תפריט עמוד

שייט נהרות ברוסיה – ממוסקבה לסנט פטרסבורג

שייט נהרות בספינה מהודרת, שהיא בעצם מלון צף עם כל הפינוקים שרק אפשר להעלות על הדעת, מאפשר להכיר את אירופה מזווית אחרת ולא שגרתית. יש כמה מסלולי שיט בנהרות אירופה, ואחד המיוחדים שבהם עובר בנתיבי המים של רוסיה, ממוסקבה לסנט פטרסבורג, דרך נופים פסטורליים, טירות וארמונות, כפרים עתיקים, מוזיאונים חשובים ועוד.

אבל עוד לפני שנגיע לנתיבי המים של רוסיה, כמה מילים על שייט נהרות. ספינות הנהר קטנות ואינטימיות יותר מהספינות המוכרות לנו מקרוזים באוקיינוס, והן מאובזרות ברמה גבוהה עם שירות איכותי וקשוב. אפשר לומר שהמלון צמוד אליכם לאורך כל המסלול – אין צורך לארוז ולפרוק את המזוודה כל פעם מחדש, בזמן שהספינה שטה בנהר, אתם יושבים בנחת בטרקלין או על מרפסת החדר שלכם וצופים בנופים המקסימים שחולפים ממול בקצב איטי ונינוח. גם בלילה, בזמן שישנים הספינה מתקדמת לה בנועם וברוגע, וכך, כשמתעוררים מגלים ש"המלון" שלכם עבר למקום חדש לגמרי… והכל בלי פקקי התנועה, בלי נסיעות ארוכות בכבישים משעממים. פה זה רק אתם והנהר ונופי הגדה. וכשהספינה עוגנת, יורדים לחוף לסיור מאורגן ביעד, אבל יש הרבה זמן גם לשיטוט עצמאי.


להכיר את רוסיה דרך נתיבי המים שלה

נחזור לרוסיה ולנהר הוולגה האדיר. כאמור, השייט מתחיל במוסקבה. בירת רוסיה גדושה באתרים מעניינים, ועוד לפני שיוצאים לדרך על נהר הוולגה האדיר, אין לדלג על ביקור בכיכר האדומה – אחד מסמליה הבולטים של העיר, ובאתרים החשובים שסביבה, כמו מתחם הקרמלין המבוצר. הקרמלין, ששימש בעבר כמקום מושבם של הצארים ובהמשך של המנהיגים הקומוניסטים, היום הוא משכנו של נשיא רוסיה. המתחם כולל ארמונות, קתדרלות, מוזיאונים, נשקייה ועוד.


הכיכר האדומה, האתר המפורסם ביותר במוסקבה

ממוסקבה שטים בנהר ועוצרים בעיירה ההיסטורית אוגליץ' (Uglich), שעל גדות הוולגה. בעיירה, שנוסדה במאה ה-12, נמצאות כמה מהכנסיות היפות ברוסיה, בהן קתדרלת ההשתנות וכנסיית דימיטרי על הדם, הקרויה על שם בנו של איוון האיום (ראו בתמונה הפותחת של הכתבה). לא רחוק מאוגליץ' נמצאת העיר ירוסלבל (Yaroslavl), ששוכנת על מפגש הנהרות וולגה וקוטורוסל. ירוסלבל, שהוכרזה האתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מהווה חלק מטבעת הזהב של רוסיה – טבעת של שמונה ערים יפהפיות ובעלות חשיבות היסטורית מצפון-מזרח למוסקבה. בין המקומות המעניינים המומלצים לביקור ניתן למנות את מנזר ספסקי-פראוברז'נסקי והקתדרלה הצמודה, שממגדל הפעמונים שלה נשקף נוף נפלא של העיר, את כנסיית אליהו הנביא עם כיפות הבצל שלה ואת המוזיאון לאמנות רוסית.


קתדרלה בירוסלבל, עיר יפהפייה במפגש הנהרות וולגה וקוטורוסל | צילום: אייסטוק

התחנה הבאה בשייט היא גוריצי (Goritsy), כפר רוסי טיפוסי שבו כמה אתרים מעניינים, בהם מנזר קיריל הקדוש ששוכן על גדות האגם הלבן, ובו נמצא גם מוזיאון האיקונות. מכאן ממשיכים בשייט לקיז'י (Kizhi), אי בצפון אגם אונגה, מעין מוזיאון פתוח עם אוסף מרשים של מבנים, כנסיות, קפלה, טחנת רוח, מגדל פעמונים, בתי משק ועוד, שכולם בנויים מעץ, ללא כל שימוש במסמרים או ברגים. המבנה המפורסם ביותר באי הוא כנסיית ההשתנות של ישו, כנסיית עץ מרובת כיפות, שמהווה את השריד האחרון לכנסיות העץ האורתודוקסיות שהיו נפוצות במאה ה-17 ברחבי רוסיה.


כנסיות עץ באי קיז'י. קשה להאמין אבל המבנים המורכבים האלה נבנו ללא שימוש במסמרים או ברגים!

המשכו של המסלול מוביל לכפר העתיק סבירסטרוי (Svirstroy), שחנויות העץ הקטנות שבו הן מקום מצוין להצטיידות במזכרות ובעבודות יד מקומיות. מכאן ממשיכים בשייט אל סנט פטרסבורג היפהפייה. העיר הנהדרת הזו מציעה מגוון אינסופי: מוזיאונים עצומים, קתדרלות מרשימות, ארמונות מפוארים, גנים מטופחים וחיי תרבות עשירים. ביקור בעיר כולל סיורים בארמון החורף של פטר הגדול, במוזיאון ההרמיטאז', אחד ממוזיאוני האמנות הגדולים והחשובים בעולם, בקתדרלת איסאק הקדוש ובארמון פטרהוף המוקף בגנים מפוארים, שבהם נמצא גם מתחם המזרקות הגדול בעולם – עם 64 מזרקות מרהיבות. ואיך אפשר בלי קצת שופינג ובילויים? לשם כך כדאי ללכת לשדרות נבסקי פרוספקט, מרכז הקניות והבילויים העיקרי של העיר. בשעות הערב סופגים את התרבות העשירה, בין אם במופע פולקלור מקומי או בצפייה במופע של בלט רוסי בתיאטרון ההרמיטאז'.


מזרקות בגנים המקיפים את ארמון פטרהוף בסנט פטרסבורג

בתמונה הפותחת: כנסיית דימיטרי בעיירה אוגליץ', שעל גדות נהר הוולגה

 

סנט פטרסבורג בחורף

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרוסיה

הקווקז הרוסי: יופי שאין לו סוף
הקווקז הרוסי: יופי שאין לו סוף

אם פעם הקווקז הרוסי נחשב "מעבר להרי החושך" עבור מטיילים רבים, הרי שהיום האזור היפהפה, שמתאפיין בנופים דרמטיים מאין כמותם, מתחיל להתגלות, ואיזו תגלית זו! אבי בלום משרטט קווים לדמותו של הקווקז הרוסי ובוחר מתוכו שלושה אתרים מרשימים ...

הצלת הילדים מבסלניי
הצלת הילדים מבסלניי

לא רבים מכירים את סיפור ההצלה המרגש של ילדים יהודים יתומים שאחרי תלאות רבות הגיעו במהלך מלחמת העולם השנייה לבסלניי, כפר צ'רקסי מוסלמי בקווקז הרוסי. תושבי הכפר אימצו את הילדים ללא היסוס, הפכו אותם לחלק ממשפחותיהם והציגו מסמכים ...

מוסקבה: סחרחורת של צבעים וטעמים
מוסקבה: סחרחורת של צבעים וטעמים

מוסקבה היא עיר מסחררת, עם בניינים מרהיבים, אינספור מסעדות, בתי קפה וקונדיטוריות, תחנות מטרו שנראות כמו מוזיאונים ואנשים שרובם מסבירי פנים. כמעט שלושה עשורים אחרי שעזבה את ברית המועצות, אלה בורמן הגיעה לחופשה במוסקבה וגילתה עיר מערבית ומודרנית. ...