירוק ונחל מתפתל; עמק נוגרה דה טור המתאפיין בנוף מרהיב של רכסי גרניט, עצי מחט ואגמים יפים; ופסגת מונטרדו, ממנה נשקף נוף עוצר נשימה של רכס בסיברי, רכס מלטדה, הקרקס הקרחוני של מונטרדו ועשרות אגמים מרהיבים ביופיים. האזור אידיאלי למסלולי הליכה רגליים בדרגות קושי שונות, וכדאי במיוחד לטייל בחודשים יוני-יולי אז אפשר ליהנות גם מפריחה נהדרת של סחלבים.

סוסים לבנים בשמורת קאמארג שבדרום צרפת. השמורה מוקפת מים מכל צדדיה

שמורת קאמארג, צרפת
שמרת הטבע קאמארג (Camargue) שוכנת בדרום-מערב פרובאנס, בשפך הדלתא של נהר רון. השמורה מוקפת מים מכל צדדיה – הרון הגדול (Le Grand Rhône) במזרח והרון הקטן (Le Petit Rhône) במערב תוחמים את האזור, והים סוגר עליו מדרום. השמורה משתרעת על 130 קילומטרים רבועים של לגונות רדודות, אגמים ואדמות ביצה, ואלו מושכים למקום עופות מים רבים כמו אווזי בר, ברווזים, אנפות ופלמינגו. בנוסף להם חיים בשמורה חזירי בר, נוטריות, שועלים, חמוסים וגם סוסי בר הנודעים בשם "סוסי קמארג". בשטח השמורה יש גם רצועת חוף חולי יפה ונקייה להפליא באורך 17 קילומטרים, התחומה בדיונות חול נמוכות. עוד על שמורת קאמארג בכתבה הבאה>>

בריכות בוץ מבעבעות באגם מיבטן שבאיסלנד

אגם מיבטן, איסלנד
אזור אגם מיבטן (Mývatn) הוא אחד האזורים הפעילים ביותר באיסלנד מבחינה וולקנית: שדות לבה, מעיינות חמים, מכתשים וולקניים, הרי געש ועוד. האגם, שבו חמישים איים, הוכרז כשמורת טבע ב-1974. במימי האגם חיים דגי סלמון וטרוטה ומינים רבים של ברווזים ובסביבתו מקננות ציפורים רבות. סביב האגם, המשתרע על שטח של 37 קילומטר, יש מסלולי הליכה רבים ואתרים רבים שכדאי לבקר בהם. לא כדאי להחמיץ את Dimmiborgir, אתר בצידו המזרחי של האגם ובו סלעי לבה בשלל צורות. אל תחמיצו גם את Hverfjall, הר געש בצורת חרוט שגובהו 452 מטר. אפשר וכדאי לטפס לפסגת לוע הר הגעש וליהנות מתצפית מרהיבה. עוד בסביבת האגם כדאי לבקר ב-Haverarond, שטח שבו בריכות בוץ מבעבעות ומעלות עשן עם ריח עז של גופרית. באזור האגם נמצא גם שדה הלבה Eldhraun בו התאמן צוות האפולו 11 לקראת ההליכה על הירח.

הפארק הלאומי יוטונהיימן, שמורת הטבע הפופלרית בנורווגיה

הפארק הלאומי יוטונהיימן, נורווגיה
מוקד המשיכה העיקרי של התיירים בנורווגיה הוא הפיורדים היפהפיים שבמערב המדינה. רבים מהם פוסחים על הפארק הלאומי יוטונהיימן (Jotunheimen) שבדרום המדינה בדרכם לסוגנפיורד הסמוך, ולמרות זאת, מדובר בשמורת הטבע הפופולארית במדינה, שכן הפארק חביב במיוחד על הנורווגים חובבי ההליכה. שבילי ההליכה המצוינים שבו עוברים באזורי קרחונים, פסגות, נהרות, אגמים, מפלים גבוהים ועמקים. יותר ממאתיים פסגות בתחומו מתנשאות לגובה של יותר מאלפיים מטר מעל פני הים, בהן הפסגה הגבוהה במדינה, גאלדהפיגן (Galdhopiggen, 2,469 מטר מעל פני הים). אלו זיכו אותו בשמו, שפירושו "בית הענקים".בשטח הפארק חיים איילים, דישונים, וחתולי בר, ובנהרות ובאגמים שבשטחו שטים פורלים שהופכים את הפארק לחביב גם על דייגים. בנוסף להליכה, טיפוס ודיג ניתן לעשות רפטינג בנהרות Otta ו-Sjoa, להצטרף לסיורים מודרכים בקרחונים, לרכב על סוסים ולעשות סקי קיץ.

 
דלתת הדנובה ברומניה. מוקד משיכה לעופות מים | צילום: תיאודור סטניקה 

הדלתא של הדנובה, רומניה
נהר הדנובה, הנהר השני באורכו באירופה, מתפתל לאורך 2,800 קילומטר וחוצה תשע מדינות. חלקו המזרחי של הנהר, בתוואי שבין בולגריה לרומניה, מחולק לשלושה שרוולים, היוצרים משולש ארוך צלעות המכונה הדלתא של הדנובה. הדלתא של הדנובה משתרעת על שטח של 5,800 קמ"ר מדרום לגבול עם אוקראינה. אזור הדלתא עשיר בביצות, תעלות וקני-סוף, אגמים שמכוסים בחבצלות מים ודיונות חול נודדות ומרביתו נחשב לשמורת טבע מוגנת שהוכרזה ב-1991 לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. המים הזורמים בשיפוע מתון יצרו תנאים אופטימליים להתפתחות חי וצומח, והם אלה שהופכים את השמורה למקום שכדאי כל כך לבקר בו. יותר מ-5,000 מיני צמחים ובעלי חיים מוצאים בית חם בדלתא, ובהם צמחי מים כמו קנה, סוף, ערבה, נימפיאה ונופר. מגוון בעלי החיים כולל מינים רבים של דגי מים מתוקים ומגוון עצום של עופות מים, בהם קורמורנים, שקנאים, אנפות, ברווזים, אווזים ועיטים. האזור מוגדר כשמורה ביוספרית, כלומר כזו שמשלבת בין טבע מגוון ובין יישוב אנושי. יותר מ-14,000 אנשים חיים באזור הדלתא, וקיאקים מסורתיים מעץ וסירות משוטים הם אמצעי התחבורה העיקריים בין 57 כפרי הדייגים שבדלתא. עוד על הדלתא של הדנובה בכתבה הבאה>>

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.