תפריט עמוד

שיעור 4: רכישת מצלמה (חלק ב')

רזולוציה ודחיסת קבצים
ברוב המצלמות הדיגיטליות ניתן ליצור קבצים בדרגות שונות של רזולוציה, בהתאם לייעודם: אם הכוונה היא להציג את התמונות על צג המחשב או באתר אינטרנט, ניתן להסתפק בקבצים הכוללים מעט פיקסלים ותופסים מעט מקום בכרטיס הזיכרון. אולם מכיוון שברוב המקרים נרצה להדפיס את התמונות, מומלץ לצלם במצב בו נעשה שימוש במרב הפיקסלים של החיישן, גם אם תמונות אלו תופסות נפח זיכרון יקר.
המצלמה הדיגיטלית מצוידת בתוכנה הדוחסת את הקבצים ומקטינה את נפח האחסון. התוצאה היא קבצים מסוג JPEG. יחס דחיסת הקבצים משפיע על איכותם: ככל שנדחס יותר – איכות התמונה תרד. רוב המצלמות מאפשרות בחירה בין 2־4 יחסי דחיסה שונים.
מצלמות מסוימות מאפשרות גם שמירת קבצים בפורמט RAW. קובץ כזה אינו עובר דחיסה במצלמה, אלא מעובד במחשב האישי באמצעות תוכנה מיוחדת. טיפול בקבצים אלו דורש הבנה וניסיון בצילום דיגיטלי ובעיבוד תמונה ממוחשב.
אם בכוונתכם להעביר את התמונות ישירות מן המצלמה למעבדת השירות לצורך הדפסת התמונות, לא תזדקקו למצלמה כזו. אולם אם אתם מעדיפים לטפל באופן ידני בכל תמונה ולהפיק את המרב מהצילום הדיגיטלי – ויש לכם סבלנות ללמוד את הנושא – חפשו מצלמה שמאפשרת שמירת קבצי RAW.

כרטיס זיכרון
מחירי הכרטיסים השונים (בנפח זהה) דומים למדי, ולמעשה, עבור המשתמש הממוצע, סוג כרטיס הזיכרון אינו בעל חשיבות עליונה. עם זאת, כדאי לדעת שכרטיסי זיכרון מסוג CF הינם גדולים יחסית ומאפשרים את נפח האחסון הגבוה ביותר. לעומתם, כרטיסי xD קטנים מאוד ונפח האחסון שלהם קטן יותר.

צג תצוגה ומחפש אופטי
יתרון מרכזי של הצילום הדיגיטלי – היכולת לצפות בתמונה מיד לאחר שצולמה — בא לידי ביטוי בקיומו של צג קטן במצלמה (1) ארבעה גורמים קובעים את איכות הצג:
גודל – ככל שהצג גדול יותר, נוח יותר לצפות בו.
מספר הפיקסלים – ככל שיש בצג יותר פיקסלים, עולה איכות התמונה המוצגת (ככל שגודל הצג ומספר הפיקסלים עולים — עולה גם מחיר המצלמה).
יכולת לשנות בהירות – חשובה בעיקר בתנאים בהם עשוי להתגלות קושי בצפייה, כמו אור בוהק וצילום בחוץ.
האם הצג קבוע או מתכוונן — צג מתכוונן נוח יותר למשתמש.
לרוב נמצא בנוסף לצג גם מחפש אופטי (Viewfinder), מעין כוונת המאפשרת לראות את הנושא המצולם שלא באמצעות הצג. המחפש האופטי הופך חיוני בתנאי תאורה חזקה או חושך.

מבזק
כמעט כל המצלמות מצוידות במבזק מובנה (2) אולם לרוב זהו מבזק חלש למדי שאינו מסוגל להאיר מעבר למרחק צילום של כשלושה מטרים. בדגמים מתקדמים קיימת (3) "נעל חיבור" (Hot Shoe) על גוף המצלמה, וזו מאפשרת להרכיב מבזק חיצוני חזק.

ממשק משתמש
תחת כותרת זו נכללים הלחצנים ותפריטי הבחירה (4) — ובמיוחד אלו המיועדים לטיפול בתמונות.
לחצנים – שימו לב לגודלם ולמיקומם: האם תפעולם נוח או שהוא מחייב אקרובטיקה מסובכת? האם ניתן לתפעל את המצלמה ביד אחת? במידה והנכם איטרי יד ימין, בדקו אם נוח לכם לתפעל את המצלמה ביד שמאל.
תפריטים – בדקו: האם קריאתם קלה בכל זווית? באילו שפות הם ניתנים להצגה? האם המינוחים ברורים? האם ניתן לדלג בקלות על תפריטים בהם אינכם מעוניינים?
טיפול בתמונות – האם קל לדפדף בתמונות שצולמו ולמחוק תמונות לא רצויות? כיצד ניתן להגדיל ולהקטין כל תמונה (על מנת לבדוק חדות) ולצפות במספר תמונות בו זמנית?

סוללות
אחד מחסרונות המצלמה הדיגיטלית הוא תלותה המוחלטת באספקת חשמל רציפה, ומכאן שלסוג הסוללות חשיבות רבה. קיימים שני סוגי סוללות:
סוללות סטנדרטיות – יתרונן הוא שניתן להשיג אותן בקלות והן זולות מהסוללות הייחודיות. אולם הספקן נמוך יותר ולכן יחזיקו מעמד פחות זמן. סוללות אלקליין לא נטענות יתרוקנו בתוך זמן קצר ביותר. סוללות נטענות מסוגNC  אינן ניתנות לשימוש במצלמות מסוימות בגלל המתח הראשוני הנמוך שהן מספקות. מומלץ להשתמש בסוללות נטענות מסוג NiMH.
סוללות ייחודיות – מיועדות לדגם בודד או לקבוצת דגמים של יצרן מסוים. לרוב, סוללות אלו הן בעלות הספק גבוה, אולם מחירן עשוי להגיע לכרבע ממחיר המצלמה.
למתכוונים להשתמש במצלמה בקרבת מקור חשמל חיצוני, מומלץ לבדוק את האפשרות לרכוש ספק כוח הנמכר בדרך כלל בנפרד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.