תפריט עמוד

שוק הספרים באיסטנבול

לא קל למצוא את שוק הספרים של איסטנבול, אבל כדאי להתאמץ. תוכלו למצוא בו אוצרות נדירים שיעניינו גם את מי שלא קורא מילה בתורכית

שוק הספרים המשומשים של איסטנבול, סהפלאר צ'רשיסי (Sahaflar Çarşisi), נמצא בין מסגד בייזיד (Bayezid Camii) והבזאר הגדול. זהו אחד השווקים העתיקים בעיר, והוא בנוי על חורבותיו של שוק הספרים והנייר הביזנטי. קשה להבחין בכניסה הצרה לשוק, אבל כדאי להתאמץ ולחפש.

גם מי שלא קורא ולו מילה אחת בתורכית יוכל למצוא כאן אוצרות נפלאים. למשל, קליגרפיות ערביות נדירות ששרדו את הוראתו של כמאל אתאתורכּ, מייסדה ונשיאה הראשון של הרפובליקה התורכית המודרנית, להחליף את הכתב הערבי בכתב לטיני.

זעזוע בקהילת הקליגרפים

הרפורמה של אתאתורכ אמנם תרמה להפחתת האנלפביתיות בתורכיה, אבל היא גרמה לזעזוע קשה בקהילת הקליגרפים. הקליגרפים הווירטואוזים של איסטנבול, שנחשבו לדמויות נערצות, הפכו בן לילה למוקצים ולמנודים, ואומנותם הלכה ונעלמה. את אותה אמנות אבודה אפשר למצוא בשוק הספרים. אלה הן יצירות מופת, דפים מעוטרים באסתטיקה עוצרת נשימה. למרות אווירת השוק התוססת, אל תצפו למחירים זולים. הסוחרים בשוק יודעים היטב אילו אוצרות יש להם ביד, והם מוכנים למכור אותם רק בעבור סכומים נאים. במילים אחרות: הם יעשו כמיטב יכולתם לעזור לכם להיפרד מהמזומנים.

הזדמנות מפתה לקשור שיחה
כמעט בכל חנות שתיכנסו אליה יציעו לכם המוכרים כוס תה מתוק, וישמחו לספר לא רק את ההיסטוריה המשפחתית שלהם, אלא גם את ההיסטוריה של כל פריט בחנות. כפי שאפשר לשער, לא כל הסיפורים נאמנים לאמת, אבל תמיד תענוג לשמוע אותם.

מלבד ספרים, בשוק יש גם הרבה ציורים פרסיים – מהם עתיקים יותר, מהם פחות. רוב הציורים הם למעשה דפים מאוירים שהוצאו מספרים. לכן, כשאתם קונים ספר ישן או ציור פרסי בדקו שהנייר שלם ולא גזור.

במקרה של ספר, בדקו היטב את הכריכה: ספר קרוע או ספר שחסרים בו דפים תמיד שווה פחות. כדאי גם לבדוק אם הכריכה או דפי הספר מחוררים בחורים קטנים – אות לכך שנפגעו מתולעים. גם אם גיליתם חורים בין דפי הספר, אל תיבהלו. כל עוד הספר אינו מחורר כפומפייה, אפשר לקנות אותו ולמסור אותו לטיפול כשחוזרים לארץ – בררו אצל סוחרים בספרים משומשים את האפשרויות. במקרים קלים אפשר להתמודד עם התולעים ללא עזרה מקצועית: הכניסו את הספר לשקית ניילון, אטמו אותה היטב ושימו במקפיא למשך כמה ימים. התולעים ודור העתיד שלהם יעברו לעולם שכולו טוב.

בשוק אפשר למצוא גם ספרים חדשים, רובם בתורכית, אבל אם מחפשים היטב מוצאים מדי פעם גם ספרים באנגלית ובשפות אחרות. אחדות מהחנויות מציעות למכירה קלמרים וכלי כתיבה מעוטרים ביד – מתנה נחמדה לילדים שנשארו בבית. הקהל בשוק הספרים מעניין, באים הנה הרבה אינטלקטואלים תורכים, וזו הזדמנות טובה לקשור עמם שיחה.

 

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.