תפריט עמוד

שיער – כמה עובדות מסמרות שיער

מאיפה הגיעו הג'ינג'ינים, האם גזירת שיער מעודדת צמיחה מהירה יותר, ומה גורם לגברים להקריח? כמה עובדות מסמרות שיער על הגרסה האנושית לפרווה

למה גברים אוהבים בלונדיניות?
האובססיה הגברית המערבית התחילה כנראה במאה ה־14, כשהסופר האיטלקי בוקאצ'יו קבע ש"היפהפייה האידיאלית" צריכה להיות בעלת שיער בהיר. יש סיכוי שהדברים נאמרו בזכות ההצלחה המסחררת שזכו לה זונות בלונדיניות גרמניות ואנגליות שהגיעו לאיטליה באותה התקופה. הזונות האיטלקיות, שרצו להיות בלונדיניות גם הן, הכינו עיסה מעלי כותרת של ציפורני החתול, מפרחי קמומיל, מחינה וממיץ לימון, ומרחו אותה על שיערן הכהה. את השיער המשוח בעיסה פרשו על שוליו של הסולאנה – כובע חסר כיפה מיוחד לצביעת שיער – והמתינו במשך שעות על הגגות עד שהשיער יתייבש.

למה האירים ג'ינג'ים?
לא רק האירים, גם הסקוטים ג'ינג'ים. כמעט ארבעים אחוזים מהסקוטים נושאים את הגן שאחראי לצבע האדמדם. עשרה אחוזים מהאירים הם ג'ינג'ים. הסיבה היא הכובשים הוויקינגים, שרובם היו אדומי שיער. גם הקלטים, שהמוני אירים טוענים שהם צאצאים ישירים שלהם, היו ג'ינג'ים.

מניין הגיע גן הג'ינג'יוּת?
איש אינו יודע. לפי מחקרים שנעשו באוניברסיטת אדינבורו ובאוקספורד, הגן שאחראי לצבע האדמדם הגיע מהאדם הקדמון לפני מאה אלף שנים. אבל יש מחקרים שלפיהם הגן הגיע מאירופה רק לפני עשרים־ארבעים אלף שנים, שנים רבות אחרי הנדידה הגדולה מאפריקה.

האם אפשר לאכול שיער?
אכלני שיער סובלים בדרך כלל ממחלת נפש בשם טריכופאגיה. שלא כמו חתולים, בני אדם אינם מקיאים בדרך כלל את השיער שהם לועסים, ומכיוון שהשיער אינו מתעכל הגופם, לפעמים צריך לנתח את החולים האלה ולהוציא את גוש השיער שחוסם להם את המעיים.

האם גזירה עוזרת לשיער לצמוח?
לא, זאת אגדה. השיער גדל מהשורש ולא מהקצה. לשיער, שאינו אלא תאים מתים, אין שום אפשרות לדעת שגזרו אותו, והוא לא מעביר את האינפורמציה הזאת לזקיק השערה – החלק שמתוכו גדלה השערה.

נערה משבט האמר באתיופיה עם בוץ על ראשה. בין אופנה לשימושיות
צילום: בועז רותם

כמה שערות יש לאדם על הראש?
כמאה אלף שערות.

כמה שערות נושרות לנו מדי יום?
60־300 שערות צונחות מראשנו מדי יום באופן טבעי.

מה גורם לגברים להקריח?
98 אחוזים ממקרי ההתקרחות הגברית הם גנטיים-הורמונליים. כמעט חצי מהגברים מתקרחים במידה כלשהי עד גיל חמישים. ההשפעה הגנטית תורמת לייצור ה-DHT, הגורם לשערה להיות דקה יותר ולאחר מכן לנשור.

מה הם הגורמים המאיצים את הופעת שיער השיבה?
לאנשים מבוגרים יש שיער שיבה מכיוון שהם מאבדים את הפיגמנט שבשיער. זאת תופעה נורמלית. שיער שיבה מופיע אצל כל אחד בגיל אחר, אבל בגיל 75 יש כמעט לכולם שיער שיבה. אומרים שפחד גדול או מתח רב עלול לגרום להלבנת השיער באופן פתאומי. דוגמה לכך: מארי אנטואנט (מלכת צרפת בזמן המהפכה הצרפתית), ששיערה הלבין לפני שהוצאה להורג.

למה לבנים יש בדרך כלל שיער קצר,
ואילו שיערן של הבנות על

פי רוב ארוך?
אופנה תמיד השפיעה על השיער. מהמאה ה-17 ועד תחילת המאה ה-19 הסתובבו גברים בשיער ארוך אסוף כזנב סוס. לאוליבר קרומוול, לג'ורג' וושינגטון ואפילו לנפוליאון (לפני שהקריח) היה שיער ארוך. במלחמת העולם הראשונה זכו הגברים להיכרות אינטימית עם כינים ופרעושים שנדבקו אליהם בזמן ששכבו בחפירות. אז הגיעה הפקודה לקצץ. מלבד אפיזודה קצרה בשנות השישים, רוב הגברים עדיין מצייתים לפקודה.

כמה זמן לוקח לגדל שיער עד למותניים?
שבע שנים.

האם השיער משפיע על משיכה מינית?
חכם סיני עתיק אמר: השיער על ראש אהובתך ייראה לך הדבר הנפלא ביותר בעולם, אבל שערה אחת שלה במרק עלולה לגרום לך לגועל.

מה עושות לנו הכינים בראש?
הכינים הן חרקים מוצצי דם. הן חיות לנו על הראש כטפילים, מוצצות  דם ומדביקות את הביצים שלהן לשערותינו. בין בני האדם לכינים מתנהלת זה שנים תחרות קשה: האם יצליחו בני האדם לפתח תכשירים קוטלים בטרם יפתחו הכינים עמידות בפני התכשירים הקיימים או להפך?

מה עושים כיום נגד כינים?
יש תכשירים רבים, אבל הכינים מתחזקות מיום ליום. מי שמעוניין בטיפול טבעי יוכל לנסות רוזמרין ושמן רוזמרין. יש כאלה שזה עוזר להם, ויש כאלה שלא. מומלץ לחפוף בשמן רוזמרין, להסתפר קצר ולטפטף כמה טיפות שמן רוזמרין מאחורי האוזניים.

מה זה דרדלוקס?
הפירוש המילולי של דרדלוקס הוא "תלתלים נוראיים". הדרדלוקס (בארץ קוראים להם ראסטות) הם בעצם חבלים של שיער שנוצרים באופן טבעי אם מניחים לשיער לגדול לאורך זמן בלי לסרק או לקצוץ אותו.

לאילו עמים היו דרדלוקס (ראסטות)?
במשך אלפי שנים בחרו אנשים מתרבויות שונות בסגנון השיער הזה: למצרים, להודים, לשבטים הגרמאניים, לוויקינגים, ליוונים, לנזירים הקופטים, ליהודים,

לדרווישים, לאצטקים – לכולם היו דרדלוקס. גם הקלטים תוארו על ידי הרומאים כבעלי שיער שנראה כמו נחשים. אבל מי שהביא את הדרדלוקס לאופנה בשנים האחרונות היו החברים מג'מייקה.

למה היו לבוב מארלי ראסטות?
החברים בתנועה הראסטפארית התהדרו בדרדלוקס. סגנון השיער סימל בעבורם כמה דברים, ובהם החזרה לטבע, נדר נזירי שמקורו בספר במדבר, רעמת אריה, ואת הקשר לגור אריה יהודה – הקיסר האתיופי היילה סלאסי ושבט יהודה, שלפי הראסטפארים הם צאצאיו. גם לבוב מארלי, שהשתייך לתנועה הראסטפארית, היו ראסטות. הוא נולד בג'מייקה ופרסם את הראסטפארים בכל העולם דרך מוסיקת הרגאיי הנהדרת שלו.

מה הן האמונות התפלות המרכזיות שקשורות בשיער?
שיער ארוך מעיד על תשוקה רבה; אם תולשים שערה לבנה – עשר שיערות לבנות יצמחו במקומה; קיצוץ של שיער שווה אובדן כוח; מי שמחזיק בתלתל של אדם אחר יכול להשפיע על גורלו.

מה עשתה רפונזל עם השיער שלה?
שלשלה אותו מהחלון למטה כדי לאפשר לנסיך חתיך לעלות אליה למגדל. רפונזל, בלונדינית מהממת מסיפורי האחים גרים, נכלאה על ידי מכשפה רעה במגדל גבוה ונטול דלתות. הנסיך אחז בשערה וטיפס, אבל המכשפה גזרה לרפונזל את השערות ועשתה צרות. הנסיך התגבר על המכשפה והצליח לחיות עם רפונזל באושר ובעושר למרות תספורתה הקצאה.

למה נזירים מגלחים את הראש?
נזירים מדתות מזרחיות מגלחים את הראש כסמל לפשטות, לצניעות ולוויתור על דברים ארציים. נזירים מדתות מערביות מגלחים את הראש כסמל לענווה, לכניעה ולהתמסרות לאלוהים.

____

תודה לד"ר ראובן ברק ולד"ר אלכסנדר גינזבורג על עזרתם




לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.