תפריט עמוד

שבי ציון: טיול ליד המים

מלבד חוף ים יפהפה, מושב שבי ציון בגליל המערבי מציע פינות חמד ואתרים היסטוריים מרתקים: רצפת פסיפס ביזנטית, אבני מייל רומיות, מגדל ששימש את לוחמי ההגנה ועוד. בסוף הטיול טובלים רגליים בים וצופים בשקיעה הרומנטית

שבי ציון הוא מושב שיתופי הסמוך לנהריה, שהוקם בשנת 1938 על ידי ה"יקים" שהגיעו ארצה מגרמניה בעלייה החמישית. בתחומו יש כמה פינות חמד ומקומות שכדאי לבקר בהם, השוזרים יחדיו היסטוריה קרובה והיסטוריה רחוקה.

בסופה של הדרך החוצה את היישוב מגיעים לחוף הים. העמידה בקו המים מאפשרת הצצה אל שני מרחבים. רחוק מדרום-מערב אלו הרי הכרמל הנושקים אל הים ויוצרים את מפרץ חיפה; וקרוב, ממש לרגלינו – גרגירי החול הנוצצים שבימים עברו ייצרו מהם יושבי הים את הזכוכית.

פונים ימינה (צפונה) על ציר החוף ונותנים לרגליים לשאתכם לאן שיוליכו. בעיניים מחפשים את השאר. את הכחול של הים, את הגלים המתנפצים, את המזח המעמיק אל המים, את הדייגים העומדים על השונית ואת שאר המקומות המומלצים כאן.

הטיילת על שם מיכה שמיר שינדלר: ההליכה על קו החוף צפונה מובילה אל שביל מטופח. זוהי הטיילת על שם מיכה שמיר שינדלר, בן למייסדי היישוב, "אוהב חיים, גלים וים" כך כתוב בשלט המנציח את זכרו. סופו של השביל בגדר עץ המקיפה את רצפת הפסיפס.

רצפת הפסיפס: בשנת 1955 נחשפה רצפת פסיפס מפוארת של כנסייה ביזנטית שהיתה במקום ותוארכה לשנת 485 לספירה. אפשר להיכנס אל החצר המוקפת גדר עץ מפשפש הנמצא בצד הדרומי. אין לגעת בפסיפס, ויש להלך רק בשבילי העץ המוגבהים.


רצפת הפסיפס שתוארכה לשנת 485 לספירה

ספסל על המים: יורדים פסיעות מעטות מהפסיפס אל הים ומגלים ממש בתוך המים שני ספסלי אבן. יושבים עליהם, עם הפנים מערבה, ונותנים לקולות הגלים להרגיע.

בית הקברות וקברי הפורצים לכלא עכו: צועדים מרצפת הפסיפס מזרחה (כ-250 מטר), לתוך היישוב ומצד שמאל נגלה בית הקברות המקומי, המאפשר הצצה אל ימי תקומה. קבורים בו תשעה מלוחמי מחתרת האצ"ל שהיו בכוח שפרץ לכלא עכו במאי 1947 כדי לשחרר את חבריהם הכלואים ונהרגו בעת הפריצה. בגלל מאבקים
פוליטיים נקברו בשבי ציון.

אבני המייל הרומיות: מבית הקברות נמשיך מזרחה עוד כמאה מטר, עד בית יהושע (משמאל). נכנסים לגינה, ומצד ימין רואים כמה אבני סימון דרכים, ששתיים מהן -הגבוהות – הן אבני מייל רומיות (Milliarium), מאלו שהונחו לאורך הדרכים של האימפריה לציון המרחקים. האבנים שבמקום שימשו כנראה לציון הדרך המוליכה לצור.

אתר חומה ומגדל: ממשיכים בכביש הפנימי אל הרחוב הראשי וממש בפינה מוצאים מקבץ של מבנים משולטים המספרים את סיפורו של המקום. "צריף הראשונים" הוקם בשנת 1938 , בימי חומה ומגדל, שעה שבארץ שלטו חוקי הספר הלבן, שאסרו להקים יישובים יהודיים חדשים. אולם המתיישבים ניצלו את החוק העות'מאני שקבע: "אין להרוס בית עם גג" ובנו בן לילה צריף. לימים הפך הצריף למבנה מגורים, ולאחר מכן שימש גן ילדים ובית ספר. סמוך לצריף הראשונים עומד מגדל ובו חרכי ירי. במגדל זה היתה בעבר מפקדת ההגנה ותחנת הנוטרים של היישוב. כל אלה יחדיו משמרים את סיפורה של שבי ציון, שהיתה אחת מנקודות ההתיישבות היחידות בחבל ארץ זה לפני הקמת המדינה.

סיום, לרומנטיקנים: זה הזמן לרגעים של חסד אל מול הים. חוזרים אל החוף ומחפשים פינה קטנה "משלכם". או נכנסים אל החוף המוסדר, מטפסים על המזח, הולכים אל קצהו ויושבים כשהרגליים משתלשלות מטה. ואם שעת בין ערביים היא – מחכים לשקיעה.


ספסל על המים. יושבים עם הפנים מערבה והרגליים במים ונרגעים

מידע מעשי
איפה? מושב שבי ציון נמצא על כביש 4, שני קילומטרים מדרום לנהריה.

כמה הולכים ברגל? כקילומטר, במסלול מעגלי

כמה לוקח על השעון? כחצי שעה לסיור עצמו, ועוד זמן לא מוגבל מול הים

עונה מומלצת: כל השנה

גישה לנכים: יש

מה עוד בסביבה?
רן אופן (באנגלית זה נשמע טוב יותר – Run O’ Fun): השכרת אופניים במחירים עממיים. מקבלים קסדה בשביל הביטחון (והביטוח) וגם מפה בשביל המסלול, ויכולים לרכוב על החוף עד עכו בדרום או עד ראש הנקרה בצפון. על הכביש, בלב מושב שבי ציון, טלפון: 04-9522334.

מחלבת אלטו:
מחלבה וחנות מפעל קטנה לגבינות עזים משובחות. אפשר לשמוע בה הסברים על תהליך הייצור של הגבינות (ללא תשלום). סגור בשבת. קיבוץ שמרת, טל׳ 04-9854802.

איפה אוכלים?
בריוש מאפייה, קונדיטוריה, ארוחות קלות. ר ח׳ קק״ל 16 , שכונת רסקו, נהריה (בחצר של משפחת שטרן), טלפון: 077-4260520
בית וקיט ארוחות בוקר באווירה כפרית נעימה, בר פתוח וסוסים רצים בקורל הסמוך. קיבוץ לוחמי הגטאות, בתיאום מראש, טל׳ 04-9933271.
לחם טנא – מאפייה כפרית המשתמשת בתנור אבן המוסק על ידי עצים. קיבוץ גשר הזיו, טל' 052-6639913
.

לחצו להגדלה

 

לקריאה נוספת:

שני טיולים בגליל המערבי 
שני טיולים בגליל המערבי
מי חקק תבליט דמותו של חייל רומי על קיר סלע ליד מערה בנחל כזיב? מה גרם לקשישה בת מאה לצייר על קירות ביתה? שני טיולים קצרים בגליל המערבי בעקבות אמנות עממית
 

אמנון גופר – מורה דרך וחוקר התרבות הגלילית. מתוך ספרו "חמש דקות מהצימר" בהוצאת עם עובד


אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות