תפריט עמוד

שוקי חג המולד באירופה: איפה חוגגים מה

שוק חג המולד הוא הזדמנות חורפית נהדרת לבלות בערים הגדולות. בכיכרות המרכזיים מוצבים מאות דוכנים, כולם שותים יין חם, אוכלים עוגות ומבלים בקניות קטנות

סוף השבוע הראשון של דצמבר מסמן בכל שנה את פתיחתם של מאות שווקי חג המולד ברחבי אירופה. יותר מארבע מאות שווקי חג מולד פועלים במשך חודש דצמבר בעשרות ערים ומדינות ברחבי אירופה. בחלק מן המקומות הם מסתיימים ב-24 בדצמבר ובאחרים נמשכת החגיגה עד 31 בחודש. עיקר הפעילות מורגשת במדינות בהן מדובר במסורת ותיקה מאוד כגרמניה, אוסטריה, שווייץ, אבל גם במדינות הסמוכות פולין, צ'כיה, הונגריה, דנמרק, בלגיה, צרפת ואחרות פועלים עשרות שווקים. אפילו באנגליה, מדינה נטולת מסורת ממשית של שווקי חג מולד, פועלים השנה יותר עשרה שווקים כאלה. כהכללה, באופן מסורתי פעלו השווקים האלה בעיקר במדינות הפרוטסטנטיות באירופה. כיום כבר קשה יותר לעשות את ההבחנה הזו.

ג'ורג'ינה ווקרוליקובה, מדריכת טיולים ילידת פראג מסבירה שלמרות שרק אחוז זעום מן האוכלוסייה בצ'כיה מצהיר על עצמו כדתי ופוקד את הכנסיות, מדובר בפריחה ובשגשוג עצום של השווקים החורפיים. "זה בילוי ושופינג מסוג מיוחד" מסבירה ווקרוליקובה ולוגמת מן היין החם עם קינמון, המשקה המזוהה ביותר עם השווקים האלה. "כמעט כולם באים לשווקים כדי להיכנס לאווירת החג, לאכול ממתקים, לשתות קצת ולבלות עם המשפחה. אין כאן קניות גדולות או יקרות. אין כאן בעצם שום דבר שאתה צריך מלבד נוסטלגיה לילדות. כל המוצרים זולים מאוד, רובם עשויים בעבודות יד. הקנייה נעשית בדרך כלל מהאומנים עצמם וזו נחשבת דרך טובה לתמוך באומנים שרוב ימות השנה מתקשים להתפרנס. העניין הנוצרי הדתי שולי מאוד עבורנו. כיום השווקים האלה הם בעיקר עסק מסחרי באווירת חג" בתשובה לשאלה מה קנתה במהלך השעתיים בהן בילתה ביריד מצביעה ווקרוליקובה על שקית קטנה
ובה כמה מגזרות נייר יפהפיות, שנוצרו כקישוטים לעץ חג המולד ועל גביע היין שבידה.השיחה מתנהלת ליד חבית בה בוערים כמה גזרי עצים. הכיכר בה מתנהל השוק מכוסה בשלג ובקרח והטמפרטורה קרובה לאפס. על השאלה המתבקשת לגבי הקור חודר העצמות, שלא נראה כפוגם באווירת החג, משיבה ווקרוליקובה במשיכת כתפיים ובלגימה מן היין החם "אם לא נקפא מקור איך נדע שזה שוק חג מולד?"

סקירה מהירה של הדוכנים סביב מגלה מבחר מגוון של חפצים קטנים, רובם מיועדים לילדים: בובות זעירות של לוחמים, חרבות עץ, דמויות מגולפות, ספלי חרס, תכשיטים בעבודת יד, כפפות צמר סרוגות, תפוחים מסוכרים, עוגיות, נקניקיות, נרות, כדורים זוהרים ממינים שונים וציורים מיניאטוריים. בפינת הכיכר מציג ללא הפסקה תיאטרון בובות מסורתי וסביבו משוטטים כמה צעירים בעלי קרניים, שפניהם צבועים בשחור, מחופשים לשדים ולשטן ומתיידדים עם פעוטות שמביטים בהם בחשד גדול. באחד מאולמות הטירה מתקיים בשעת הצהריים קונצרט קצר, בו מנגנים מוזיקה עממית. בניגוד לשווקים העירוניים, שמתנהלים בכיכר פתוחה, ללא דמי כניסה, בטירת זיכרוב גובים תשלום נמוך עבור הכניסה לשוק, אבל הקונצרט ותיאטרון הבובות כלולים במחיר.

השווקים בערים הגדולות
בריסל: שוק חג המולד מתקיים בכיכר סנט קתרין, לא רחוק מתחנת הרכבת המרכזית. השוק נמשך עד 1 בינואר. השוק מתקיים בכל יום מ-11 עד שמונה בערב ובסופי שבוע עד עשר. ליד הכיכר פועלת כבר כחודש זירת החלקה על הקרח. כדאי לפקוד גם את הגראנד פלאס, הכיכר היפה ביותר בעיר ובה תאורה מיוחדת לחג.

וינה
ריח של ערמונים קלויים משתלט על וינה בעונה הזו. יש בעיר כמה שווקים קטנים, אבל שוק חג המולד המרכזי מתקיים באופן מסורתי מול בית העירייה. במבנה עצמו יש פעילויות, חוגי ציור, מוזיקה ותיאטרון לילדים. שווקים נוספים מתקיימים מול ארמון שונברון, מול כנסיית סנט צ'רלס בורומיאו וברחוב פראייונג. השווקים פועלים בכל יום מתשע בבוקר עד תשע בערב. סיום החגיגה ב-27 בדצמבר.

ברלין
בבירת גרמניה פועלים השנה יותר מחמישים שווקים שונים לרגל חג המולד. אחד הגדולים והפופולריים ביותר פועל במרכז העיר מול כנסיית הקיסר וילהלם. ביותר ממאה דוכני עץ מוכרים כאן את כל המתנות המסורתיות, המזון והשתייה רוויי הפונץ' והקינמון. השווקים פועלים בכל ימות השבוע ובכל שעות היום, עד עשר בערב.

קולון
העיר קולון (Cologne) בגרמניה מארחת שישה שווקי חג מולד. ארבעת הגדולים מתקיימים ליד הקתדרלה המקומית המפורסמת, בכיכר רודולף, באלטר מרקט (מול בית העירייה) ובנוימרקט. זה מול הקתדרלה הוא קרוב לוודאי המרשים ביותר, בעיקר בזכות תפאורת הרקע שהמבנה מעניק לו. השווקים מתקיימים בכל יום מאחת עשרה בבוקר עד תשע בערב. שוק ימי ביניימי מעניין נוסף מתקיים במהלך דצמבר מול מוזיאון השוקולד העירוני. כל שווקים בקולון מסתיימים ב-24 בדצמבר.

לונדון
כאן משווקים את שוק חג המולד בהייד פארק כ"שוק בסגנון גרמני". המסורת שייכת ליבשת ובאנגליה יכולים רק להתבונן בה בסקרנות. חלק מן הפיתוי הוא יין גרמני חם וזירת ההחלקה על הקרח הגדולה באירופה עם 400 מחליקים שגולשים בו זמנית. השוק מתקיים בסרפנטיין רואד וננעל בשישה בינואר.

פראג
שני שווקי חג המולד המרכזיים בעיר מתקיימים בכיכר העיר העתיקה (לא רחוק מהשעון המפורסם) ובכיכר וונצ'סלאב, בחלק התחתון שלה, הקרוב יותר לעיר העתיקה. שתי הכיכרות מוארות היטב בקישוטי חג, ובעשרות דוכני עץ מוכרים בהן בעיקר עבודות יד. השווקים פתוחים מתשע בבוקר עד שבע בערב.

בזל
השוק המסורתי מתקיים בכיכר השוק (Marktplatz). הוא נחשב לאחד היפים בשווייץ, עם יותר מ-150 דוכנים ותאורה חגיגית. מוניטין מיוחד יצאו לדברי המאפה המתוקים שמציעים בשוק של בזל.

קראקוב
כיכר ראינק (Rynek) היא כיכר שוק גדולה בלב העיר העתיקה. כאן מתקיים שוק חג המולד המסורתי. רוב הדוכנים מוכרים בגדי צמר, כובעים, כפפות ותכשיטים. לצידם יש כמובן גם ממתקים ואלכוהול.

בודפשט
כיכר ורושמארטי (Vorosmarty) בלב העיר מארחת בכל שנה את שוק חג המולד שנחשב לאחד הגדולים ביבשת. מלבד הדוכנים, האוכל והשתייה כמה תזמורות מנגנות כאן בכל ערב מוזיקה קצבית שעוזרת להתחמם. זירת ההחלקה על הקרח פתוחה בפארק מול גן החיות. רשויות התיירות של בודפשט מציעות עכשיו מבצע חורף בו כל אורח שלן שלושה לילות בעיר זוכה בלילה רביעי ללא תשלום (עד מרץ).

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.