תפריט עמוד

שחייה – חופשה בים

אחד החידושים הכי מרתקים הקיץ הוא חופשות שחייה. הרעיון פשוט ושובה לב: יוצאים לשחייה במרחבי הים הכחולים ומקבלים איים קטנים, מגע בלתי אמצעי עם דגים, דולפינים, גלים ומי מלח בכמויות לא מוגבלות

ההשוואה המתבקשת מעלה על הדעת הליכון בחדר כושר מול צעידה נמרצת בשביל הררי בלב נוף מרהיב. דומה אבל שונה. בהתחלה נדמה שכיף לשחות בבריכה. המים צוננים, ההתקדמות מהירה והשוחה רווה נחת. אחר כך, כאשר מגיעים בפעם העשרים אל הקיר ונאלצים להסתובב, יש תחושה מסוימת של אסיר שצועד בתאו. השיעמום מתחיל להעיק. הרצון לגוון, להשתחרר מן הצינוק, גורם לכך שאחד החידושים הכי מרתקים הקיץ הוא חופשות שחייה.

הרעיון פשוט ושובה לב: קבוצות מאורגנות קטנות יוצאות לשחייה משותפת ומודרכת, לא תחרותית, במרחבי הים הכחולים. לא עוד קירות וכלור. במקומם מקבלים המשתתפים איים קטנים, מים עמוקים, מגע בלתי אמצעי עם דגים, דולפינים, גלים ומי מלח בכמויות לא מוגבלות. 

שאלת המרחק היא הסוגיה היותר בעייתית. באי רודוס עמדנו פעם בקצהו של מפרץ צר מדרום לעיר לינדוס וניסינו להעריך כמה זמן יידרש לנו כדי להגיע בשחייה למבצר העתיק בצידו השני של המפרץ. המרחק נראה קצר. כמה תנועות שחייה נמרצות ונוכל לטפס על החוף הריק ההוא ולהתפרקד בנחת. המציאות, באורח פלא, היתה שונה. כמעט שעה וחצי שחינו עד שהגענו בשארית כוחותינו לצידו השני של המפרץ וקרסנו באפיסת כוחות על החוף. זה קצת מפתיע בהתחשב בעובדה שהליכה שנמתחת על פני ארבעה קילומטרים נחשבת בעינינו קצרה בעוד שחייה למרחק 400 מטר נראית לנו די ארוכה. ההפתעה נמוגה כאשר נזכרים בכך שטכניקת השחייה שלנו בסיסית מאוד, שלא לומר קלוקלת ודורשת שיפור משמעותי.

הסיסמה המאתגרת של אחת החברות שמציעה הקיץ חופשות שחייה בין איי יוון אומרת: "המעבורת מיועדת לרכרוכיים – בואו לשחות". בראד אנדרסון, ממנהלי "סווימטרק" (SwimTrek) שמקום מושבה בלונדון, מסביר שהחברה נוסדה לפני חמש שנים ובעונה הראשונה שחו במסגרת הטיולים שלה 40 משתתפים. הקיץ יטלו חלק בחופשות השחייה יותר מ-1300 שחיינים ממדינות שונות, ביניהם כמה נרשמים מישראל. החברה מציעה חופשות שחייה מאורגנות ומודרכות לקבוצות קטנות בין איי הקיקלאדים ביוון, לאורך החוף הדלמטי בדרום קרואטיה, במלטה, באיים הקריביים ואפילו שחייה בין פאבים במורד נהר התמזה. 

בחירת היעדים מבוססת על כך שהמסלול יאפשר שחייה בת כמה שעות בין איים קרובים (הכל יחסי), שמתאימים לשחיינים בעלי יכולת וכושר שונה. המרחק הממוצע ששוחים בכל יום הוא ארבעה קילומטרים, אבל אנדרסון ממהר להדגיש שלא חייבים להשתתף בכל המשחים ושלא מדובר חלילה בתחרות. ההיפך הוא הנכון, הקבוצה שוחה בקצב שמתאים למשתתפים. לכל אחת מן הקבוצות צמודה סירת ליווי שמאפשרת, למי שנתקף געגועים לקיר הבריכה, להישען, להתרענן ולנוח במהלך השחייה. 

משתתפי החופשה בקרואטיה שוחים בכל יום לאי אחר. מסלולי השחייה מזגזגים בין האיים הקטנים באיזור הפארק הלאומי קורנאטי (Kornati) שבים האדריאטי. הציוד מועבר בידי אנשי החברה והצוות המלווה. בהמשך שבוע החופשה שוחים המשתתפים מן המפלים בשמורת קרקה (Krka) במורד הנהר אל העיירה סקארדין. כל המבקרים בשמורת קרקה עושים את המרחק הזה במעבורת, בשיט שנמשך כשעה. משתתפי טיול השחייה מקדישים לכך כמעט יום שלם. 

התוספת החדשה של החברה היא שחייה בארכיפלג מאדאלנה (Maddalena) בסרדיניה. אנדרסון מסביר שיתרונו הגדול ביותר של טיול זה טמון במים הצלולים, שאין כמותם באיזור הים התיכון. אלה שאינם חוששים ממים קרים מוזמנים לחופשת שחייה בת חמישה ימים באיי סקילי (Scilly Isles), ליד הקצה הדרום מערבי של אנגליה, מול חופי קורנוול. חופשה זו מזמנת, כך מבטיח אנדרסון, מפגשים עם דולפינים וכלבי ים. יעדי שחייה נוספים של "סווימטרק" הם אזור האגמים באנגליה, בפינלנד ובבוואריה. רוב המחירים נעים סביב אלף דולר לשבוע (כולל אירוח, לינה והדרכה, לא כולל טיסות לנקודת ההתחלה.

לסלי תומאס מקליפורניה, מדריכת שחייה ומאמנת של שחיינים מקצועיים שמתמחים בשחייה למרחקים ארוכים, הקימה לפני ארבע שנים את "סווים ארט" (Swim Art). כיום מציעה תומאס בת ה-33 טיולי שחייה באזור מפרץ סן פרנסיסקו. היעדים הם האתרים המוכרים ביותר באזור – גשר שער הזהב, כלא אלקטראז שניצב על אי בלב המפרץ מול העיר וטיולים בני יומיים לשחייה באגם טאהו, על גבול קליפורניה ונבאדה. 

תומאס מדגישה את העובדה שהטיולים אינם תחרותיים. מדובר בקבוצות קטנות ולדבריה המטרה היא לאפשר למשתתפים להכיר אתר חדש אגב שחייה בקבוצה. "מגיעים אלינו שחיינים מרחבי ארצות הברית וממקומות אחרים בעולם, שרוצים לראות את סן פרנסיסקו מנקודת מבט שונה – מן המים". 

המשתתפים בטיולי השחייה מגיעים מרקע שונה והם בעלי יכולת מגוונת. לדברי תומאס באחד המשחים השתתף שחיין שקצב השחייה שלו היה מהיר פי כמה משל המשתתפים האחרים. "כדי לשמור על קצב אחיד של הקבוצה" מסבירה תומאס, "ביקשנו ממנו להקיף את שאר השוחים במעגלים. כך התקדמנו ביחד, כאשר השחיין המהיר שוחה לצידנו ובחלק מן הזמן בכיוון ההפוך משאר השחיינים בקבוצה. זה היה אמנם משעשע, אבל בסופו של דבר הגענו ביחד וכולם יצאו מן המים מרוצים". שחיין אחר, משתתף קבוע במשחים, מתמקד בעיקר בציוד הטכנולוגי שהוא נושא איתו: "הוא עוסק כל הזמן בצילום במצלמת וידאו שתלויה על צווארו ובמציאת המיקום והמסלול המדויק של המשחה בעזרת מכשיר איכון לווייני (GPS) שהוא עונד על ידו. הצוות נאלץ להזכיר לו מדי פעם שאין ברירה, צריך גם לשחות כדי להגיע אל החוף". 

דגש מיוחד שמה תומאס על נושא הבטיחות: "רק שחייה בקבוצה מאפשרת ליווי צמוד, אבטחת השוחים מפני סירות חולפות והקניית ביטחון לשוחים שהם יכולים פשוט ליהנות מן השחייה עצמה, ללא כל הדאגות שמלוות פעילות כזו". מידע על המשחים באתר . 

חברה נוספת שמציעה סיורי שחייה היא Swim Vacation. היעד הוא איי הבתולה הבריטיים (ממזרח לפורטו ריקו) בים הקריבי. הסיורים נמשכים שבוע ומתנהלים מיאכטה ששטה בין האיים ועולים 2300 דולר לשבוע. אפשרות אקזוטית לא פחות מציעה חברת Ocean Ducks מקליפורניה שמציעה סיורי שחייה לאורך חופים בצ'ילה, בבליז ובמקסיקו. 

שחיינים שרוצים להביא תועלת בחופשה מוזמנים עכשיו לחופשת התנדבות: באופן קצת מפתיע מסתבר שהסיבה השכיחה ביותר למוות בקרב ילדים באי פיג'י שבאוקיינוס השקט היא טביעה. חברת Madventurer הבריטית מציעה חופשות בנות שבועיים, במהלכן מלמדים המשתתפים ילדי בית ספר יסודי בפיג'י את יסודות השחייה, טכניקה נכונה ואיך להימנע מתאונות שחייה וטביעה. המתנדבים מתגוררים בבית מיוחד שמאכלסים אנשי החברה בעיר לאוטוקה (Lautoka) בפיג'י ועוסקים בכל יום בהדרכת קבוצות ילדים בבריכות השחייה המקומיות ובחוף הים.

אחרי הרפתקה כזו עלולה השיבה אל הבריכה השכונתית, בה ארבעים בריכות מייגעות מסמנות קילומטר אחד עלוב, לגרום לדיכאון קל, אבל אפילו מול חופי ישראל יש כמה איים קטנים ולא רחוקים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.