תפריט עמוד

שוניות האלמוגים בסכנת הכחדה

כשליש ממיני האלמוגים האחראים לבניית השוניות בעולם עומדים בפני סכנת הכחדה. המשמעות של המספר העצום הזה היא פגיעה במגוון הביולוגי באחת מהמערכות האקולוגיות המורכבות בעולם, לצד פגיעה כלכלית קשה. האשמה, כרגיל, מוטלת על המין האנושי

שנת 2008 הוכרזה כשנת השונית הבינלאומית. ההכרזה היא יוזמה של ארגון IYOR לחקר ולשימור שוניות האלמוגים בעולם, ומטרתה לעודד מודעות לערכן ולחשיבותן של שוניות האלמוגים.

רבים מאיתנו נהנים לצלול או לשנרקל, מקפידים לשלב בחופשה השנתית באילת ביקור במצפה התת ימי ומתרשמים מסרטי טבע וצילומים תת מימיים. לא כולם יודעים ששוניות אלמוגים הן מהמערכות האקולוגיות המורכבות והעשירות בעולם, לא כולם יודעים ששוניות האלמוגים מגנות על אזורי החופים מפני סערות וגלים, לא כולם יודעים שהשוניות מהוות בית לכמיליון מינים של דגים וחסרי חוליות שרבים מהם משמשים לנו למאכל, וחמור מכך, לא כולם יודעים שרבות משוניות האלמוגים נתונות בסכנת הכחדה.

כשליש ממיני האלמוגים האחראים לבניית השוניות בעולם עומדים בפני הכחדה, כך עולה מהמחקר העולמי הראשון שנועד להעריך את סכנת ההיכחדות של האלמוגים. "לא מדובר רק בעובדה שקרוב לשליש מכל האלמוגים בוני השוניות נמצאים בסכנה, אלא גם בכך שאנחנו עלולים לאבד חלקים גדולים של המערכות האקולוגיות האלה תוך 50 עד 100 שנים", אמר אלכס רוג'רס מהאגודה הזואולוגית של לונדון, אחד מ-39 המדענים שלקחו חלק בהערכה.

"המשמעויות של זה הן מטלטלות – לא רק מבחינת קיום מגוון החי והצומח, אלא גם מבחינה כלכלית". ערכן הכלכלי של שוניות האלמוגים בעולם מוערך ביותר מ-30 מיליארד דולר לשנה מתיירות, דייג ושימור חופים.

המחקר מראה כי אלמוגי השוניות נמצאים בסכנה גדולה יותר מכל קבוצת בעלי חיים אחרת על פני האדמה, למעט דו-חיים. המחקר שבדק 704 מיני אלמוגים קובע שלפני שנת 1998, רק 13 מתוך 704 המינים נחשבו למינים בסכנת הכחדה. היום מספר המינים בסכנה מגיע ל-231. נהוג להעריך שכרבע ממיני בעלי החיים הימיים תלויים בשוניות האלמוגים לקיומם. מינים מסוימים של דגים חיים בריף במשך כל חייהם, ומינים אחרים משתמשים בריף כבתי גידול לצאצאים. לכן, המסקנה ההגיונית היא שאם השוניות ימותו, גם הדגים לא ישרדו.

מה פוגע בשוניות האלמוגים?
חלק מהאיומים על השוניות הם טבעיים, כמו מחלות, סערות, רעידות אדמה והתפרצויות וולקניות, אבל האמת המרה היא, שהאיום הגדול ביותר על השוניות נובע מפעילות בני האדם. הנה כמה דוגמאות לדרך בה אנחנו עושים זאת.

דיג יתר ושיטות דיג הרסניות– דגים ופירות ים הופכים ליותר ויותר פופולריים בצלחת שלנו. הסקרנות האנושית דוחפת אותנו לנסות עוד ועוד מינים, ומסעדות היוקרה לא חוסכות במאמצים להגיש לסועדים דגים נדירים. דיג יתר של מינים מסוימים באזור שוניות אלמוגים עשוי להביא, בקלות רבה למדי, לפגיעה באיזון האקולוגי ובמגוון המינים בים. בכך לא מסתכמת הפגיעה של הדיג בשוניות האלמוגים. שיטות דיג שונות שנועדו לתפוס כמות גדולה של דגים בבת אחת הן הרסניות עבור שוניות האלמוגים. שימוש בדינמיט ליד שונית אלמוגים הורג מינים רבים ומביא לשבירת שוניות האלמוגים השבירות. גם השימוש בציאניד, שהוא לא חוקי אך למרבה הצער נפוץ, בעיקר במדינות עניות יותר, הרסני.
תיירות לא אחראית – שוניות האלמוגים הן אטרקציה תיירותית ומושכות אליהן תיירים מכל העולם שבאים לצלול, לשנקרל או לשוט בסירה, רצוי כזו עם רצפת זכוכית, ממנה ניתן לצפות בכל היופי הזה. תיירות כזו, אם היא נעשית בצורה לא מבוקרת, עשויה לפגוע בשוניות. זהו בדיוק המקרה בו פיתוח יתר פוגע בסופו של דבר גם בתיירות, שכן שונית שנפגעה תאבד מהאטרקטיביות שלה בעיני התיירים, שיעדיפו לנסוע למקום בו השוניות עדיין שמורות היטב.
זיהום – שוניות אלמוגים זקוקות למים נקיים בשביל לגדול. פסולת, שפכים ושמן שמוזרמים לים פוגעים פגיעה חמורה בשוניות. המצב חמור במיוחד במקומות בהם יש פיתוח מואץ לצד החוף, שכן כמויות הפסולת המוזרמות לים במקומות אלה, במישרין או בעקיפין, גדולות במיוחד.
סחר לאקווריומים – לפי הערכות, קרוב לשני מיליון אנשים ברחבי העולם מחזיקים אקווריום ימי. ברוב האקווריומים האלה שטים דגים שנתפסו בטבע. התחביב הזה מגלגל הרבה מאוד כסף בשנה, והסוחרים שרוצים להגדיל את הרווחים לא מהססים לדוג דיג יתר של מינים מבוקשים ולהשתמש בציאניד שהורג מינים רבים.
התחממות גלובלית – האיום המדובר ביותר בשנים האחרונות הוא התחממות כדור הארץ. ההתחממות הגלובלית גורמת לעליית הטמפרטורה בים. זו מצידה גורמת לאצות שחיות באלמוגים להתרחק, מה שמביא להלבנת אלמוגים (עוד על הלבנת אלמוגים ראו מסגרת). אפילו עלייה של טמפרטורה אחת בלבד יכולה להשפיע על יכולת ההישרדות של הריף. במשך השנים התרחבה מאוד התופעה של הלבנת אלמוגים, ופגעה במערכת האקולוגית בים. היום המחלה נפוצה בכל שלושת האוקיינוסים הגדולים, והיא פוגעת בשוניות האלמוגים בכחמישים מדינות ברחבי העולם.

כמה מהאזורים בהם שוניות האלמוגים מאוימות במיוחד:
הפיליפינים – 7,107 האיים נחשבים לגן עדן לחובבי צלילה ושנירקול עם עולם תת ימי עשיר. למרות זאת, המראה היום מרשים פחות מבעבר. השימוש בדינמיט ובציאניד בדיג, וזיהום שנובע מכריתת עצים ומפיתוח עירוני מסיבי בשנים האחרונות יצרו הרס רב בשוניות.
איי אינדונזיה- כמעט רבע משוניות האלמוגים בעולם נמצאות באינדונזיה. מדובר באחד האזורים המגוונים והעשירים ביותר במינים ימיים, עם מיניים אנדמיים רבים. הצוללים באיים נהנים מקירות מכוסים באלמוגים ובספוגים, עם דגי פטיש וכרישי פטיש ושונית, צבים, ברקודות ומנטות. אבל השוניות באינדונזיה נמצאות בסכנה וכל אלה עלולים להיעלם. הנזק חמור במיוחד באזור האיים באלי, ג'אווה, סומטרה ובורניאו. הנזק העיקרי לשוניות באזור נגרם מזיהום, מדיג בדינמיט וממסחר פורה בדגים לאקווריומים.
סרי לנקה והאיים המלדיבייםהאיים המלדיביים הם מיעדי הצלילה האטרקטיביים בעולם. לצוללים מחכים דגים נהדרים בשלל גדלים וצבעים, דגי נפוליאון ענקיים, צלופחים, צבי ים ומנטות. כל אלה מאויימים על ידי ההתחממות הגלובלית, שגרמה לעליית הטמפרטורה של המים ולהלבנת אלמוגים. איומים נוספים על שוניות האלמוגים באזור הם דיג יתר וסחר בדגים לאקווריומים.
הים האדום ומפרץ אילת – שונית האלמוגים במפרץ אילת היא שונית האלמוגים הצפונית ביותר בעולם, ועד לפני שנים לא רבות היא היתה מהשוניות המגוונות בעולם. היום אחוז גדול מהאלמוגים מתים ומספר המינים בשונית פחת משמעותית. הגורמים לפגיעה בשונית מגוונים: בנייה מואצת לאורך החוף, בסיס חיל הים, זרימת דלקים ושמנים למפרץ מכלי שיט ועד לאחרונה גם כלובי הדגים שגרמו לזיהום חמור. ובכל זאת, יש נקודת אור קטנה לסיום: לאחר שלוש שנים בהן היתה הידרדרות במצב האלמוגים, בשנה שעברה נמדדה עלייה בהתפתחות האלמוגים במפרץ אילת, כך עולה מהדו"ח של תוכנית הניטור הלאומית של מפרץ אילת. ניתן לשער כי העלייה נובעת בחלקה מהוצאת כלובי הדגים ממפרץ אילת. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי באזור הצמוד לכלובים יש מגמה ברורה של שיפור, וניתן רק לקוות שהמגמה תימשך.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.